تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

واکنش‌های رسانه‌ای به گفتگوهای هسته‌ای ایران

  • کد خبر : 13211
  • 21 دی 1392 - 9:06
واکنش‌های رسانه‌ای به گفتگوهای هسته‌ای ایران

رسانه‌های بین المللی بدنبال مذاکرات موفقیت‌آمیز دو روز گذشته عباس عراقچی با وندی شرمن و هلگا اشمیت، این مذاکرات را مثبت و پربار ارزیابی کردند.

به گزارش کمال مهر شبکه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد جزئیات فنی توافق ژنو نهایی شد.
این شبکه گزارش داد مذاکره کنندگان پرونده  هسته ای ایران اعلام کردند جزئیات فنی توافق ژنو را به نتیجه رساندند. قدرت های بزرگ اکنون باید متن توافق را قبل از آغاز دومین مرحله از گفتگوها که برای فوریه پیش‌بینی شده تایید کنند.
شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ گزارش داد پیشرفت هایی در گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا در ژنو حاصل شد اما هنوز توافقی بدست نیامده است.
این شبکه گزارش داد پیشرفت های قابل توجهی در گفتگوهای فنی دو روز اخیر ایران و اتحادیه اروپا در ژنو حاصل شد. تهران اعلام کرده است همه اختلافات حل شده است.
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت ما موفق شدیم راه حل هایی برای تقریبا همه مشکلات پیدا کنیم.  دیگر اختلافی میان دو طرف وجود ندارد اما ما باید این راه حل  ها را برای تایید نهایی به همه کشورها ارائه کنیم.
ایران و قدرت های بزرگ جهان در نوامبر گذشته به توافقی موقت دست یافتند .
کارشناسان دو طرف از آن پس درباره الگوی اجرای این توافق به خصوص چگونگی لغو تحریم ها و ارائه تضمین هایی مبنی بر حسن نیت ایران وارد مذاکره شدند.
واشنگتن ادعا کرده است به رغم حصول پیشرفت هنوز هیچ چیز قطعی نیست.
جی پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت مذاکرات فنی بوده و پیشرفت های خوبی نیز در رزوهای اخیر حاصل شده  اما هنوز مواردی باقی مانده است. در حال حاضر اطلاعاتی که حکایت از حل همه اختلافات دارد، صحیح نیست.
فرانس بیست و چهار در پایان اعلام کرد بنابراین می توان گفت آمریکا جانب احتیاط را رها نکرده است. این در حالی است که شماری از سناتورهای آمریکایی از جمله چند سناتور دموکرات در پی اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران هستند. کاخ سفید معتقد است این اقدام احتمال دارد موجب ناکام گذاشتن مذاکرات فعلی شود. تهران نیز در مقابل تاکید کرده است تحریم های جدید هر توافقی را بی اثر می کند.
خبرنگار پرس تی ویدر ژنو با اشاره به اینکه  نظرات مختلف ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از پایان مذاکرات ژنو، در حقیقت، اظهاراتی مشابه است، در عین حال به نقل از تحلیلگران امنیتی در ژنو، گفت: پایتخت های شرکت کننده در مذاکرات، نظرات متفاوتی دارند و این دیدگاه ها، ممکن است باعث اختلافاتی شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، آخرین دور مذاکرات هسته ای بین ایران و پنج به علاوه یک پایان یافت. آمریکا گفت،پیشرفت خوبی در این مذاکرات حاصل شده است. اما اینکه همه چیز نهایی شده است، درست نیست. این در حالی است که اتحادیه اروپا می گوید در همه موضوعات مرتبط پیشرفت های خوبی به دست آمده است.
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: توافق در انتظار تایید نهایی در سطح سیاسی در پایتخت ها است.
ایران نیز گفت پیشرفت هایی حاصل شده است و راه حل هایی برای موضوعات باقی مانده پیدا شده است.
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران پس از نشست با گروه پنج به علاوه یک گفت: ما  دیروز و امروز مذاکرات فشرده ای داشتیم مذاکرات بسیار خوب و سازنده بود.ما به پیشرفت های خوبی دست یافتیم. تقریبا برای هر سوالی ما توانستیم راه حل هایی پیدا کنیم. در حال حاضر اختلافی بین دو طرف وجود ندارد اما مسئله این است که ما این راه حل ها را به پایتخت های خود می بریم تا تایید نهایی شوند. به محض اینکه تصمیم نهایی را پایتخت هابگیرند فردا یا پس فردا اعلام خواهد شد و ما اولین مرحله توافق ژنو راآغاز خواهیم کرد.
وی در پاسخ سوال خبرنگار پرس تی وی که زمان اجرای توافق ژنو اعلام خواهد شد، گفت: بله چارچوب زمانی اعلام خواهد شد، زمان اولیه مورد تصمیم گیری واقع شده است اما زمانی که تمامی ایده ها را پایتخت ها تایید کنند، زمان آن اعلام خواهد شد. عراقچی گفت شاید کمتر از ده روز دیگر زمان اجرای توافق اعلام  شود.
عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار سی سی تی وی تایید کرد که مذاکرات تمام شده است و تنها منتظر تایید نهایی پایتخت ها هستیم.
عراقچی ریاست گروه ایرانی مذاکره کننده با پنج به علاوه یک در روزهای پنجشنبه و جمعه را برعهده داشت.هلگا اشمید معاون کاترین اشتون نیز ریاست گروه پنج به علاوه یک را برعهده داشت. پس از توافق اولیه ژنو، ایران و پنج به علاوه یک چند دوره مذاکره را تاکنون انجام داده اند.
باشگاه خبرنگاران
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x