تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

تأسیس استان البرز و استقلال از پایتخت چه دستاوردهایی داشته است

  • کد خبر : 13861
  • 24 دی 1392 - 9:04
تأسیس استان البرز و استقلال از پایتخت چه دستاوردهایی داشته است

یکی از خواسته‌های اصلی مردم ساکن مناطقی چون کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد، جدا شدن از تهران و تأسیس یک استان مستقل بود، حال که این خواسته برآورده شده، باید دید که چه دستاوردها و یا مشکلاتی این تصمیم مدیریتی به همراه داشته است.

به گزارش  کمال مهر، استان البرز با وسعت ۵۸۰۰ کیلومتر مربع در شمال ایران و در دامنه رشته کوه‌های البرز مرکزی واقع شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی استانداری البرز، این استان دارای جمعیت حدود ۵/۲ میلیون نفر بوده و مرکز آن شهر کرج است.

این شهر سومین شهر پر جمعیت ایران پس از تهران و مشهد به شمار می‌آید. شهرستان‌های دیگر این استان ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان است و بر اساس تقسیمات جدید کشوری فردیس و اشتهارد نیز به سطح شهرستان ارتقا یافته‌اند.

آب و هوای این استان تحت تأثیر سلسله کوه‌های البرز، دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. جنوب استان به دلیل مجاورت با دشت، آب و هوای خشک و گرم دارد و این ویژگی خاص این منطقه به شمار می‌رود که از یک سو به رشته کوه‌های پر برف البرز می‌رسد و از سوی دیگر به حاشیه یکی از خشک‌ترین بیابان های ایران منتهی می‌شود.

این استان در کنار موقعیت طبیعی کم نظیر، دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای متعددی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، گردشگری، علمی است.

به عنوان نمونه با راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی کرج و توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی از جمله دانشگاه آزاد، دانشگاه سراسری، دانشگاه هنر، دانشکده خبر، دانشگاه محیط زیست و البرز به عنوان یکی از قطب‌های علمی و دانشگاهی کشور به شمار می‌آید.

تمام این ظرفیت‌ها پیش از این در قالب استان تهران شناخته می‌شد و از سال‌ها قبل بحث تأسیس استان البرز در محافل سیاسی کشور مطرح بود.

وعده تشکیل استان البرز حداقل به هفت یا هشت سال پیش باز می‌گردد، اما به صورت جدی این موضوع در اواخر دوره هفتم و اوایل مجلس هشتم و از سوی نمایندگان کرج در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

فاطمه آجرلو نماینده سابق کرج در خانه ملت در این‌باره به می‌گوید: در آن مقطع بسیار مشکلات داشتیم که متاسفانه به دلیل حجم بالای نیازهای پایتخت تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و بخش مهمی از بودجه تخصیص یافته به استان تهران در پایتخت هزینه می‌شد.

وی افزود: ساختار اداری ما به صورتی است که تصمیم‌گیری‌ها بیشتر در مرکز انجام شده و به همین دلیل اگر توجه‌ به مراکز معطوف می‌شود لازم بود که مناطق غربی استان تهران از این وضعیت خارج شده و با تشکیل استانی جدید، شرایط اداره بهتر این مناطق و افزایش خدمت‌رسانی به مردم را مهیا کنیم.

فاطمه آجرلو ادامه داد: به همین دلیل در مجلس هفتم طرح فوق را آماده کرده و رایزنی‌های زیادی در این زمینه انجام شد و در نهایت، تصمیم‌گیری نهایی و تصویب قانون لازم به مجلس هشتم کشید.

به گفته وی، دولت سابق در این زمینه تلاش‌ها و همراهی‌های خوبی داشت و رایزنی گسترده‌ای با مسئولان وقت وزارت کشور و دولت انجام شد.

بر اساس این گزارش، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق کشورمان در تاریخ ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ و حدود یک ماه پیش از پایان کار دولت نهم و برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به کرج آمد و سخنرانی مفصلی در جمع مردم این شهرستان انجام داد.

وی در بخشی از سخنانی که در جمع مردم کرج داشت، به این موضوع اشاره کرد و گفت: “می‌خواهم اینجا بگویم که کرج یک گلستانی است که همۀ گل‌های زیبا و خوشبوی ایران در آن جمع هستند. در سفر قبلی دولت وزارت کشور را مأمور ارتقای سطح تقسیمات کشوری کرج کرد.

وزارت کشور تقریباً مطالعاتش را به پایان رسانده است. یکی، دو مشکل کوچک در اطراف هست. من اینجا می‌خواهم به وزیر کشور بگویم، اگر این دو تا گیر کوچک برطرف شد، فبها اگر نشد، خود کرج به تنهایی شایستگی این را دارد که نام البرز را بر کرج بگذاریم و این ان‌شا‌ءالله به فضل الهی در مسیر است و به لطف خدا و پشتیبانی شما مردم انجام خواهد شد.

در زمان انتخابات مجلس هشتم، بسیاری از کاندیداهای کرج به مردم وعده می‌دادند که مهمترین اولویت آنها در صورت کسب رای مردم، پیگیری طرح و تصویب قانون تأسیس استان البرز بوده و این طرح را به عنوان وعده انتخاباتی مطرح می‌کردند.

حدود ۱۰ ماه بعد از حضور احمدی‌نژاد در کرج، یعنی در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۸ هیئت دولت لایحه تأسیس استان البرز را برای نخستین بار تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

نمایندگان مجلس نیز ۶ ماه بعد در تاریخ هفتم تیر ماه ۸۹ این لایحه را با اکثریت آرا، تصویب کردند.

لایحه فوق پس از تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ارسال شد و محمود احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ آن را به وزارت کشور ابلاغ کرد.

وزیر کشور وقت نیز عیسی فرهادی را به عنوان استاندار البرز منصوب کرد و تا به امروز که سید‌طاهر طاهری سمت عالی‌ترین مقام اجرایی این سمت را بر عهده دارد، البرزی‌ها سه استاندار را دیده‌اند. به  عبارتی ابتدا عیسی فرهادی، سپس عربیان و امروز طاهری اداره استانداری البرز را طی چهار سال گذشته بر عهده داشته‌اند.

خبرنگارانی که این طرح را از ابتدا پیگیری می‌کردند، یکی از افراد موثر در تحقق خواسته مردم را فاطمه آجرلو نماینده کرج در دوره‌های هفتم و هشتم می‌دانند.

وی در تیر ماه ۸۹ و دقایقی بعد از تصویب لایحه تشکیل استان البرز در مجلس گفته بود: “شهرستان کرج که رهبری عظیم‌‌الشان انقلاب اسلامی از آن با عنوان ایران کوچک یاد فرمودند، طی سال‌های اخیر به دلیل اینکه تحت‌الشعاع پایتخت قرار داشت، مجبور به تحمل بسیاری از مشکلات ریز و درشت بود.”

وی تصریح کرد:‌ یکی از مهمترین این مشکلات عدم مدیریت واحد بود، به صورتی که استاندار تهران به دلیل حجم کار در پایتخت، جمعیت بسیار زیاد، مسافت‌های طولانی و بالاخره مشکلات و نیازهای خاص شهر تهران فرصت اندکی برای توجه به نیازهای شهرستان‌های کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: این در حالی است که با تشکیل استان البرز،‌ مدیریت این استان از پایتخت تفکیک شده و مدیران استانی زمان و شرایط بهتری برای خدمات رسانی به مردم دارند.

آجرلو با تاکید بر اینکه تصویب لایحه استان البرز در مجلس خواست اصلی مردم شهرستان کرج و همچنین شهرستان‌های نظرآباد و ساوجبلاغ بود، گفت: طی سال‌های اخیر مردم این مناطق به صورت مداوم از مسئولان استانی و کشوری از جمله نمایندگان درخواست داشتند که هر چه سریع‌تر این استان تشکیل شود. خوشبختانه دولت خدمتگزار نیز با نیازسنجی و درک صحیح مشکلات و نیازها لایحه خوبی به مجلس ارائه کرد.

وی که خود از طراحان و پایه‌گذاران اصلی تشکیل استان البرز است، ادامه داد: اگر نبود تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان دولتی به ویژه شخص رئیس جمهوری و همراهی‌های نمایندگان مجلس، به طور قطع تصویب این استان که خواست اصلی مردم است محقق نمی‌شد.

*مخالفت نمایندگان شهریار و رباط کریم برای قرار گرفتن در استان البرز

لازم به توضیح است، در ابتدا قرار بود استان البرز به صورتی تشکیل شود که شهرستان‌های غرب استان تهران را تحت پوشش قرار دهد. اما در زمانی که این بحث در مجلس و دولت مطرح بود، بر خلاف انتظار نمایندگان شهریار و همچنین رباط کریم در مجلس شورای اسلامی مخالفت جدی خود را با این بحث اعلام کردند و در نهایت نیز البرز با سه شهرستان  اصلی یعنی کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد شکل گرفت.

در این ارتباط ابراهیم نکو نماینده رباط کریم در تاریخ ۲۳ آبان سال جاری با خبرنگار فارس گفت‌وگویی انجام داد.

خبرنگار فارس در رباط کریم از نماینده این شهرستان پرسید که چند سال قبل و در زمان بحث‌ها و بررسی‌ها برای تشکیل استان البرز، نماینده وقت این شهرستان به همراه نماینده شهریار تلاش‌های بسیاری انجام دادند تا در تقسیمات کشوری جدید در قالب استان البرز قرار نگرفته و همچنان شهرستان‌های فوق زیر مجموعه استان تهران قرار داشته باشند. حال با توجه به تجربه ۲ سال اخیر این دیدگاه را صحیح می‌دانید، گفت: با توجه به ساختار اداری و شیوه مدیریتی در استان‌های کشور، برای رباط کریم و مردم تفاوت نمی‌کرد که در کدام استان باشند.

وی افزود: امروز مشکلات و بودجه رباط کریم تحت‌الشعاع تهران بوده و اگر به استان البرز منتقل می‌شدیم هم مسائل ما تحت‌الشعاع کرج قرار می‌گرفت.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس نهم در پاسخ س مبنی بر اینکه اگر به ۲ سال قبل باز گردیم و شما در آن زمان نماینده مردم این شهرستان بودید چه نظری داشتید، گفت: بازگشت به گذشته را صحیح نمی‌دانم و معتقدم باید نگاه ما همواره به آینده باشد.

نکو متذکر شد: البته اگر آن زمان مسئولیت داشتم، به احتمال فراوان نظرم بیشتر به استان البرز بود، اما امروز تجربه ثابت کرد که برای توسعه و آبادانی رباط کریم تفاوتی نمی‌کرد که در کدام استان باشیم.

*تشکیل استان البرز مهمترین گام در توسعه منطقه و افزایش خدمت به مردم بود

بر اساس این گزارش، عزیز اکبریان نماینده فعلی کرج در مجلس شورای اسلامی که در مجلس هشتم از نزدیک شاهد طرح و تصویب در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در کرج به دستاوردهای تشکیل استان البرز برای مردم این منطقه اشاره کرد و می‌گوید: مهمترین دلیلی که ما خواستار جدا شدن از تهران بودیم، این بود که مشکلات و نیازها و کاستی‌های این منطقه همواره تحت‌الشعاع پایتخت قرار داشت.

وی افزود: از سوی دیگر گستردگی استان تهران پیش از تشکیل البرز، به صورتی بود که یک استاندار نمی‌توانست به تمام موضوعات این استان رسیدگی کرده و این ضرورت احساس می‌شد که برخی از شهرستان‌ها از استان تهران جدا و در قالب استان دیگری تقسیم‌بندی شوند و به همین دلیل طرح تشکیل استان البرز با اکثریت آرا در دولت و مجلس به تصویب رسید.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: حتی امروز نیز گفته می‌شود که برای رسیدگی بهتر به مشکلات و نیازهای شهرستان‌های استان تهران و به ویژه تهران نیاز است که این تقسیمات دیگری در این استان اتفاق افتاده و حداقل شهرستان‌های غربی مانند اسلامشهر، شهریار و رباط کریم از تهران منفک شوند.

اکبریان در پاسخ مبنی بر اینکه تشکیل استان البرز چه دستاوردی برای مردم منطقه داشته است،‌ گفت: ابتدا باید این نکته را بپذیریم که تشکیل این استان نخستین گام است و مشکلات با تاسیس استان البرز پایان نیافته است،‌ بلکه این اقدام مهمترین گام در توسعه منطقه و افزایش خدمت به مردم به شمار می‌آید.

وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم این طرح، استقلال بودجه‌ها عمرانی و اجرایی استان است، به صورتی که پیش از این بودجه‌ها به تهران می‌رفت و سپس به دیگر شهرستان‌ها اختصاص می‌یافت. اما امروز بودجه‌ استان به طور مستقیم و متمرکز در البرز تخصیص یافته و هزینه می‌شود.

اکبریان متذکر شد: موضوع دیگر تمرکز مدیریت و مدیریت واحد برای استان البرز است و مسئولان البرز با فراغت بیشتری می‌توانند نیازها و مشکلات را رصد کرده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنند.

وی اظهار داشت: در این زمینه یک مثال روشن می‌توان بیان کرد که مربوط به امور مالی استان است. پیش از تشکیل استان البرز مالیات اخذ شده از کارخانه‌ها، واحدهای صنفی و صنایع استان به تهران می‌رفت و بخش محدودی از آن برای البرز هزینه می‌شد که امروز این مشکل را نداریم.

اکبریان در پایان گفت: در مجموع تشکیل استان البرز یک ضرورت انکارناپذیر بود که خوشبختانه محقق شده است، اما برای دست‌یابی به توسعه پایدار و تحقق خواسته‌ها و نیازهای مردم و منطقه، تشکیل استان البرز همه کار نیست و این امر تنها زیرساخت‌های لازم را فراهم ساخته است.

 

 

 

 

فارس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13861

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x