تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

غاری که زنده است!

  • کد خبر : 221243
  • 12 بهمن 1397 - 13:06

اگر اهل گشت‌و‌گذار در زمستان هستید و حتی سرمای هوا هم جلودارتان نیست، در این مطلب پیشنهاد ویژه‌ای برایتان داریم.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر» غار نخجیر، یکی از غار‌های آهکی و از زیباترین غار‌های جهان است که تنها ۳۰ سال از کشف آن می‌گذرد. قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد. این غار که در دوره سوم زمین‌شناسی شکل گرفته، در استان مرکزی و در شمال‌شرق شهرستان دلیجان واقع شده است و از آنجایی که شکارچیان طعمه‌های خود را برای شکار به این منطقه می‌کشاندند، به چال نخجیر یعنی منطقه گود هم معروف است. در مسیری که از دلیجان به نراق می‌روید، در منطقه‌ای موسوم به چال نخجیر و در دامنه کوه تخت، می‌توانید این غار را ببینید. این غار ویژگی‌منحصربه‌فردی دارد که باعث شده دانشمندان آن را زنده بدانند؛ به‌طوری که اگر شکافی روی دیواره غار ایجاد شود، به مرور ترمیم می‌شود.

غاری که زنده است!

 


این غار سه طبقه است و بخش اعظم آن را دیواره‌هایی با رسوبات آهکی و مابقی را سنگ پوشانده است. پدیده‌های زمین‌شناسی ایجاد‌شده در داخل این غار، شکل‌های زیبا و متفاوتی را ایجاد کرده که آن را جزء زیباترین غار‌های دنیا قرار داده است. وقتی وارد این غار می‌شوید، با یک مسیر اصلی و چند مسیر فرعی مواجه می‌شوید که عمق آن‌ها بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر است. غار نخجیر هم مانند غار‌های دیگر از دالان‌ها، راهروها، دهلیزها، حوضچه‌ها و تراس‌هایی تشکیل شده است.

انعکاس نور بر دیواره‌ها و سقف غار زیبایی چشم‌نوازی به داخل غار داده است. اسفنج‌های بلورین، کلسیت‌ها، منشور‌ها و باغ‌های مرجانی هم جزء منظره‌های زیبای غار به شمار می‌روند. بین تالار‌های این غار، تالاری به نام چهل‌ستون قرار گرفته که از همه زیباتر است. هرکدام از تالار‌ها هم به نام‌هایی، چون زیبایی‌ها، دریاچه، برزخ، باغ‌وحش، سفره عروس و چلچراغ شناخته می‌شوند. تاکنون تنها ۱۴ کیلومتر از این غار شناسایی شده و با عبور از ۴۷ پله‌ای که در داخل تعبیه شده، می‌توانید به عمق غار راه پیدا کنید. سنگ‌های تزئینی زیادی به اشکال انسان، لاک‌پشت، عقاب، کبوتر و تندیس‌های بزرگ هم در داخل غار خودنمایی می‌کنند.

اگر غار را تا انتها طی کنید، با دریاچه‌ای روبه‌رو می‌شوید که دیواره و سقف آن از سنگ‌های شگفت‌انگیزی پوشیده شده است. این غار مانند بسیاری از غارها، از تهویه‌ای طبیعی برخوردار است که در تابستان‌ها هوا را خنک و در زمستان‌ها هوا را گرم می‌کند. مسیری طولانی از داخل غار برای گردشگران آماده‌سازی و کف‌سازی شده و سعی شده با نورپردازی، هم فضا را برای تردد روشن کنند و هم منظره زیبایی ایجاد کنند. در طول مسیر هم می‌توانید در میهمانسرا‌ها و بوفه‌ها از خود پذیرایی کنید.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=221243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x