تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

ماجرای دارنده رندترین شماره ملی کشور به کجا رسید؟

  • کد خبر : 220425
  • 18 دی 1397 - 17:56

سخنگوی ثبت احوال کشور گفت: از دارنده رُندترین شماره ملی کشور خواستیم به مدیرکل ما در اصفهان مراجعه کند تا در آن جا برای مشکلاتش راهکاری پیدا شود.

به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»، در شماره ۱۶ دی ماه روزنامه خراسان، از مصائب هموطنی نوشتیم که ۱۰ عدد «۱» جای شماره ملی‌اش (۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱) نشسته تا او به عنوان «دارنده رُندترین شماره ملی کشور» شناخته شود.

مصائب «آقای یک» ملی شد

خیلی‌ها عبدالرضا سلمانیان قهدریجانی را «خوش شناس» خطاب می‌کنند، اما خود او، دل پُری دارد از دردسر‌هایی که در این سال‌ها بابت این کدملی کشیده است و می‌گوید: می‌توانم از گرفتاری‌هایی که بابت این شماره ملی تحمل کرده ام، کتابی بنویسم. مهم‌ترین چالش سلمانیان، نپذیرفتن کد ملی‌اش در سیستم‌های اداری است. از بانک‌ها بگیرید تا اداره گذرنامه، ثبت اسناد و …

او حتی با داشتن دفترچه بیمه درمانی هم نمی‌تواند از خدمات آن استفاده کند، چون کد ملی‌اش در سیستم ثبت نمی‌شود. به این‌ها دردسر وجود افرادی را هم اضافه کنید که در سیستم‌های مختلف، به دلیل سهولت، «۱۰ عدد یک» یعنی همان کدملی سلمانیان را وارد کرده و بر مشکلات این شهروند افزوده اند.

 


خلاصه این گفت‌وگو بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی داشت و برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور نیز دیروز آن را بهانه گفت‌وگو با سیف ا… ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور قرار داد و این طور پاسخ شنید: «فرد خوش شانسی که کد ملی‌اش ۱۰ عدد «۱» (۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱) است و تصویر کارت ملی‌اش در فضای مجازی منتشر شده، می‌تواند درخواست بدهد تا ثبت احوال راهکار قانونی تغییر کد ملی او را پیدا کند.

البته واکنش سلمانیان به این اظهارات گلایه و نقد است. او می‌گوید: در این چند سال شاید صد بار به اداره ثبت احوال شهرستان مراجعه کرده ام. حتی کارمندان آن جا مرا به خوبی می‌شناسند و در مرحله صدور کارت ملی هوشمند نیز تقریبا هر هفته به این اداره سری می‌زدم و از رئیس و کارکنانش خواهش می‌کردم که برای رفع مشکل من چاره‌ای پیدا کنند، اما می‌گفتند کاری از دست شان ساخته نیست.

سلمانیان ساعتی بعد دوباره با ما تماسی دارد و خبر می‌دهد که موفق به گفت‌وگو با سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور شده است و بیان می‌کند: او به من گفت که مشکل را پیگیری می‌کند و از من خواست تا به مدیرکل ثبت احوال اصفهان مراجعه کنم و خودش نیز تماسی با مرکز استان خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که مشکل حل می‌شود. برای او توضیح دادم که بار‌ها پیش از این نیز به همان اداره مراجعه کرده، اما نتیجه نگرفته ام. آقای سخنگو، اما بیان کرد که پیگیر موضوع هست تا در چهارچوب قانون این مسئله رسیدگی شود. اما خبر نیمروزی رادیو نیز در گفت‌وگویی با سلمانیان، یکی دیگر از مشکلات جدی این شهروند را پیگیر شد. او در این مصاحبه بیان کرد: یک بار فردی که در فلاورجان دفتر پلیس + ۱۰ داشت، با کدملی من حساب یارانه ام را پنج ماه گرفت و یارانه من قطع شد، با پیگیری‌های بسیار مشکل حل شد، اما مجدد چند وقت بعد، به این بهانه که مقیم خارج شده ام، پرداخت یارانه ام را متوقف کردند.

«زحمتکش» سرپرست بخش یارانه‌های فلاورجان نیز مهر تصدیق بر این اظهارات می‌زند و اظهار می‌کند: به خاطر رند بودن شماره ملی (آقای سلمانیان) متاسفانه ایشان مکرر با مشکل مواجه می‌شود و ما نیز چندین بار با فرمانداری برای حل مشکل او نامه نگاری کرده ایم و خودش هم مراجعه داشته، ولی هر بار یک مشکل جدید اتفاق می‌افتد و این اتفاقات او را مستاصل کرده اند.

اما ابوترابی سخنگوی ثبت احوال کشور نیز  تصریح می‌کند: از این هم وطنمان خواستیم به مدیرکل ما در استان اصفهان مراجعه کند تا در آن جا برای مشکلاتش راهکاری پیدا شود. اگر قرار بر تغییر کدملی اش باشد باید درخواستی ارائه کند تا راهکار‌های قانونی تغییر کد ملی او را پیدا کنیم البته قول صددرصد نمی‌توان داد، اما پیگیری لازم انجام می‌شود. البته این شهروند بیان کرد که نیتی به تغییر کدملی اش ندارد و تنها به دنبال آن است که مشکلاتش با نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف به ویژه در دو بخش بیمه و بانک حل و فصل شود.

وی می‌افزاید: به همین استناد قرار شد در مراجعه به مدیرکل ثبت احوال اصفهان، بستری فراهم شود تا از طریق تعامل با دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوط، گره کار این شهروند گشوده شود. از ابوترابی می‌پرسیم این کد رُند که سیستم‌های رایانه‌ای دولتی آن را نمی‌پذیرند، چطور از کارت ملی یک شهروند سر درآورده است؛ او پاسخ می‌دهد: کد ملی اهالی فلاورجان با سه عدد ۱ آغاز می‌شود و در روند صدور کارت‌های ملی، اقبال این بوده که این شهروند تمام ارقام کد ملی اش «۱» شود. می‌خواهیم بدانیم؛ «آیا ممکن است که شهروندان دیگری نیز این چنین کد‌های ملی رندی داشته باشند، مثلا ۱۰ عدد ۲ یا ۳ یا…»؛ سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در جواب به این پرسش بیان می‌کند: احتمال آن بسیار کم است، اما بررسی خواهیم کرد و نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=220425

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x