تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
1

نیویورک‌تایمز:گروه‌های تروریستی «جبهه‌النصره» و «داعش» در حال جذب نیرو برای عملیات در خاک آمریکا هستند

  • کد خبر : 13144
  • 21 دی 1392 - 8:24
نیویورک‌تایمز:گروه‌های تروریستی «جبهه‌النصره» و «داعش» در حال جذب نیرو برای عملیات در خاک آمریکا هستند

نیویورک‌تایمز با اشاره به ارزیابی‌های مقامات امنیتی آمریکا نوشته است گروه‌هایی چون «جبهه‌النصره» و «داعش» در حال شناسایی افرادی هستند که می‌توانند از آن‌ها برای انجام عملیات‌های تروریستی در خاک آمریکا و کشورهای غربی استفاده کنند.

 

خبرگزاری فارس: نیویورک‌تایمز:گروه‌های تروریستی «جبهه‌النصره» و «داعش» در حال جذب نیرو برای عملیات در خاک آمریکا هستند

 

به گزارش کمال مهر به نقل از روزنامه «نیویورک‌تایمز»، مقامات اطلاعاتی و ضدتروریسم ارشد آمریکا می‌گویند گروه‌های افراطی مرتبط با القاعده که در سوریه فعالیت می‌کنند، در حال شناسایی، جذب و آموزش آمریکایی‌ها و دیگر اتباع غربی‌ای هستند که برای جنگ به سوریه رفته‌اند، تا از آن‌ها برای انجام عملیات‌های تروریستی بعد از بازگشت به کشورهایشان استفاده کنند.

نیویورک‌تایمز این موضوع را که به گفته مقامات آمریکایی فعلا در مراحل اولیه خود قرار دارد، تازه‌ترین چالش برآمده از سوریه برای آمریکا و اروپا دانسته و نوشته است سوریه اکنون نقطه هدف اتباع غربی‌ای است که می‌خواهند در کنار مخالفان با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بجنگند. این گزارش می‌افزاید: مقامات اطلاعاتی و ضدتروریسم می‌گویند در طول سه سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، دستکم ۷۰ تبعه آمریکا یا به سوریه رفته‌اند یا برای این کار تلاش کرده‌اند.

«جیمز کومی» مدیر «اف‌بی‌آی» هم روز پنج‌شنبه گفت ردگیری و پایش کسانی که از سوریه به آمریکا بازمی‌گردد، اکنون به یکی از اولویت‌های اصلی واحد ضدتروریسم این سازمان بدل شده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، مقامات آمریکایی می‌گویند ممکن است این افراد در سوریه آموزش‌ دیده و تحت تأثیر تفکرات گروه‌های افراطی قرار گرفته باشند. به همین جهت جاسوسی و مراقبت از آن‌ها اکنون به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود.

یکی از مقامات ارشد ضدتروریسم آمریکا که می‌خواهد نامش فاش نشود، می‌گوید: ما می‌دانیم که القاعده از سوریه برای شناسایی افرادی که می‌توانند آن‌ها را جذب و تحت شست‌وشوی مغزی قرار دهند، استفاده می‌کند تا آن‌ها را بعد از افراطی‌تر کردن، در آینده به عنوان نیروهای خود شاید در آمریکا به کار گیرد.

در اروپا نیز که تعداد بیشتری از اتباع کشورها عزم سفر به سوریه کرده‌اند، نگرانی مشترکی میان مقامات وجود دارد و سرویس‌های اطلاعاتی همکاری نزدیکی برای ردگیری و تحت نظر داشتن افرادی که به سوریه می‌روند و بازمی‌گردند، با همتایان آمریکایی‌شان دارند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، تحلیلگران می‌گویند دستکم ۱۲۰۰ تبعه اروپایی برای نبرد به سوریه رفته‌اند. «گیلس کرشوف» هماهنگ‌کننده ضدتروریسم اتحادیه اروپا در یادداشت محرمانه‌ای به تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۳ هشدار داده است: اولین موج بازگشت (اتباع اروپایی از سوریه) آغاز شده و مواردی هم وجود دارد که افراد به رفت و آمد (به سوریه) ادامه می‌دهند.

مقامات می‌گویند اغلب افرادی که از آمریکا به سوریه رفته‌اند، همچنان در این کشور به سر می‌برند و برخی از آن‌ها هم در میدان نبرد کشته شده‌اند. «نیکول لین مانزفیلد» ۳۳ ساله اهل ایالت میشیگان آمریکا ماه می گذشته در حالی که همراه با مخالفان سوری در منطقه «ادلب» سوریه می‌جنگید، کشته شد.

به گفته مقامات آمریکایی در حالی که اصلی‌ترین هدف گروه‌هایی چون «جبهه‌النصره» و «داعش» همچنان از بین بردن نظام سوریه است، اما آن‌ها در این مدت به حد کافی فضا و امکانات در اختیار گرفته‌اند که برنامه‌ریزی برای انجام حملاتی در خارج از سوریه را آغاز کنند.

با وجود نظارت و جاسوسی گسترده آمریکا و همچنین حملات پهپادی‌ای که در نقاطی چون پاکستان و یمن صورت می‌گیرد، آقای کومی در جلسه‌ای که اخیرا با خبرنگاران داشته، نسبت به گسترش و شیوع تهدید القاعده در خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار داده است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x