تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

ساخت “نانو دوربین” ارزان قیمت با قدرت تفکیک بالا

  • کد خبر : 14270
  • 25 دی 1392 - 12:45
ساخت “نانو دوربین” ارزان قیمت با قدرت تفکیک بالا

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ساخت نانودوربین جدیدی شدند که قادر است تصاویر سه بعدی از اجسام ایجاد کند. این نانودوربین می‌تواند در بازه زمانی چند نانوثانیه فریم ایجاد کند. مزیت این “نانودوربین” جدید قیمت آن است که با ۵۰۰ دلار می‌توان آن را تهیه کرد .

 

 

به گزارش خبرنگار علمی کمال مهر یک تیم تحقیقاتی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ساخت “نانودوربین” ارزان قیمتی شدند که می‌تواند سرعتی در حد نور داشته باشد. این دوربین ۵۰۰ دلاری، که به‌صورت سه بعدی تصویربرداری می‌کند دارای پتانسیل‌های کاربردی در حوزه تصویربرداری پزشکی و شناساگرهای موجود در خودروها بوده که می‌تواند ثبت حرکت را با سرعت بالایی انجام دهد .

در این دوربین از فناوری زمان پرواز استفاده شده‌است، دقیقا شبیه فناوری به کار رفته در دستگاه کینکت (Kinect device) شرکت ماکروسافت که محل اجسام را از روی سیگنال نوری که به جسم تابیده و باز می‌گردد مشخص می‌کند. مزیت این دوربین آن است که نمی‌توان آن را با مه، بخار یا باران فریب داد .

کادامبی از محققان این پروژه می‌گوید: در دستگاه‌هایی نظیر کینکت که از این فناوری استفاده شده، شما نمی‌توانید از اجسام مات تصویر سه بعدی تهیه کنید. دلیل این امر آن است که بخشی از نور که به جسم برخورد می‌کند به دوربین نمی‌رسد. با این دوربین جدید شما می‌توانید از اجسام نیمه‌شفاف و مات تصویر سه بعدی تهیه کنید .

در دوربین‌های زمان پرواز معمولی، یک سیگنال نوری به سمت سوژه مورد نظر ساطع می‌شود که بعد از برخورد به جسم به‌صورت پیکسلی ذخیره می‌شود. از آنجایی که سرعت نور مشخص است، بنابراین مسافت طی شده توسط نور و در نهایت عمق تصویر مشخص می‌شود. در مورد نمونه‌های مات این مکانیسم دچار مشکل می‌شود .

راسکار می‌گوید: ما از یک روش جدید استفاده کردیم تا اطلاعات را به‌صورت آنی رمزگشایی کنیم. بنابراین زمانی که نور به دوربین باز می‌گردد، محاسبات لازم انجام شده و عمق تصویر به‌دست می‌آید.

این گروه از چند مدل جدید در پردازش تصویر استفاده کرده تا تصاویری که قاعدتا باید مات می‌شد، به‌صورت کاملا شفافی در می‌آید. این گروه تحقیقاتی نام این روش نانوتصویربرداری گذاشته‌اند. این دستگاه قادر است تا پرتوهای نور را در بازه زمانی چند نانو ثانیه ضبط و پردازش کند. پیش از این نیز دوربین‌هایی با قدرت ضبط ثانیه ساخته شده بود اما هزینه ساخت آنها به نیم میلیون دلار می‌رسید اما این نانودوربین تنها ۵۰۰ دلار قیمت دارد. در واقع این دوربین قدرت تفکیکی نزدیک به دوربین نیم میلیون دلاری دارد در حالی که قیمت آن تنها ۵۰۰ دلار است .

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x