تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

آبروریزی رفقای شهرام جزایری در حمایت از دولت/ تذکر ۶۵ نماینده به رئیس جمهور

  • کد خبر : 12753
  • 19 دی 1392 - 9:36
آبروریزی رفقای شهرام جزایری در حمایت از دولت/ تذکر ۶۵ نماینده به رئیس جمهور

۴۷ میلیون آمریکایی زیر خط فقر،اطاله دادرسی به دلیل سوابق خوب،سرقت رایانه‌های عارف و فرزندش،دعای میرتاج‌الدینی درباره پرونده رحیمی،هاشمی: باید یک طرح تهیه شود،مخالفت باهنر با تشکیل جبهه فراگیر و …از جمله خبر ویژه های برخی روزنامه های پنجشنبه هستند که میتوانید اینجا بخوانید.

*کیهان

۴۷ میلیون آمریکایی زیر خط فقر

طبق آمار رسمی، ۴۷ میلیون نفر از مردم آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند و جنگ ۵۰ ساله با فقر در این کشور شکست خورده است.همزمان اعلام شد سال گذشته میلادی ۴۴ هزار شرکت و بیش از یک میلیون شهروند در آمریکا اعلام ورشکستگی کرده‌اند.به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از اداره آمار آمریکا، نرخ فقر در این کشور اکنون در حدود ۱۶ درصد است و ۴۷ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. سهم مردم آمریکا در فقر اندکی از آنچه در سال ۱۹۶۴ بود کمتر است و در سال‌های پس از رکود نیز این میزان ثابت بوده است.در سال ۲۰۱۲، سیزده میلیون نفر از کسانی که زیر خط فقر زندگی می‌کردند کودکان بودند که به عقیده جیمز زیلیاک، رئیس مرکز تحقیقات فقر در دانشگاه کنتاکی، این میزان «رقم بسیار بالایی» است.گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد در رکود جهانی بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱، از هر سه آمریکایی، یک نفر فقر را برای دست‌کم دو ماه تجربه کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از زیلیاک نوشت:‌ «اگر ما هیچگونه برنامه حمایتی نداشته باشیم، این نرخ دو برابر خواهد شد.»گروه موسوم به ائتلاف «ضد گرسنگی» می‌گوید از هر پنج کودک آمریکایی یک نفر هنوز در فقر زندگی می‌کند و بیش از یک نفر از هر پنج کودک در نیویورک نیز در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که غذای کافی برای سیر کردن شکم خود ندارند.باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته اذعان داشت که فاصله میان غنی و فقیر در این کشور با روند «خطرناکی» در حال گسترش است.به گزارش پرس‌تی‌وی، ۵۰ سال پیش از این (سال ۱۹۶۴) لیندون جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا «جنگ با فقر» را اعلام کرد و به کنگره گفت دولت من اکنون جنگی بی‌قید و شرط با فقر را اعلام می‌کند. اما ۵۰ سال بعد وضعیت فقرا بهبود نیافته است.

در همین حال صدای آمریکا گزارش داد ۴۴۱۱۱ شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کردند. در سال ۲۰۱۲، این تعداد ۵۷۹۶۴ بود. این آمار که از سوی شرکت پردازش پرونده‌های ورشکستگی «اپیک» در اختیار انستیتوی ورشکستگی آمریکا قرار گرفته، تا سال ۲۰۰۷ را دربر می‌گیرد.روی هم رفته اعلام ورشکستگی افراد حقیقی و حقوقی از ۱/۱۹ میلیون در سال ۲۰۱۲، به ۱/۰۳ میلیون در سال ۲۰۱۳ رسیده است.
در ۵ سال گذشته، اعلام ورشکستگی افراد حقیقی و حقوقی به طور متوسط رقمی برابر با ۱/۳۲ میلیون در سال بوده است. بخشی از این کاهش کم‌سابقه در تاریخ برآیند قانون مصوب سال ۲۰۰۵ است که شرایط سختی برای اعلام ورشکستگی در نظر گرفته است.

وکیل مدافع ملک‌عبدالله جنایتکار نباشید!

هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی قابل تأمل و غیرمسئولانه مدعی شد تیرگی روابط ایران و عربستان حاصل تندروی دو طرف است!وی در مصاحبه با سایت انتخاب درباره انجام نشدن سفرش به عربستان گفت: اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که مشکلی نیست. مسأله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است، باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند. باید بحث‌های کارشناسی شود تا هر کسی که می‌رود، با برنامه برود و مذاکره کند.وی ضمن بیان اینکه الان روابط خیلی تیره است، در پاسخ این سؤال که «فکر می‌کنید این حاصل تندروی‌های ما بوده یا آن طرف؟» گفت: هر دو طرف(!)

وی همچنین در پاسخ پرسش انتخاب مبنی بر اینکه «فکر نمی‌کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل حضرت عالی ورود کند؟» اظهار داشت: اینگونه نه. بروم که چه بگویم؟ من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستم. این کار در درجه اول از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می‌روند، بدانند چه بگویند.

گفتنی است علاقه افراطی آقای هاشمی در کاربست شیوه منسوخ ایستادن در وسط و تخطئه طرفین، مانند بسیاری از موضوعات دیگر «موضوع روابط با عربستان نیز ما به ازای بیرونی ندارد؛ چه اینکه ملک‌عبدالله شاه عربستان چند سال پیش در بحبوحه اوج‌گیری بیداری اسلامی و سقوط رژیم مبارک به مقامات آمریکایی گفته بود سر مار در ایران است و باید سر مار را کوبید! رژیم آل سعود طی دو دهه اخیر ضمن ساماندهی مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و ایدئولوژیک جریان‌های سلفی، طالبان و القاعده در کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، سوریه و لبنان، روابطی استراتژیک با رژیم صهیونیستی به هم زده و در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه علیه حزب‌الله و حماس فعالیت می‌کرد.

امروز همچنان که رد پای رژیم سعودی و دلارهای نفتی این رژیم در اقدامات جنایتکارانه و تروریستی در عراق و سوریه و لبنان و بحرین و یمن و مصر دیده می‌شود، رفتارهای خصمانه این رژیم علیه ایران نیز کاملاً به چشم می‌آید؛ از رفتارهای احمقانه‌ای نظیر راه‌اندازی عملیات تروریستی علیه سفارت ایران در لبنان که باعث لو رفتن عناصری نظیر بندر بن سلطان و پسر وی شد تا همراهی آشکار با اسرائیل و لابی صهیونیستی در حاکمیت آمریکا برای سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران.

اکنون در این شرایط که فقط بر شمردن فهرست رفتارهای جنون‌آمیز و به تمامیت صهیونیستی رژیم آل سعود حجم یک کتاب را در بر می‌گیرد اظهارات بی‌پایه و غیر مسئولانه آقای هاشمی، درایت وی را مجدداً به چالش می‌کشد. ضمن اینکه وقتی هیچ رکنی از ارکان نظام – از جمله دولت و مجلس- از موضع شخصی آقای هاشمی در زمینه خوش‌بینی بی‌پایه نسبت به آل سعود حمایت نمی‌کنند، بهتر است آقای هاشمی به همان سفر عمره خود برود و مسئولیت دیپلماسی را نیز به عهده کارشناسان و متولیان امر بگذارد.آقای هاشمی چند ماه پیش به هنگام بهانه‌جویی آمریکا برای حمله به سوریه نیز در سخنانی خلاف واقع، دولت سوریه را متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی کرد که بعد از اعتراض‌ها این سخنان را پس گرفت.

آبروریزی رفقای شهرام جزایری در حمایت از دولت

سایت آلوده به رشوه‌ها و ریخت و پاش‌های شهرام جزایری، اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات در توقیف نشریه «یالثارات» را شتابزده خواند اما از وزارت ارشاد خواست نشریات اصلی و پرمخاطب‌تر منتقدان اصولگرا را توقیف کند!سایت آلوده به رشوه‌ها و ریخت و پاش‌های شهرام جزایری، اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات در توقیف نشریه «یالثارات» را شتابزده خواند اما از وزارت ارشاد خواست نشریات اصلی و پرمخاطب‌تر منتقدان اصولگرا را توقیف کند!سایت حق‌العمل‌کار انتخاب ضمن حمله به نمایندگان مجلس به جای توبیخ وزیر ارشاد و دادن کارت زرد به وی، می‌نویسد: با این وجود اقدام نادرست نمایندگان در مورد دادن کارت زرد به وزیر ارشاد نباید موجب شود که اقدام شتابزده هیئت نظارت بر مطبوعات در توقیف نشریه یالثارات حسین را قابل قبول تلقی کنیم. توقیف  نشریه‌ای متعلق به جریانی از افراطیون که نه مخاطب چندانی دارد و نه تاثیر منفی بر افکار عمومی تنها بهانه‌ای برای مظلوم‌نمایی افراطیون فراهم می‌کند.

انتخاب می‌افزاید: اگر هیات نظارت بر مطبوعات در برخورد با این گونه تخلفات جدی است چرا با رسانه‌های اصلی افراطیون که به تشویش اذهان عمومی و تخریب دولت می‌پردازند کاری ندارد؟ آیا مطالب این روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها که مخاطبینی ده‌ها برابر یالثارات دارند، بدتر از یالثارات نیست! تنها نتیجه این اقدام، دادن فرصت مظلوم‌نمایی است.یادآور می‌شود تظاهر رسانه‌های آلوده‌ای مانند انتخاب به حمایت از دولتی که شعار مبارزه با فساد و مفسدین اقتصادی سر می‌دهد، پیش از هر چیز هتک حیثیت دولت محترم است؛ ضمن اینکه دعوت آنها به تعطیلی خبرگزاری‌ها و نشریات اصلی، ضربه مضاعفی به اعتبار دولت می‌باشد.

مجلس در رأس امور است مشروط بر آن که نباشد؟!

یک روزنامه حامی دولت در اقدامی کاملا ژورنالیستی، تذکر و کارت‌زرد اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه مجلس به وزیر ارشاد را «بازی اقلیت تندرو» و «صف‌آرایی برخی نمایندگان در برابر دولت» توصیف کرد.در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، سوال از وزیر ارشاد درباره جانبداری وی از روزنامه‌ای که ولایت‌ و حکومت امیرمومنان را زیر سوال برده بود و نیز ترویج تک‌خوانی خواننده زن مطرح شد که از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر، ۱۰۵ نفر قانع نشدند، ۱۸ نفر رأی ممتنع دادند و ۹۷ نفر دیگر قانع شدند و بدین ترتیب با نظر اکثریت، مجلس به علی جنتی کارت زرد داد.با وجود این واقعیت، روزنامه خبر در تیتر اول دیروز خود ادعا کرد این نظر اکثریت نمایندگان، بازی اقلیت تندرو و صف‌آرایی در برابر دولت است. انتظامی و معزی دو تن از گردانندگان سایت و روزنامه خبر، با تشکیل دولت جدید به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و معاون ارتباطات دفتر رئیس منصوب شدند و روزنامه نیز چاپ خود را از سر گرفت.

این روزنامه مدعی شده که روحانی برخلاف احمدی‌نژاد «حرمت و اقتدار مجلس را به بهارستان بازگرداند و در رأس امور قرار داد»! و بنابراین سوال و کارت زرد نمایندگان کار غلطی است. «خبر» با اذعان به اینکه در جلسه رأی اعتماد به کابینه، ۱۴۸ نماینده به عنوان موافق و ۱۸ نفر به عنوان مخالف ثبت‌نام کردند، می‌نویسد: اما گویی ماه عسل دولت و مجلس خیلی کوتاه بود و قرار گرفتن پایداری‌های حامی دولت سابق در کنار طیف دیگری از اصولگرایان مجلس چون رهپویان و ایثارگران، اقلیتی را در مقابل دولت تازه پا گرفته علم کرده است.جا دارد دست‌اندرکاران این روزنامه پاسخ دهند که اولا از نگاه آنها دفاع از ساحت ولایت‌ امیرمومنان(ع) و حلال و حرام شرعی در حوزه موسیقی مهم‌تر است یا حمایت از وزیر متبوع ارشاد و آیا اصل و اولویت، دفاع از وزرا و دولتمردان است یا سوگندی که برای پاسداری از قانون‌اساسی و مذهب رسمی یاد کرده‌اند؟

ثانیا این چه منطقی است که – ولو با دور زدن ریاضی و آمار و ارقام- رأی اکثریت به یک تذکر را به خاطر نپسندیدن، به عنوان «اقلیت تندرو» اطلاق کنیم، حال آن که مجلس نیز مانند دولت منتخب مردم و طبق قانون اساسی ناظر بر حسن عملکرد مسئولان دستگاه‌های اجرایی است.ثالثا اگر ۱۴۸ نماینده مجلس به عنوان موافق کابینه ثبت‌نام کرده‌اند و حالا همان مجلس تصمیم به دادن تذکر به یک وزیر گرفته، آیا می‌توان آن موافقت را تحسین کرد و این نقد مسئولانه را تخطئه کرد؟ شاید هم بتوان این ماجرا را هنر برخی مسئولان اجرایی و روزنامه‌های حامی آنها دانست که می‌توانند اکثریت حامی را تبدیل به اقلیت و اقلیت منتقد را تبدیل به اکثریت کنند!

در هر صورت به نظر می‌رسد ارزشهای اصلی انقلاب جای اجرای بازی‌های منسوخ و تقسیم‌بندی‌های مجعول «حامی دولت – مخالف دولت» نیست؛ ضمن اینکه جا دارد از معاون محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد بپرسیم آیا کاربست عباراتی مانند «اقلیت تندرو» و «صف‌آرایی در برابر دولت» به خاطر یک تذکر نمایندگان مجلس، امر پسندیده‌ای است یا فقط نشریات منتقدی مانند یالثارات، وطن امروز و نهم دی باید توبیخ و تعطیل شوند و تذکر بگیرند؟

*جام جم

تذکر ۶۵ نماینده به رئیس جمهور

۶۵ نماینده مجلس درباره نحوه برخورد دولت با برخی رسانه‌ها به رئیس‌جمهور تذکر دادند.دلیل این تذکر، «برخورد نامناسب با رسانه‌های منتقد با وجود شعارهای رئیس‌جمهور مبنی بر استقبال از انتقاد» عنوان شده است.گفتنی است روز گذشته هیات نظارت بر مطبوعات هفته‌نامه یالثارات الحسین را توقیف و با تذکر به هفته نامه ۹دی و روزنامه وطن امروز پرونده آنها را به دادگاه ارجاع کرد.

دفتر عارف را دزد زد

مسئول روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف، از سرقت رایانه‌های عارف و فرزندش به همراه برخی اوراق و اسناد خبر داد.علیرضا خامسیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: روز شنبه هنگامی که مسئولان دفتر عارف وارد محل کار خود شدند، متوجه شدند که از دفتر سرقت شده است.وی با بیان این‌که سارقان بدون هیچ‌گونه تخریبی وارد دفتر عارف شده اند، اظهار کرد: حتی صندلی آقای عارف نیز به سرقت رفته است.

اطاله دادرسی به دلیل سوابق خوب

در حالی که چندی قبل رئیس هیات پارلمانی اروپایی پس از دیدارهایش در تهران به نقل از محمدجواد لاریجانی اعلام کرد که پرونده موسوی و کروبی در مرحله رسیدگی قضایی قرار دارد، لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه خاطرنشان کرد: طبیعتا مساله حصر افراد، مساله‌ای است که جهات تامینی و قضایی دارد و بدون تائید و روند قضایی هیچ‌کس از هیچ حقی محروم نمی‌شود.

وی افزود: این مساله در تشکیلات قضایی در حال رسیدگی است و ان‌شاءالله در مسیر خودش به نتایج خوبی می‌رسد، ولی این را باید بگویم که اطاله این دادرسی نه از باب نادیده گرفتن برخی امور در جریان فتنه ۸۸ بلکه از باب تسامح راجع به این افراد به دلیل سوابق خوبشان در جمهوری اسلامی‌ است. در هر صورت این چیزی است که در اختیار قوه قضاییه است و مسئولان قضایی در زمان خود اطلاع‌رسانی مناسبی انجام خواهند داد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری این هفته خود و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا دستگاه قضایی، رسیدگی قضایی به پرونده این دو نفر را در دستور کار خود قرار داده است یا خیر، گفت: اگر منظور، نوعی از رسیدگی باشد، باید بگویم که از همان ابتدا به آن رسیدگی شده، اما اگر منظور این است که دادگاه و پرونده‌ای تشکیل شده است، باید بگویم که خیر، این‌گونه نیست.

لاریجانی: هیچ شکایتی از فاطمه هاشمی نکرده‌ام

جلسه رسیدگی به اتهام فاطمه هاشمی دیروز در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، اما نکته جالب توجه، حضور دیگر اعضای خانواده هاشمی در کنار فاطمه هاشمی بود؛ به طوری که بجز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و فرزندش محسن، دیگر اعضای خانواده، فاطمه را برای حضور در این دادگاه همراهی کردند.به گزارش مهر، عفت مرعشی، همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یاسر و فائزه، فرزندان وی در جلسه دادگاه فاطمه هاشمی حضور داشتند. در عکس‌هایی که از حاشیه جلسه دادگاه منتشر شده، مهدی هاشمی نیز در کنار دیگر اعضای خانواده دیده می‌شود.

به گزارش مهر، پرونده فاطمه هاشمی با صدور کیفرخواست به اتهام نشر اکاذیب به شعبه اول دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده بود که جلسه رسیدگی به پرونده او، ساعت ده صبح دیروز برگزار شد. فاطمه هاشمی در جمع خبرنگاران مدعی شد دادگاه انقلاب، صلاحیت رسیدگی به اتهام او را ندارد. وی علت محاکمه خود را به دلیل مصاحبه‌ای درخصوص برادران لاریجانی عنوان کرد و گفت: زمانی که آقای احمدی‌نژاد علیه خانواده لاریجانی صحبت کرد، ۴۵ دقیقه از وقت مجلس برای دفاع از خانواده لاریجانی گرفته شد، اما وقتی یکی از نمایندگان مجلس علیه مهدی هاشمی صحبت‌هایی را مطرح کرد، هیچ دفاعی از وی نشد.

فاطمه هاشمی ادامه داد: پس از این اتفاقات من در مصاحبه‌ای خواستار این شدم که علی لاریجانی و برادرش پاسدار حقوق ملت باشند، نه پاسدار حقوق خانواده‌شان که به خاطر این مصاحبه امروز محاکمه می‌شوم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رئیس دادگستری کل استان تهران نوشت: براساس آنچه در رسانه‌ها منعکس گردیده سرکارخانم فاطمه هاشمی امروز ۱۸ دی ۹۲ در دادگاهی حاضر شدند و در مصاحبه‌ای اعلام کردند به دلیل مطالبی که علیه اینجانب مطرح کردند، به دادگاه فراخوانده شده‌اند.بنده هرگز شکایتی نسبت به ایشان نداشته و ندارم. مطلبی اگر نسبت به این جانب مطرح کرده‌اند احتمالا به دلیل عصبانیت نسبت به مطالبی بوده که در مجلس نسبت به اخوی ایشان مطرح شد و بنده هم تذکر به گوینده دادم که احتمالا نشنیدند. به هر تقدیر وجهی برای رسیدگی به این امر نمی بینم. بنده نسبت به کسانی که سال گذشته با کفش و مهر به حقیر حمله کردند، شکایتی نکردم.این خواهر محترمه که فقط حرفی زدند و بنده نسبت به سخنان ایشان گله‌ای ندارم. علی‌ای‌حال به هر نحوی که مصلحت می‌دانید این پرونده را مختومه نمایید.

*ایران

سرقت رایانه‌های عارف و فرزندش

خبر اول این که رایانه‌های محمدرضا عارف و فرزندش به همراه یکسری اوراق و اسناد به سرقت رفته است. مسئول روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف با اعلام این خبر به ایسنا گفته: روز شنبه مسئولان دفتر عارف هنگام ورود به محل کار خود متوجه شدند که از دفتر سرقت شده است. وی ابراز امیدواری کرده این سرقت با انگیزه سیاسی نباشد و از نهادهای مرتبط با این موضوع خواسته تا در این مورد ابهام‌زدایی کنند.

دفاع ضمنی حدادیان از محمود کریمی

خبر دیگر این که سعید حدادیان ضمن واکنش به سوءاستفاده ضدانقلاب از ماجرای تیر‌اندازی محمود کریمی که هفته گذشته خبر‌ساز شد، به طور ضمنی از وی دفاع کرده است. وی در یادداشتی که فارس منتشر کرده با تشبیه اقدام کریمی به مرافعه حضرت موسی(ع) و ساحران نوشته: خردمندان می‌دانند که حاج محمود کریمی در سن ۴۵ سالگی نه سر تیراندازی دارد نه سودای اسلحه‌بازی؛ عجیب نیست که رسانه‌های اسرائیلی از تخت تفرعن خویش بانگ «وَفَعَلْتَ فَعْلَتَکَ الَّتِی فَعَلْتَ» سر می‌دهند که در عصای کریمی‌ها اژدهایی می‌بینند که ریسمان‌های سیاه و سفید سحر جادوهای شیطانی‌شان را می‌بلعد.

پاسخ جواد لاریجانی درباره پرونده زمین‌خواری

شنیدیم که در دولت گذشته اتهاماتی از سوی برخی چهره‌های نزدیک به دولت درباره زمین‌خواری به محمد جواد لاریجانی وارد شد و برخی سایت‌ها نیز در این باره مطالبی منتشر کردند. او روز گذشته در مورد وضعیت پرونده‌ای که به عنوان زمین‌خواری به وی نسبت داده می‌شود، گفته: این اصطلاح زمین خواری حقوقی نیست، منتها در زمان آقای احمدی‌نژاد ایشان شکایتی مطرح کردند راجع به مزرعه‌ای که در جنوب تهران حدود ۲۵ سال است آن را دارم. به گزارش شبکه ایران (inn. ir) او با اشاره به این‌که به مزرعه‌داری افتخار می‌کند گفته: همانند هر شهروند، اگر شکایتی از ما شود در دادگاه شرکت و از خودمان دفاع می‌کنیم و در نهایت هر نظری که دادگاه بدهد قبول می‌کنیم.

بابک زنجانی در ترکیه هم به زندان افتاده بود

با خبر شدیم که انتشار اخبار جدیدی از سوابق بابک زنجانی، به رقابتی میان سایت‌های خبری بدل شده است. در جدیدترین خبر، پارسینه نوشت: برخلاف تصور رایج رسانه‌ها، بازداشت اخیر بابک زنجانی نخستین تجربه زندان این میلیاردر موبور نبوده است. او در دوره نخست دولت محمود احمدی‌نژاد (۸۸-۱۳۸۴) نیز مدتی در زندان تبریز بازداشت بوده است و مدتی بعد هم در ترکیه به حبس می‌رود. بابک زنجانی با وجود این دو بار سابقه حبس بعد با چهره‌هایی همچون رعیت، ملک‌زاده و مشایی ارتباط می‌گیرد.

دلیل دیدار نکردن لاریجانی با استراو

خبر رسیده که روز سه‌شنبه رئیس گروه دوستی ایران و انگلیس به ایران گفته بود که دیداری میان استراو با رئیس‌جمهوری تنظیم نشده. دیروز هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه استراو با لاریجانی هم دیدار نخواهد داشت. به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس مجلس خودش تمایلی به دیدار با استراو ندارد و گویا لاریجانی در این مسأله به مصوبه مجلس درباره کاهش روابط ایران و انگلیس از حد سفیر به کاردار استناد کرده است. همچنین مسئولان ذی‌ربط از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته‌اند در صورتی که جک استراو خارج از برنامه پیش‌بینی شده با برخی افراد دیدار کند با هیأت دعوت‌کننده ایرانی برخورد خواهیم کرد، موضوعی که به نظر می‌رسد تحت تأثیر ماجرای دیدار هیأت پارلمانی اروپا با جعفر پناهی و نسرین ستوده مطرح شده است.

انتقاد ازسخنان آیت‌الله جنتی در سایت توکلی

 یک خبر دیگر این که سایت الف در انتقاد کم سابقه‌ای ازآیت‌الله جنتی با انتشار یک یادداشت به بخشی از سخنان وی در دیدار با اصولگرایان گیلان واکنش نشان داده است. دبیر شورای نگهبان در سخنانی گفته بود: «بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند. اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آن‌ها را برطرف کنند.» سایت الف متعلق به احمد توکلی در یادداشت خود با یادآوری این‌که گوینده این سخنان داور اصلی انتخابات کشور است، خطاب به جنتی گفته: واژه اصولگرایان برای جامعه سیاسی بار دارد. چرا پیشاپیش خوراک بیگانگان را تأمین می‌فرمایید که بگویند منتظر انتخابات اصولگرایی باشید.

حمایت ۶۵ نماینده از سخنان وزیر ارشاد

در عدم توقیف مطبوعات مطلع شدیم که ۶۵ نماینده درجلسه علنی دیروز مجلس نسبت به برخورد نامناسب با رسانه‌های منتقد به رئیس‌جمهوری تذکر کتبی دادند. به گزارش مهر، این نمایندگان در تذکر خود برخورد نامناسب با رسانه‌های منتقد را به رغم شعارهای رئیس‌جمهوری و استقبال او از انتقاد دانسته‌اند. این در حالی است که مسئولیت مستقیم رسانه‌ها نه با رئیس‌جمهوری که با وزیر فرهنگ و ارشاد است، وزیری که یک روز پیش از اعلام این تذکر برای پاسخ به سؤال نمایندگان درباره چرایی انتقاد او به توقیف یک روزنامه اصلاح‌طلب در مجلس حضور داشت و برخلاف توقع نمایندگان سؤال‌کننده، از ادامه فعالیت رسانه‌ها دفاع کرد و گفت: «توقیف روزنامه هنر نیست». اما گویا رأی هیأت نظارت بر مطبوعات به توقیف موقت هفته نامه یالثارات نظر این دسته از نمایندگان را تغییر داده و موجب تذکر نمایندگان به رئیس‌جمهوری شده است. چنانکه بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد نیز در تذکر دیگری نسبت به جلوگیری از امنیتی شدن فضای مطبوعاتی کشور بخصوص درباره روزنامه‌هایی که درخصوص مفاسد اقتصادی کار می‌کنند به رئیس‌جمهوری تذکر داد.

مکالمه جالب رسایی و تابش درباره

عاقبت بخیری خاتمی خبردار شدیم که یک روز پس از سؤال رسایی نماینده تهران از وزیر ارشاد که به ارائه کارت زرد مجلس به جنتی ختم شد، نماینده سؤال‌کننده گفته که هدفش کمک به وزیر بوده است. رسایی در گفت‌وگویی که با ایرنا داشته گفته: به وزیر گفتم که می‌خواهم به شما کمک کنم ولی آقای محمدرضا تابش نماینده اردکان گفت که نمی‌خواهد شما کمک کنید! من هم بر دوش وی زدم و گفتم دایی شما که عاقبت به خیر نشد بگذار آقای روحانی عاقبت به خیر شود. تابش هم به خبرنگار ایران گفت که این‌گونه پاسخ رسایی را داده است: اینکه انسانی بتواند در قلب‌های جمع زیادی از مردم جا بگیرد و مشمول محبت آن‌ها بشود، دلیل محکم و موجهی بر عاقبت بخیری آقای خاتمی است. ولی درک آن چشم بصیرت می‌خواهد که شما نداری!

سایت اعتدالیون فیلتر شد

دست آخر این که سردبیر سایت اعتدالیون از فیلتر شدن این سایت با تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، پس از دریافت دو تذکر خبر داد. به گزارش مهر، علی هادیلو، سردبیر این سایت با اعلام این خبر گفت: پس از تذکرات موردی علاوه بر تعلیق اخباری که براساس نظر مسئولان محترم این کمیته خلاف قانون خوانده شده بود، مجموعه دقت فراوانی در انتشار اخبار داشته و ضمن توصیه به همکاران تلاش کردیم خبری برخلاف مصالح کشور منتشر نکنیم. این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب تصریح کرد: همه اخباری که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به انتشار آن‌ها تذکر داده، اخباری بوده که در رسانه‌های رسمی و قانونی کشور منتشر شده و تاکنون هیچ یک از اخبار تولیدی این سایت تذکر نگرفته است.

*تهران امروز

دعای میرتاج‌الدینی درباره پرونده رحیمی

محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد در دولت، روز گذشته در حاشیه مراسم ختم برادر همسر عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که مدتی است که اتهاماتی در مورد فساد مالی آقای رحیمی معاون اول آقای احمدی‌نژاد مطرح می‌شود، تصریح کرد: در این مورد آقای دادستان نیز گفت که هنوز چیزی اعلام نشده است. میر‌تاج‌الدینی ادامه داد: پرونده آقای رحیمی نه فساد اقتصادی است، نه سوء‌استفاده شخصی، بنابراین رسانه‌ها پرونده رحیمی را بزرگ کرده‌ و مسائل سیاسی را در این قضیه دخیل کرده‌اند. وی تاکید کرد: وقتی قوه قضائیه پرونده آقای رحیمی را اعلام نهایی کند همه خواهند دید که چیز بزرگ و مهمی نبوده است.

تاوان پیگیری «کرسنت»

سردبیر روزنامه «وطن امروز» در واکنش به ارسال پرونده روزنامه متبوعش به مراجع قضایی اظهار داشت: ما گزارشی در مورد پرونده کرسنت داشتیم که دولت معتقد بود رسانه‌ها در این خصوص اطلاع‌رسانی نکنند. وی به ابلاغ وزارت ارشاد مبنی بر عدم پرداختن به پرونده کرسنت توسط رسانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: ما با توجه به نامه آقای روحانی به آقای جهانگیری در مورد مبارزه با ویژه‌خواران و رانت‌خواران به این ابلاغ وزارت ارشاد انتقاد داشتیم و گفتیم که الآن بهترین فرصت برای دنبال کردن پرونده کرسنت است تا ویژه‌خواران مجازات شوند. شکیبایی ادامه داد: بعد از گزارش ما درخصوص پرونده کرسنت از شورای عالی امنیت ملی با ما تماس گرفتند که به دلیل این گزارش با شما برخورد سنگینی صورت می‌گیرد که قضیه به جلسه دیروز هیات نظارت منتهی شد.

فعالیت اقتصادی زنجانی به دولت هاشمی برمی‌گردد

داوود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه بابک زنجانی از زمان ریاست مرحوم نوربخش در دولت هاشمی‌رفسنجانی در بانک مرکزی به فروش ارز مشغول بود، گفت: بابک زنجانی هیچ تعهدی به نظام نداشت و فقط به‌دنبال کسب منافع خود بود. وی با بیان اینکه زنجانی در ایران نیز زندگی نمی‌کرد و به کمک عوامل خارجی قصد برهم زدن نظام مالی کشور را داشت تصریح کرد: اگر در دولت محمود احمدی‌نژاد به‌وی بها داده شد به این دلیل بود که زنجانی فردی بین نظام و بیرون از آن بود.

مخالفت باهنر با تشکیل جبهه فراگیر

همت بیک‌مرادی عضو شورای مرکزی جامعه نمایندگان ادوار مجلس از دیدار تشکل متبوعش با اعضای شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری خبر داد. وی گفته: در این جلسه درخصوص تشکیل جبهه فراگیر نیز بحث و بررسی کردیم و باهنر مخالفت خود را با تشکیل این جبهه اعلام کرد و به اعضای جامعه نمایندگان ادوار گفت نیازی به جبهه فراگیر نداریم، از این رو تشکیل این جبهه منتفی شد.

*جمهوری اسلامی

* یک مفتی سعودی می‌گوید: بر شیعیان عربستانی واجب است جزیه پرداخت کنند! شیخ “علی الربیعی” با صدور فتوای جدیدی در مورد وجوب گرفتن جزیه از شیعیان عربستانی، که آن را بر روی توئیتر منتشر کرد؛ باعث ایجاد تنش‌های زیادی میان افرادی شد که فتاوی وی را دنبال می‌کنند. براساس گزارش پایگاه خبرگزاری نون، شیخ الربیعی بر روی صفحه شخصی خود بر روی توئیتر نوشت: شیعیان در میان ما بدون پرداخت هیچ نوع جزیه‌ای زندگی می‌کنند، درحالی که پرداخت آن بر‌ آنان واجب است. وی در ادامه خواهان قانون‌گذاری جزیه بر غیرمسلمانانی شد که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند و ادعا کرد: جزیه بر شیعیان نیز واجب است و پیامبر اکرم(ص)، عمر بن خطاب و عثمان از آنان و دیگر گروه‌ها جزیه می‌گرفت. الربیعی در ادامه با لحنی سفسطه گونه نوشت: پرداخت سالانه یک دینار برای هر نفر از آنان در برابر ۲۰ درصد از دارایی خود که آن را هر ساله به نام خمس می‌دهند، قابل مقایسه نیست. وی تاکید کرد: شیعیان می‌توانند جزیه واجب را از مال خمس کم کنند و در این راه هیچ نقصی بر آن پیش نخواهد آمد زیرا جزیه بسیار اندک و ساده است. الربیعی با نوشته‌های تمسخرآمیز خطاب به شیعیان گفت: اگر جزیه پرداخت کنید، کسی شما را نخواهد کشت برعکس با چنین کاری تشیع را یک مذهب باطل اعلام خواهید کرد و خود را از دشمنی با اسلام رها خواهید نمود!

* آینده آنلاین نوشت: با گذشت ده روز از انتشار خبر تیراندازی یکی از مداحان در اتوبان بابایی توسط سایت آینده، سعید حدادیان از دیگر مداحان مشهور در نوشته‌ای، این تیراندازی را به دعوای حضرت موسی با یکی از قوم بنی اسرائیل تشبیه کرد که در آن حضرت موسی یکی از اعضای قوم بنی اسرائیل را به اشتباه کشت. به گزارش فارس سعید حدادیان متنی را به رشته تحریر درآورد که در بخشی از آن نوشت: “به یقین تضعیف دستگاه سیدالشهدا(ع) و تضییع زحمات خدمتگزاران این آستان گناهی نیست که خداوند تاوانش را به فردا موکول کند. دشمنان و بدخواهان، قرآن بخوانند تا بدانند نام موسی بن عمران(ع) با مشاجره‌ای در سوره قصص که به آن اشاره شده است، از قرآن و از زمره انبیا حذف نشد.” وی در ادامه افزود: “خردمندان می‌دانند که حاج محمود کریمی در سن ۴۵ سالگی نه سر تیراندازی دارد نه سودای اسلحه بازی؛ عجیب نیست که رسانه‌های اسرائیلی از تخت تفرعن خویش بانگ “وفعلت فعلتک التی فعلت” سر می‌دهند که در عصای کریمی‌ها اژدهایی می‌بینند که ریسمان‌های سیاه و سفید سحر جادوهای شیطانی‌شان را می‌بلعد.”

*قدس
واکنش قاهره به اظهارات افخم

فارس: سخنگوی وزارت خارجه مصر در واکنش به تأکید سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مبنی بر استفاده ایران از حق مشروع خود در اظهارنظر درباره تحولات مصر، تهران را به بی‌اطلاعی از اصول و قوانین بین‌المللی متهم کرد.

هاشمی: باید یک طرح تهیه شود

انتخاب: آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که روابط ایران و عربستان سعودی در هیچ‌ دوره‌ای به این اندازه تیره نبوده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل حضرتعالی به مسأله ورود کند؟ گفت: این‌گونه نه. بروم که چه بگویم؟ من مسؤولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجه اول از اختیارات رهبری و سیاستهای کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می‌روند، بدانند چه بگویند.

یالثارات منتشر شد

فارس: عبدالحمید محتشم مدیرمسؤول یالثارات الحسین درباره علت توقیف این نشریه گفت: ما درخصوص توقیف اخیر روزنامه، ابلاغیه‌ای دریافت نکردیم و از این رو نشریه منتشر شده است.

حبس تعلیقی برای حجاب!

ایرنا: زن محجبه فرانسوی به دلیل استفاده از روبنده به یک ماه حبس تعلیقی و پرداخت جریمه نقدی ۱۵۰ یورویی محکوم شد.

بازگشت حاجی‌بابایی به مجلس

جهان: شنیده ها حاکی است، حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش برای فعالیت خود در مجلس شورای اسلامی به اداره قوانین مجلس باز خواهد گشت.

تذکر دولت درباره هواپیمای اختصاصی

صبحانه: محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه ای خطاب به وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی، تأکید کرد: تأدیه تعهدات مربوط به پروازهای عمومی و اختصاصی، از محل اعتبارات دستگاه مربوطه خواهد بود و نهاد ریاست جمهوری مسؤولیتی در این زمینه ندارد.

مسلمان شدن خواننده آمریکایی

باشگاه خبرنگاران: «جنیفر گراوت»، خواننده آمریکایی که مدتی است برای تحصیل در کشور مراکش اقامت گزیده، به دین اسلام مشرف شد.

درخواست سعودی ها درباره جسد الماجد

تسنیم: سفارت عربستان سعودی در بیروت از مقامهای لبنان خواسته جسد ماجد الماجد، عامل اصلی حمله تروریستی به سفارت ایران را تحویل ریاض دهند. گفتنی است که این درخواست سعودی‌ها با لحنی تهدیدگونه همراه بوده است.

رحیمی: ۵۵ ساعت بازجویی شدم

به گزارش فارس، محمد رضا رحیمی معاون اول دولت دهم عصر دیروز در حاشیه مراسم ختم برادر همسر عزت‌ا… ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما گفت: از دو سال پیش در ۱۱ جلسه و ۵۵ ساعت مورد بازجویی قرار گرفتم.

 باشگاه خبرنگارن
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x