تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

۲ هفته بسیار خطرناک پیش روی لبنان

  • کد خبر : 11693
  • 16 دی 1392 - 10:49
۲ هفته بسیار خطرناک پیش روی لبنان

به نظر می‌رسد لبنان طی ۲ هفته آینده یعنی موعد برگزاری کنفرانس ژنو ۲ روزهای ملتهب و پرخطری را پیش رو داشته باشد.

خبرگزاری فارس: ۲ هفته بسیار خطرناک پیش روی لبنان

به گزارش کمال مهر در بیروت، ناظران بر این باورند که لبنان ۲ هفته بسیار خطرناکی را پیش رو خواهد داشت و این اوضاع طلب می‌کند که نیروهای امنیتی و نظامی و ارتش لبنان در آماده باش کامل و مستمر به سر ببرند.

این ناظران یکی از دلایل تشدید اوضاع امنیتی در لبنان را نزدیک شدن به موعد برگزاری کنفرانس ژنو ۲ می‌دانند که قرار است، برای حل بحران سوریه برگزار شود.

در این بین به نظر می‌رسد که آغاز این مرحله از هفته گذشته در سلسله کوه‌های شرقی لبنان بود که در جریان آن دو منطقه عرسال و هرمل شاهد تحرکات نظامی از جمله شلیک موشک و خمپاره از سوی گروه‌های مسلح تروریستی مستقر در این دو منطقه لبنانی به داخل اراضی سوریه بود که ورود بالگردهای ارتش سوریه برای مقابله با این اقدامات را طلب کرد.

به همین دلیل انفجار انتحاری «حاره حریک» در ضاحیه جنوبی بیروت یکی از ابعاد و بازتاب‌های نزدیک شدن به موعد برگزاری کنفرانس ژنو ۲ و به طور مشخص فرا رسیدن زمان و موعد عملیات‌ القلمون است که برای نظام سوریه «نبرد حیثیتی و موجودیتی» به شمار می‌آید، همان طور که برای گروه‌های مسلح تروریستی و طرف‌های حامی آنها نیز چنین شمرده می‌شود.

نبرد القلمون به این جهت از اهمیت بسیاری برخوردار است که هر یک از طرف‌ها در آن پیروز شوند، بر منطقه‌ نظامی استراتژیکی تسلط پیدا می‌کند که از طریق آن می‌تواند، بر ۶۰ تا ۷۰ درصد خاک سوریه تسلط پیدا کنند و طرف‌های حامی آنها می‌توانند با دستی پر در کنفرانس ژنو ۲ حضور پیدا کنند.

در همین ارتباط باید گفت که گروه‌های تروریستی مسلح، به خصوص گروه‌های سلفی جهادی به این امر واقف هستند و در عین حال می‌دانند که عرصه لبنان ارتباطی تنگاتنگ با عرصه سوریه دارد و وجود امنیت و آرامش در عرصه لبنان به خصوص برای حزب‌الله که در این اواخر این گروه‌ها ضربات مهلکی از آن دریافت کرده‌اند، هیچ‌گاه نه به سود آنها نخواهد بود و نه به سود مهمترین حامی آنها عربستان سعودی.

به همین دلیل تا زمان آغاز نبرد القلمون و همچنین کنفرانس ژنو ۲ به نظر می‌رسد که تنها بیم و هراس است که بر عرصه سیاسی و امنیتی لبنان حاکم است و آنچه هم اکنون در ضاحیه و عرسال و هرمل از هفته گذشته شاهد آن هستیم و در احتمالا در روزهای آینده شاهد آن باشیم، بازتاب این بیم و هراس‌ها است.

بنابراین گزافه نیست، اگر گفته شود که عرصه لبنان برای طی دست‌کم دو هفته آینده شاهد حوادث خونین و قتل و کشتار و ورود عناصر انتحاری باشد و جرقه این مرحله با انفجار تروریستی در برابر سفارت ایران در بیروت آغاز شد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x