تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

چرا تاریخ مصرف اردوغان برای غرب تمام شد؟/ آیا ارتش ترکیه علیه دولت وارد می‌شود؟

  • کد خبر : 11174
  • 14 دی 1392 - 11:34
چرا تاریخ مصرف اردوغان برای غرب تمام شد؟/ آیا ارتش ترکیه علیه دولت وارد می‌شود؟

یکی از دلایل اصلی هدف قرار دادن دولت ترکیه این است که این کشور دیگر غرب، امریکا و رژیم صهیونیستی را در خصوص مسایل منطقه ای همراهی نمی‌کند…

سرویس بین‌ الملل کمال مهرگزارش می‌دهد،‌ بدون تردید تحولات اخیر ترکیه به خصوص فساد مالی و رشوه خواری برخی از مقامات دولتی و وابستگان آنان جار و جنجال زیادی در عرصه داخلی و خارجی این کشور ایجاد کرده است و برخی پیش بینی‌ها حاکی از آن است که ارتش به رغم صدور بیانیه مبنی بر این که در تنش داخلی جاری مداخله نمی کند ولی احتمال دخالت آن در آینده زیاد است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از طریق دستگاه نظامی و یا به فضل برخورداری از ثروت زیاد بر مسند قدرت در این کشور تکیه نزده است که جایگاه آن بسیار متزلزل باشد و با کمترین تغییر و تحولی از قدرت عزل شود بلکه یک شخصیت سیاسی برآمده از دل مردم است. اردوغان در یک انتخابات آزاد و شفاف در ترکیه به قدرت رسید. وی مراحل سیاسی مختلف را یکی بعد از دیگری با موفقیت و تلاشی خستگی ناپذیر پشت سر گذاشت و توانست از شهرداری استانبول به سمت نخست وزیری برسد. وی در دوران ریاست خود بر ترکیه تاکنون توانسته است دستاوردهای مهم اقتصادی و سیاسی برای کشورش کسب کند و به ترکیه در منطقه و عرصه بین المللی به خصوص در جهان اسلام جایگاه رفیعی ببخشد.
اردوغان ترکیه را از یک کشور مغبون و بدهکار به کشوری توسعه یافته، پر سود و صنعتی تبدیل کرد. طرح های موفق سیاسی و اقتصادی اردوغان باعث شد تا ترکیه خیلی زود در میان کشورهای پیشرفته جهان عرض اندام و عضویتش در گروه بیست را به عنوان یکی از کشورهای بزرگ اقتصادی جهان تثبیت کند.
درست است که ترکیه اشتباهات فاحش، بچگانه و ناشیانه‌ای را قبال برخی از تحولات منطقه و در راس آن سوریه مرتکب شده ولی توطئه‌ای که اکنون دولت اردوغان به رهبری حزب عدالت و توسعه با آن دست و پنجه نرم می کند نتیجه برخی از سیاست‌های مستقلانه این کشور در عرصه منطقه‌ای و بین المللی است.
 
*** چرا ترکیه هدف قرار گرفت؟
یکی از دلایل اصلی هدف قرار دادن دولت ترکیه این است که این کشور  دیگر غرب ، امریکا و رژیم صهیونیستی را در خصوص مسایل منطقه ای همراهی نمی‌کند. ترکیه همچنان از مرسی حمایت می کند. در قبال سوریه چرخش موضع ملموسی داشته است. به رغم هم فشارها و حتی تیرگی روابط با ایران، مبادلات تجاری و بازرگانی با تهران را قطع نکرد. بارها و بارها رژیم صهیونیستی را به چالش کشید و از مقاومت فلسطین حمایت کرد. این‌ها و چندین مورد دیگر باعث شد تا غربی‌ها اردوغان و دولت وی را مایه زحمت خود در منطقه بدانند و به این باور برسند که تاریخ مصرف اردوغان برای غرب تمام شده است.
اردوغان و دولت وی تاکنون بارها هدف توطئه های زیاد داخلی ، خارجی و داخلی تحت حمایت خارجی قرار گرفته است ولی از پس همه آن ها برآمده است.
*** آیا ارتش ترکیه برای سرنگونی دولت اردوغان دخالت می‌کند 
حال به این پرسش که آیا ارتش ترکیه برای سرنگونی دولت اردوغان دخالت می‌کند یا خیر می‌توان با توجه به آن چه که ذکر شد پاسخ روشنتر و شفاف تری داد. برخی بر این تصورند که ارتش ترکیه نیز مانند ارتش مصر که  دولت مرسی را سرنگون کرد می‌تواند دولت اردوغان را سرنگون کند ولی زهی خیال باطل. در مرحله نخست باید گفت که نمی‌توان ترکیه را با مصر مقایسه کرد زیرا اردوغان و حزب عدالت و توسعه ، دولتی ریشه‌دار است و بیش از یک دهه است بر ترکیه حکومت می کند. اردوغان بر خلاف مرسی که در این مدت نتوانسته بود هیچ نفوذی در ارتش ، پلیس ، دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی داشته باشد،‌ از نفوذ و قدرت تاثیر گذاری بالایی در میان مقامات بالایی و پایین نیروهای مسلح ترکیه برخوردار است.
حزب عدالت و توسعه همچنین از قدرت اقتصادی و رسانه ای قوی برای مقابله با توطئه های داخلی و خارجی برخوردار است. بنابراین همین نفوذ و قدرت تا حد زیادی از مداخله کودتاگرانه ارتش علیه دولت اردوغان جلوگیری می‌کند.
 نکته دوم این است که اردوغان هنوز از جایگاه مردمی و محبوبیت نسبتا بالایی برخوردار است درست است که قضیه فساد و رشوه خواری ریزش هایی در صف طرفداران اردوغان داشت ولی باور اکثر مردم ترکیه بر این است که ترکیه هدف یک توطئه داخلی تحت حمایت خارجی قرار گرفته است.  درصد زیادی از مردم ترکیه هنوز اردوغان را منجی کشورشان از شدت فقر و بدیختی می دانند و معتقدند که وی به ترکیه  و شهروندان ترک در عرصه جهانی منزلت داد. پس ارتش تا زمانی که احساس کند حمایت و پشتیبانی مردم از دولت زیاد است دست به هیچ ریسکی علیه دولت کنونی نمی‌زند.
 نکته سوم اینکه تقریبا در ترکیه حالتی از توازن ایجاد شده است. در ترکیه مردم معتقدند که ارمغان واقعی اردوغان برای آنان آزادی و دموکراسی است. یقینا ارتش ترکیه نیز در پس تحولات اخیر علیه دولت اردوغان دست دارد ولی به طور کاملا محرمانه. ارتش می داند که از طریق فیزیکی و توسل به خشونت نمی تواند کاری بکند به همین علت به قدرت نرم متوسل شده است. مخالفان دولت اردوغان امروز در صدد مشوه کردن و مخدوش کردن جایگاه و وجهه حزب عدالت و توسعه و در راس آن شخص اردوغان هستند. طبعا یکی از ابزارهای موجود ضربه زدن به اقتصاد ترکیه ، دلسرد کردن و بی اعتماد کردن مردم از دولت کنونی و متهم کردن مقامات دولتی و بستگان آنان به فساد مالی و رشوه خواری در آستانه انتخابات حساس این کشور است.
با این وجود باید منتظر ماند زیرا نتایج انتخابات آتی ترکیه به بسیاری از سوالات مطرح شده و ابهامات موجود پاسخ خواهد داد و درستی یا نادرستی بسیاری از فرضیه ها و پیش بینی ها را مشخص خواهد کرد.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x