تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

اولین زنی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می کند

  • کد خبر : 14544
  • 26 دی 1392 - 8:22
اولین زنی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می کند

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اولین زنی بود که به معاونت ریاست جمهوری رسید. او قرار است این هفته در خطبه‌های نماز جمعه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها سخنرانی کند.

به گزارشگروه وبگردی کمال مهر، ماجرای آلودگی هوای تهران، پای یک زن را به خطبه های نماز جمعه هم باز کرد. معمولا سخنرانان پیش از خطبه های نماز جمعه بنا به مناسبت های روز و موضوع مبتلا به جامعه انتخاب می شوند اما این هفته در خطبه های نماز جمعه یک اتفاق نادر می افتد.
سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: با توجه به فرا رسیدن هفته هوای پاک، خانم اتبکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته جاری، سخنرانی می‌کند.
معصومه ابتکار از جمله زنانی بود که در قالب دانشجویان پیرو خط امام و رهبری در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی نقش داشت. او به خاطر تسلطش به زبان انگلیسی مترجم و سخنگوی گروگان های آمریکایی بود و در آن سال ها به خواهر مری معروف شده بود. ابتکار ، اولین زن ایرانی است که به کابینه یکی از دولت های پس از انقلاب راه یافت. البته بعدها این رکورد این رو مرضیه وحید دستجردی شکست و به عنوان اولین وزیر زن به کابینه احمدی نژاد راه یافت.  «خوشه‌های شهریور» مجموعه‌ای از وقایع و اتفاقات حضور اولین زن عضو دولت جمهوری اسلامی ایران است. ابتکار در این کتاب خاطرات دوران مسئولیتش را بیان کرده و در ۳۶ فصل به فراز و نشیب‌های هشت سال دولت اصلاحات به ویژه در حوزه محیط زیست پرداخته‌است.

ابتکار اولین زنی بود که به کابینه یکی از دولت های پس از انقلاب راه یافت


سخنرانان پیش از خطبه چگونه انتخاب می شوند
در بزنگاههای مختلف انتخاب سخنرانان پیش از خطبه های نماز جمعه حاشیه هایی را به همراه داشته است.  معروفترین این ماجرا همین هفته اول دی ماه بود که کامران دانشجو به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه انتخاب شده بود. یدالله شیر مردی  در پاسخ به انتقاد برخی از رسانه‌ها در خصوص انتخاب کامران دانشجو به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفتهٔ دانشجو گفته بود درست است که ایشان اکنون سمتی در وزارت علوم ندارد اما آقای دانشجو یکی از شخصیت‌های علمی کشور و از نخبگان پژوهشی کشور هستند ایشان در یکی از معتبر‌ترین دانشگاههای ایران هیئت علمی هستند و چهره برجسته پژوهشی محسوب می‌شود و برای ما یک نیروی برجسته به حساب می‌آیند.
به گفته شیرمردی سخنران‌ها براساس مصالح کشور، شرایط نظام و خواست مردم انتخاب می شوند. شیرمردی گفته است گاهی اوقات از مسئولان دولت و سایر قوا و گاهی اوقات کار‌شناسان و صاحب نظران هستند  و در آینده نیز از مسئولان دولت دعوت می‌کنیم.
سخنان و بحث هایی که سخنرانان پیش از خطبه ها هم مطرح می کنند گاه حاشیه ساز می شود. روزنامه اطلاعات در سال ۶۸ در مقاله ای درباره انتخاب آیت الله هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری و بی توجهی سخنران پیش از خطبه‌ها  نوشته بود: « ناگفته پیدا بود که اردوگاه چپ گرایان چندان از رئیس جمهور شدن هاشمی خشنود نبودند. مثلا خلخالی که فردای روز تنفیذ سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه بود با وجود آنکه راجع به مسائل جاری کشور سخن می گفت اما کوچک ترین اشاره ای به روی کارآمدن هاشمی به عنوان رئیس جمهور نکرد».
سخنرانی سید حسن خمینی در مراسم ارتحال سال ۱۳۸۹ و شعارهایی که عده ای خودسر برای برهم زدن سخنرانی ایشان سر دادند از جمله حاشیه هایی بود که برای سخنرانان پیش از خطبه ها پیش آمده است.

 

شیرمردی گفته است سخنرانان پیش از خطبه ها به خواست مردم و براساس مصالح نظام انتخاب می شوند
انتقال نماز جمعه به مصلی و بازشدن پای یک زن به خطبه
حالا سه هفته ای است که محل اقامه نماز جمعه تهران از دانشگاه تهران به مصلی منتقل شده است. همین نقل و انتقال خوش یمن بوده و پای یک زن به خطبه های نماز جمعه هم باز شده است.  قرار است معصومه ابتکار درباره مشکلات موجود در رفع آلودگی و اقدامات انجام شده در این زمینه سخنرانی کند. او چندی پیش با افشاگری در این باره گفته بود:استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت، هوای بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله اراک، اصفهان و تهران را درگیر آلودگی کرده است، ابتکار گفته بود: مرتفع شدن معضلات زیست محیطی در کوتاه مدت، سخنی عوام‌فریبانه است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14544

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x