تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

احیاء مجدد خانه احزاب منوط به صدور مجوز است

  • کد خبر : 11431
  • 15 دی 1392 - 8:37
احیاء مجدد خانه احزاب منوط به صدور مجوز است

وزیر کشور گفت: خانه احزاب برای شروع به فعالیت خود باید درخواست صدور مجوز مجدد خود را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ارسال کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دربرنامه نگاه یک که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد در پاسخ به سوالی درباره جلسه خود با احزاب و ملاک دعوت از برخی احزاب گفت: طبق اخباری که در رسانه‌ها و رسانه ملی مطرح شد باید بگویم با توجه به نگاه دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور محترم به مقوله فعالیت احزاب و نحوه حمایت از احزاب وزارت کشور در برنامه‌های خود درصدد بود تا نشست دوره‌ای را با احزاب فعال برگزار کند و از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده کند و آسیب شناسی از روند فعالیت احزاب و توسعه منطقی آنها به دست آورد.

وی افزود: چندین جلسه را معاونت سیاسی وزارت کشور با احزاب فعال داشته و مشورت‌های لازم را انجام داده بود که شاهد بودیم که شنبه نشست اصلی با ۶۰ احزاب و گروه‌های سیاسی فعال برگزار شد.

وزیر کشور با اشاره به این که ۲۳۰ گروه و حزب سیاسی در داخل کشور ثبت شده‌اند اظهار داشت: تقریبا تنها حدود یک چهارم این احزاب فعال هستند و از نظر ما احزاب فعال احزابی هستند که کنگره و مجامع خود را تشکیل می‌دهند و بحث آموزش و عضوگیری و فعالیت در عرصه‌های مختلف سیاسی از سوی آنها انجام می‌شود.

رحمانی فضلی اظهار داشت: نشستی که شبه برگزار کردیم بسیار رضایتمندانه و خوب بود و تلاش شده بود اغلب اعضای احزاب فعال در این جلسه حضور داشته باشند.

**تقاضای جدی احزاب برای فعالیت

وزیر کشور تصریح کرد: الحمدالله در این نشست نگاه احزاب یک نگاه جامع، قانونمند و مسئولیت پذیرانه بوده و آنها اشاراتی مبنی بر فعالیت پررنگ احزاب در عرصه‌های سیاسی داشتند.

رحمانی فضلی با بیان این که در جلسه روز گذشته، احزاب درخواست بازگشایی مجدد خانه احزاب را داشتند تاکید کرد: احزاب امروز خواستار حمایت حقوقی و قضایی وزارت کشور از خودشان بودند و تقاضا داشتند تا در فرآیندهای سیاسی نظام مشارکت جدی داشته باشند و در قانون احزاب بازنگری شود.

**درباره لایحه جرم سیاسی هم بحث شد

وزیر کشور با بیان این که ارائه لایحه جرم سیاسی از موضوعات دیگری بود که احزاب در جلسه امروز به آن اشاره کردند افزود: همه مواردی که در جلسه دیروز مطرح شد جز مسئولیت‌های وزارت کشور است و ما پذیرفتیم که درخواست‌های آنها رخ دهد به شرطی که احزاب با کمک وزارت کشور بتوانند یک چارچوب قانونمدارانه و شفاف در عرصه سیاسی کشور داشته باشند.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که ۱۷۰ حزب در جلسه امروز دعوت نشده بودند اظهار داشت: این نشست که امروز به صورت عمومی برگزار شد یک تشویق و ترغیب برای احزاب است تا فعالیت‌های رسمی گسترده ای داشته باشند و ما امیدواریم برای نشست بعدی که به صورت دوره ای آن را برگزار خواهیم کرد از احزابی که فعالیتی از خود نشان دهند دعوت خواهیم کرد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی ادعا کرده‌اند که ثبت یک حزب نیازمند مجوز وزارت کشور نیست اظهار داشت: این موضوع امکان پذیر نیست و قانون صریحا بیان کرده است که احزاب باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز بگیرند و این موضوع لازمه ویژگی‌هایی از جمله داشتن مرام نامه، حسن نیت و موضوعات مختلف است.

وی تصریح کرد: وزارت کشور درخواست احزاب برای ثبت مجوز بررسی و آن را به کمیسیون ماده ۱۰ که در آن نماینده دادستانی، نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت اطلاعات و نمایندگان مجلس هستند ارجاع داده و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد تا مجوز صادر شود و هیچ حزبی بدون مجوز ثبت از وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در جمهوری اسلامی ایران نداریم.

**احزاب نباید موسمی عمل کنند

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل احزاب یک شبه که فقط در عرصه انتخابات فعالیت می‌کنند و نقش آنها در روند سیاسی کشور و برنامه‌های وزارت کشور در برخورد با آنها گفت: نگاه دکتر روحانی در راستای نقش احزاب به معنای ترغیب آنها برای حضور مستمر در صحنه سیاسی کشور است و این یک گلایه دوستانه است که از احزاب انتظار داریم در عرصه سیاسی کشور فعال باشند و به صورت مستمر به فعالیت‌های خود ادامه دهند چنان که شاهد بودیم در جلسه دیروز نیز اشاره شد که متاسفانه برخی از احزاب موسمی هستند و تنها در عرصه انتخابات فعال می شوند.

وی افزود: ذکر این نکته لازم است که بعضی از احزاب نیز وجود دارند که دارای فعالیت گسترده‌ای هستند و در عضوگیری و ارائه گزارش و کارت سازی به صورت منسجم و برنامه ریزی شده عمل می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما امروز از احزاب تقاضا داریم در حوادث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز در حوزه‌های مختلف حضور فعال داشته باشند تا مردم از آنها حمایت و اعتماد کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: به طور حتم احزاب اگر در عرصه سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور موضع گیری نداشته باشند مردم نمی‌توانند به آنها اعتماد کنند.

**احیاء مجدد خانه احزاب منوط به صدور مجوز است

وی اظهار داشت: در جلسه روز گذشته قرار شد خانه احزاب فعال شود زیرا از سال ۸۳ این خانه به دلیل اختلافات درونی مجوز آن تمدید نشده است از این رو شورای قبلی و یا شورای جدید باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درخواست صدور مجوز مجدد را صادر کنند.

رحمانی فضلی افزود: احزاب اگر با هم تعامل سازنده داشته باشند موجب می‌شود که سوء تفاهمات حل شده و راه‌های نویی برای کشور ایجاد شود که امروز شاهد بودیم همه احزاب تاکید داشته‌اند که تشکل‌ها و احزاب سیاسی باید در چارچوب قانون فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: بنا بر قانون ۲۶ جمهوری اسلامی ایران احزاب آزاد هستند براساس مبانی دینی واسلامی فعالیت خود را دنبال کنند اگر همه ما جمع شویم تا مبانی دینی را از طریق احزاب پیگیری کنیم راه‌های مختلفی وجود دارد که تکیه بر راه حل‌های منطقی در این راستا موجه تر است.

**برگزاری نشست‌های دوره ای احزاب با رؤسای سه قوه

رحمانی فضلی اظهار داشت: در انقلاب اسلامی همه چیز مبتنی بر آراء و انتخابات است و در این عرصه احزاب نقش تاثیرگذاری دارند و به طور حتم اگراحزاب در این عرصه فعال باشند می‌توانند نظریات خود را پیاده کنند.

وی تصریح کرد: شرایط موجود در کشور ایجاب می‌کند که ما احزاب را قوی کنیم و ما درصددیم حمایت حقوقی و قضایی خود را از احزاب ادامه دهیم و نشست‌های دوره‌ای احزاب با رؤسای قوای سه گانه ومسئولین را برگزار کند.

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11431

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x