تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

واکنش لاریجانی به نطق جنجالی مطهری

  • کد خبر : 12314
  • 18 دی 1392 - 10:00
واکنش لاریجانی به نطق جنجالی مطهری

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نطق علی مطهری نماینده تهران فارغ از محتوای آن وجهی برای اعلام جرم علیه وی از سوی دادستانی نداشت.

کمال مهر: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نطق علی مطهری نماینده تهران فارغ از محتوای آن وجهی برای اعلام جرم علیه وی از سوی دادستانی نداشت.

لاریجانی در نطق خود پیش از آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس گفت: این نطق که موجب بحث هایی در کشور شده، فارغ از محتوای مباحث مطروحه که قابل نقادی است، این حد از اظهارنظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد.

وی یادآور شد: اگر تصور توهین از عبارات وی برداشت شده باید از مسیر قانونی آن که در تبصره ۱ ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب ۱۵ فروردین ماه ۹۱ آمده است، اقدام شود و احتیاج به این همه بحث رسانه ای در کشور ندارد.

رییس قوه مقننه اظهار داشت: من نیز برخی دعاوی آقای مطهری در خصوص آنچه نسبت به قوه قضائیه مطرح کرده را نادرست و قدری توهین آمیز می دانم، اما بحث در درستی و نادرستی گفتار نیست.

لاریجانی گفت: بحث در این است که آن ساحتی که در قانون اساسی برای صیانت از آزادی بیان مخصوصا برای نمایندگان قائل شده است، اقتضا دارد دادستان از تفسیر محدود قانون پرهیز کند و قطعا مقصودم توسع بلاوجه در تفسیر قانون نیز نیست، بلکه مراد مرّ قانون با نگاه خوشبینانه به آزادی بیان است و این رویکرد برای وجهه نظام و آینده آن قطعا بهتر و نافع تر است.

لاریجانی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات با شکوه ریاست جمهوری با تحلیل دقیق شرایط کشور همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خویش قرار داد.

وی ادامه داد: مخصوصا در مشکلات اقتصادی کشور همکاری سه قوه می تواند همه فضای تحرک را برای کارآفرینان اقتصادی فراهم آورد و هم در مذاکرات هسته ای قدرت بیشتر برای عزیزان مذاکره کننده تدارک کند به همین جهت در اولین گام به وزرای دولت رای اعتماد قابل توجه داد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: من شهادت می دهم در این جهت نمایندگان بسیاری از سلیقه ها را نادیده گرفتند و صرفا به خاطر همکاری با دولت جدید و ایجاد امید در بهبود شرایط کشور به ۱۵ عضو هیات دولت رای اعتماد دادند.

لاریجانی یادآور شد: اینکه سه وزیر نتوانستند رای اعتماد مجلس را اخذ نمایند امر غیرمعمولی نبوده و قالبا در رای اعتماد وزیران برخی افراد موفق به رای اعتماد نمی شوند و همین طور در لایحه اصلاح بودجه مجلس همکاری جدی کرد.

وی گفت: البته روشن است وجه دیگر وظیفه نمایندگی نظارت بر کار وزرا و هیات وزیران است و یکی از صور نظارت سوال است و این حق نمایندگان است و در کل اینگونه نظارت ها همیشه از کجی ها جلوگیری می کند و مانع از انباشتگی اشکالات می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید انتظار داشت که مجلس نقش مستقل خود را از دست بدهد، چراکه استقلال قوا سرمایه اصلی حیات دموکراسی و مردم سالاری است.

وی اضافه کرد: البته از هر حقی زیادتر از حد معقول استفاده شود به ضد خود بدل می شود که قطعا همکاران به این امر نیز توجه کافی خواهند داشت.

لاریجانی تاکید کرد: بخش عمده ای از انتقادپذیری و اصلاح گری درون سیستم حکومتی از طریق سوال نمایندگان محقق می شود.

وی در ادامه سخنان خود به قیام مردم قم در روز ۱۹ دی اشاره کرد و گفت: ۱۹ دی یادآور نقطه آغاز مجدد طوفندگی انقلاب اسلامی است حکومت دیکتاتوری پهلوی با ایجاد شرایط خفقان سخت و سرکوب آزادی خواهان دچار اشتباهات محاسباتی شد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رژیم با نگارش مقاله توهین آمیز به امام(ره) تصور کرد ریشه مخالفان را برکنده و می تواند کار را تمام شده تلقی کند که ناگاه فرزندان امام با انگیزه دفاع مقدس از اسلام و حمایت از مرجعیت به خیابان های قم ریخته و طوفان به پا کردند که این طوفان خشم انقلابی بود که کار رژیم سفاک پهلوی را یکسره کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این نقطه ای است که جوهره انقلاب ما را مشخص می کند. گرچه در ۳۵ سال پس از انقلاب در باب هویت انقلاب تئوری پردازی های زیادی شده است و ریشه های انقلاب را جستجو کردند.

وی گفت: در هر یک از این تئوری ها نکات صادق وجود دارد گاه اختلاف طبقاتی، رشد طبقه متوسط، رشد درآمدهای نفتی و رشد شهرنشینی و گاه فساد دستگاه حکومت پهلوی و گاه استبداد رژیم و نظایر آن مورد اشاره واقع شده است که هر کدام وجهی از انرژی متراکم انقلاب را شکل می داد، اما عنصر اصلی ایران و ملت در آن چیزی بود که امام راحل بهتر از هر کس به آن وقوف داشت و بارها تکرار فرمود که ملت برای اسلام قیام کرد.

لاریجانی یادآور شد: حرکت ۱۹ دی و شهادت تعدادی از مردم قم جوهره انقلاب را برای کسانی که قصد فهم حقیقت انقلاب را دارند مکشوف کرد که بعدها با مراسم چهلم شهدا در سایر شهرها به جریان وسیع در سطح ملی بدل گردید.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عدم درک این واقعیت جوهره انقلاب توسط رجال سیاسی غرب و منطقه که عمدتا سطحی نگر بودند در طول سه دهه پس از انقلاب هم مشکلاتی برای ملت بزرگ ایران فراهم کرد که می توان در این خصوص به جنگ عراق اشاره داشت که مسائلی برای خود آنها هم ایجاد کرد که امروز در میانه این مشکلات در منطقه دست و پا می زنند.

وی گفت: همین نگاه سطحی به انقلاب باعث شد که آمریکایی ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هوس موج سواری پیدا کنند و تصور نمایند که می توانند با روحیه تاجرمآبانه مجددا سلطه استعماری خود را نگه دارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اشتباهاتی که در دولت موقت صورت گرفت این وسوسه را در آنان تقویت کرد که با نگاه نافذ امام در مبارزه با شیطان بزرگ به کلی میدان را از آنان گرفت. در جنگ صدام آمریکا و غرب با تصور اینکه فشار بر دولت نوظهور انقلاب و ایجاد اختلاف در درون می توانند انقلاب را از مسیر خود منحرف کنند همه گونه سازمان دهی و کمک به صدام و تحریم علیه ایران را انجام دادند اما امام دفاع مقدس را دفاع حق علیه باطل در چارچوب آموزه های اسلامی تبیین کردند.

لاریجانی اظهار داشت: این جوهره انقلاب با مجاهدت اسلامی تبلوری جدید یافت و به صورت حقیقتی قدرتمند تر از گذشته تجلی یافت که امروز قابل انکار در صحنه جهانی و منطقه ای نیست در عین حال مجموعه قراین نشان می دهد که غرب حتی در دیرهنگام هنوز به درستی متوجه نشده است که با چنین انقلابی ستیز از سنخ ماجراجویی هسته ای امری بی فایده است.

 

 

 

 

 

 

 

خبرگزاری ایرنا

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=12314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x