تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

بیانیه اوباما درباره توفق هسته ای ایران و ۱+۵

  • کد خبر : 13732
  • 23 دی 1392 - 8:51
بیانیه اوباما درباره توفق هسته ای ایران و ۱+۵

رئیس جمهوری آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه های جداگانه ای از آغاز روند اجرای توافق هسته ای ۱+۵ با ایران از بیستم ژانویه و نظارت آژانس اتمی بر روند آن خبر دادند.

کمال مهر: رئیس جمهوری آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه های جداگانه ای از آغاز روند اجرای توافق هسته ای ۱+۵ با ایران از بیستم ژانویه و نظارت آژانس اتمی بر روند آن خبر دادند.

یو اس ای تودی گزارش د اد؛ “باراک اوباما” رئیس جمهوری آمریکا گفت توافق هسته ای غرب با ایران  از روز بیستم ژانویه (سی ام دی) اجرایی می شود. طبق این توافق ایران با محدود کردن فعالیت غنی سازی در ازای کاهش تحریم ها موافقت کرده است.

اوباما در بیانیه ای که دیروز یکشنبه از سوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد از تمرکز واشنگتن بر روی روند اجرایی شدن توافق مذکور با توجه به حساسیت غرب در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران خبر داد. وی تاکید کرد این توافق با سختی به دست آمده و برای حفظ امنیت و صلح منطقه و جهان، اکنون زمان آن رسیده که به دیپلماسی فرصت موفقیت بدهیم.

بر اساس توافق ماه نوامبر ایران تعهد کرد که غنی سازی اورانیوم را به ۵ درصد برساند و روند غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کند، در مقابل نیز غرب متعهد شد تحریم های اقتصادی ضدایرانی را در بازه زمانی شش ماهه کاهش دهد.

اوباما با استقبال از توافق امروز بین ایران و ۱+۵ این اقدام را گام مهمی در روند فعالیت هسته ای ایران ظرف دهه های اخیر دانست. وی با اشاره به این که از بیستم ژانویه روند اجرای توافق آغاز خواهد شد، در مورد دستیابی طرفین به یک راه حل جامع ابراز امیدواری کرد.

وی با بیان اینکه هر نوع تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو می‌کنم افزود: تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند، کاهش نسبی تحریم‌ها ادامه می‌یابد.

همچنین “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و ۱+۵ و اجرایی شدن مفاد توافق هسته ای از بیستم ژانویه خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز اشتون طی بیانیه ای اعلام کرد اکنون طرفین مذاکره خواهان تایید روند اجرای این توافقنامه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی می شوند. به گفته وی آژانس انرژی اتمی عهده دار نظارت لازم بر روند اجرای این توافق شده است.

گفتنی است عضو ارشد تیم مذاکره کننده ای هسته ای با بیان این که توافق شده از سی ام دی گام اول توافق ژنو اجرایی شود گفت: شش کشور این راه حل ها را پذیرفته اند و در داخل جمهوری اسلامی ایران نیز همه نهادهای ذیربط راه حل ها را ارزیابی و موافقت خود را اعلام کردند.

خبرگزاری مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x