تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

سپسیس؛ بیماری مرگباری که با یک شوک غافلگیرتان می‌کند

  • کد خبر : 221205
  • 04 بهمن 1397 - 8:30

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به بیشترین آمار مرگ در ایران، گفت: یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر بحث بیماران سپسیس است.

به گزارش «کمال مهر»  بسیاری از عوامل از جمله چاقی، سبک زندگی و ژنتیک، وضعیت هوا، استرس، سن، وضعیت معیشت و شرایط مصرف مواد غذایی در ایجاد بیماری‌ها و مرگ و میر بسیار تاثیر گذار است.

بر اساس نتایج طی سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۰ مرگ به علت بیماری‌های دستگاه گردش خون، سوانح و حوادث در ایران به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار داشته‌ و ۱۰ علت مرگ و میر در ایران طی سال ۱۳۸۸ به ترتیب شامل بیماری‌های کرونری قلب، سکته مغزی، برخورد صاعقه، تصادفات جادهای، فشارخون بالا، آنفولانزا و پنومونی، کم وزنی، سرطان معده، سرطان مری، سایر حوادث و جراحات، و بیماری‌های اسهالی بوده‌ است.

سپسیس؛ بیماری مرگباری که با یک شوک غافلگیرتان می‌کند


 

تصادفات خونین جاده‌ای و مصرف گسترده مواد مخدر از مهم‌ترین علل اصلی مرگ و میر غیرطبیعی در ایران است؛ با محاسبه و مقایسه نرخ علت‌های مرگ در ایران با کل جهان، درمی‌یابیم که احتمال مرگ بر اثر تصادفات جاده‌ای ۱/۷ برابر و بر اثر مصرف مواد مخدر ۲ برابر بیشتر از متوسط جهانی است.

عطا محمودپور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، عضو انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران  و متخصص مراقبت‌های ویژه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیشترین آمار مرگ و میر در ایران، اظهار کرد: در ایران به دلیل وجود تصادفات جاده‌ای بحث تروما و مرگ و میر ناشی از آن در بخش مراقبت‌های ویژه مطرح است، اما در کل دنیا می‌توان عفونت‌های بیمارستانی و بحث سپسیس را شایع‌ترین علت مرگ و میر دانست، پس از آن حوادث قلبی عروقی، بحث مربوط به مرگ مغزی‌ مطرح است که بیشترین آمار مرگ و میر را دارد.

سپسیس؛ بیماری مرگباری که با یک شوک غافلگیرتان می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: تروما به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوکِ آسیب و حادثه وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود؛ در برخورد با بیمار دچار سنکوپ یا شوک، اگر عامل آن بیماری باشد، امدادگر به‌آسانی می‌تواند اقدام به جابجایی بیمار کند، اما در شرایط تروما، به علت وجود احتمال آسیب‌های شدید مانند قطع نخاع، هرنوع جابجایی و حرکت بیمار بدون ساپورت و ثابت نمودن اندام‌های متحرک و توسط اشخاص ناوارد ممنوع است.



برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از تروما چه کارهایی باید انجام داد؟

محمودپور ادامه داد: برای پیشگیری در بحث تروما باید بتوان رعایت نکات بهداشتی در جامعه را فرهنگ سازی کرد؛ در زمینه پیشگیری از عفونت‌ها یکی از ساده‌ترین کارهایی که باید دانست بحث شستن دست‌ها قبل و بعد از تماس با بیمار است، موردی که خیلی ساده ممکن است حتی بین پرسنل پزشکی رعایت نشود، باید به این نکته توجه کرد که حتما باید پیش از تماس با بیمار دست‌ها با الکل‌های پایه ضدعفونی شود، با این کار میزان انتقال عفونت کاهش می‌یابد.

سپسیس؛ بیماری مرگباری که با یک شوک غافلگیرتان می‌کند

وی افزود: روش‌هایی متفاوت برای کاهش انتقال عفونت بین بیماران در ICU  وجود دارد؛  همه اینها برای خودشان گایدلاین دارند که می‌تواند مربوط به عفونت‌های مختلفی در بدن باشد، می‌توان گفت ساده‌ترین راه پیشگیری از آن آموزش بهداشت است.

سپسیس به چه معناست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تشریح کرد: یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر بحث بیماران سپسیس است؛ سپسیس در حقیقت یک پاسخ ایمنی نامتعارف و عفونت در بدن است که باعث ایجاد نارسایی ارگان‌ها در بدن شده و در نهایت منجر به مرگ فرد خواهد شد، به طوری که حدود ۳۰ تا ۷۵ درصد مرگ و میر در جهان مربوط به این بیماری است، که پیش آگاهی آنها منجر به مرگ می‌شود.


 

محمودپور ادامه داد: راه درمانی بسیاری برای این بیماری وجود دارد (از احیا اولیه گرفته تا تشخیص به موقع بیماران)؛ برای درمان این بیماری روش‌های پاراکلینیکی و کلینیکی قابل انجام است، از روش‌های پیشگیری می توان به کاهش فشار خون و افزایش میزان تنفس بیمار در دقیقه و کاهش هوشیاری اشاره کرد که بسیار ساده است و نیاز به آزمایشی خاص ندارد.

سپسیس؛ بیماری مرگباری که با یک شوک غافلگیرتان می‌کند

احیا بیمار سپسیس با کریستالوئید

وی تصریح کرد: پرسنل پزشکی با دیدن این عوامل در فرد بیمار باید کارهای لازم را به موقع انجام دهد؛ در صورت نیاز می‌توان بیمار را با مایعات زیاد کریستالوئید احیا کرد و بلافاصله همزمان شروع آنتی بیوتیک و حفظ فشار خون انجام می‌شود، باید لوله تراشه برای بیمار گذاشته شود و زیر تنفس مکانیکی بروند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یادآوری کرد: سپسیس در علم پزشکی یکی از بیماری‌های پر چالش‌ است  که با وجود مطالعات زیاد متاسفانه گریبان بسیاری از افراد را می‌گیرد؛ امروزه روش‌های تشخیصی درمانی جدید مانند استفاده از ژل درمانی، استفاده از دستگاه‌های تصفیه خون، استفاده از استم سل تراپی و در نهایت با توجه به هتروژن بودن بیماران بحث درمان‌های متفاوت مطرح است، هر بیمار یک درمان استاندارد ندارد، و بر اساس بیماری و ژنتیک باید درمان شود.

سپسیس؛ بیماری مرگباری که با یک شوک غافلگیرتان می‌کند

علی امیرسوادکوهی رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماران کلیوی، ریوی، مغزی، روماتولوژی،آنکولوژی و بسیاری از بیمارانی که جراحی‌های سخت انجام داده و افراد دچار تصادفات سنگین در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند؛ بخش مراقبت‌های ویژه قلب یک بیمارستان است و  توجه به این بخش جهت کمک به بیماران بسیار اهمیت دارد.


 

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران بیان کرد: در گذشته در سال ۱۳۷۰ یا قبل‌تر از آن بیشتر کسانی در ICU  حضور داشتند که پایان زندگی‌شان بود، میزان مرگ و میر در ICU  در آن زمان بین ۴۰ تا ۴۵ درصد بوده است اما در حال حاضر ما به آمارهای جهانی نزدیک شده‌ایم و بین ۱۶ تا ۲۲ درصد فوتی در بخش مراقبت ویژه داریم؛ بیماری CVA  یا همان سکته مغزی بیماری است که بیشترین مراجعه را به مراقبت‌های ویژه دارد، بسیاری از بیماران سکته مغزی آمار بازگشت پایینی دارند که نه تنها در ایران بلکه در جهان وجود دارد.

سپسیس؛ بیماری مرگباری که با یک شوک غافلگیرتان می‌کند

سوادکوهی گفت: چاقی، سبک زندگی و ژنتیک، وضعیت هوا، استرس، سن، شرایط مصرف مواد غذایی، وضعیت معیشت مالی در ایجاد بیماری‌ها و مرگ و میر بسیار تاثیر گذار است؛ گفته شد سکته مغزی بیشترین آمار مرگ و میر را در کشور دارد می‌توان این بیماری را این‌گونه تعریف کرد که در اثر نوعی اختلال نورولوژیک در مغز رخ می‌دهد، این بیماری به علت عروق کانونی قابل انتساب است که به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته مغزی شده‌ است، مختل می‌شود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=221205

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x