تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
1

حضور ترسان و لرزان ترامپ در عراق برای فرار از تکرار تجربه تلخ بوش/ اعتراف رئیس جمهور آمریکا از ترس در خاورمیانه/ سفر پرزیدنت به عراق برای چه منظور انجام گرفت؟

  • کد خبر : 220268
  • 13 دی 1397 - 14:35
حضور ترسان و لرزان ترامپ در عراق برای فرار از تکرار تجربه تلخ بوش/ اعتراف رئیس جمهور آمریکا از ترس در خاورمیانه/ سفر پرزیدنت به عراق برای چه منظور انجام گرفت؟

ترامپ به دنبال توجیه تصمیم خود درباره سوریه و کاستن از فشارهای داخلی بود اما عملا مشکلی بر مشکلات دولتش افزود.

به گزارش «کمال مهر»؛ سفر سرزده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عراق با بازتاب‌ها و واکنش‌های مختلفی روبرو شد. نقض آشکار حق حاکمیت عراق توسط رئیس کاخ سفید انتقادات بسیاری از مسئولان و افکارعمومی این کشور را به دنبال داشت. افکارعمومی در شبکه‌های اجتماعی به ترامپ هشدار دادند که دوران اشغال این کشور گذشته است و آمریکایی‌ها باید به خیلی از مسائل عراق احترام بگذارند.

حضور سرزده و مخفیانه ترامپ به همراه همسرش در عراق اما ابعاد دیگری هم داشت که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

اعتراف ترامپ به ترس از حضور در انظار عمومی عراق

ترامپ رئیس جمهوری است که جنگ نرم آمریکایی را با رفتارش شست و برد. اقدامات یکجانبه و خشونت طلبانه رئیس جمهور آمریکا درواقع چهره واقعی حکومت این کشور را به جهانیان شناساند. هر چقدر حضور باراک اوباما به عنوان یک سیاه پوست در کاخ سفید باعث فریب افکارعمومی جهان شد اما ترامپ با رویکرد استعماری و میهن پرستانه آشکار خود نشان داد که آمریکایی‌ها در این حوزه باز به دوره بوش بازگشته اند. بوش نیز یکی از منفورترین رئیس جمهورهای آمریکا بود که بعد از تندروی‌های فراوان در کشورهای مختلف برخورد منفی با وی صورت گرفت.

ترامپ که روز چهارشنبه در سفری اعلام نشده به عراق رفت و با نیروهای نظامی آمریکا مستقر در این کشور دیدار کرد ضمن اذعان به این که در این سفر نگرانی‌هایی بابت امنیت خودش داشته است، افزود برای وی بسیار غم‌انگیز بود که سفرش به عراق کاملا محرمانه و در خفا صورت گرفت.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به یک خبرنگار که از او پرسید آیا پیش از این که به اتفاق همسرش ملانیا ترامپ بخواهد به عراق سفر کند، ترس و نگرانی هم داشته است یا خیر، جواب داد:” قطعا همین طور است. من نه تنها برای خودم بلکه برای (همسرم ملانیا) نیز نگرانی داشتم. من در خصوص ریاست جمهوری آمریکا نیز نگران بودم.”

دونالد ترامپ افزود: “کاش می دیدید که ما برای این سفر چه شرایط و محدودیت‌هایی باید تحمل می‌کردیم. هواپیما در تاریکی عمیق فرورفته و همه پنجره‌ها بسته شده بود به طوری که کمترین نوری به چشم نمی خورد. همه جا تاریکی مطلق بود. می پرسید من در این سفر نگرانی نداشتم؟ باید بگویم که چرا نگران بودم.”

ترامپ و تجربه تلخ جرج بوش

منتظر الزیدی” خبرنگار معروف عراقی در سفرِ جورج بوش به عراق، در کنفرانس مطبوعاتی کفش خود را به صورت جورج بوش پرتاب کرد و به نماد مخالفان اشغال عراق توسط آمریکا تبدیل شد. به نظر می رسد که ترامپ از همین تجربه برای عدم مواجهه با مردم عراق بهره برده است. وگرنه آنگونه که ترامپ از ترس و هراس در خاک عراق صحبت می کند بیشتر خفت و خاری رئیس جمهور عراق را نشان می دهد تا سر زدن به نیروهای نظامی این کشور که نشانه اقتدار است.

منتظر الزیدی که حالا نماینده فعلی پارلمان عراق شده است در این باره می گوید «اگر مردم عراق می دانستند ترامپ می آید ۳۰ میلیون کفش برایش آماده می کردند». اینکه فردی مانند عراق آنقدر پیشرفت کرده که حالا نماینده مجلس شده نشان از عمق تفکر آمریکا ستیزی مردم این کشور دارد.

حضور کاملا امنیتی و مخفیانه ترامپ در عراق نشان دهنده استیصال کامل آمریکا در خاورمیانه است. ترامپ در کشور خود نیز چندان محبوبیتی ندارد و با مخالفان زیادی روبروست. مشخص است که با توجه به تجربه تلخ تاریخی که عراقی ها و مردم مسلمان خاورمیانه از آمریکا دارند چه برخوردی با رئیس جمهور این کشور می کنند.

سفر ترامپ به عراق برای چه منظور انجام گرفت؟

سئوال اساسی اینجاست که چرا ترامپ به طور مخفیانه و امنیتی به عراق سفر کرد تا با نظامیان آمریکایی در خاک این کشور دیدار کند. پاسخ این سئوال را بایستی در تحولات شگرفی که در خاورمیانه بخصوص در سوریه رخ داده جستجو کرد. خروج نظامیان آمریکایی نقطه عطف این ماجراست. ترامپ به بهانه اینکه آمریکا توان تامین منابع مالی نیروی نظامی خود در این کشور را ندارد از سوریه خارج شد. بعد از مدتی سفارتخانه های دو کشور متخاصم حکومت بشار اسد یعنی «بحرین» و «امارات» در دمشق بازگشایی شد.

نگاهی به اهداف آمریکایی از ورود نظامی به خاک سوریه نشان می دهد که خروج ایالات متحده از این کشور چه شکست فاحشی بوده است. دولت «باراک اوباما» سعی داشت با استفاده از تروریست ها حکومت بشار اسد را ساقط کند حتی در بحبوحه حضور داعش در سوریه آمریکا قصد حمله نظامی مستقیم به این کشور را در سر پرواند اما با مقاومت نیروهای مردمی آمریکا در این امر توفیقی نیافت. حالا آمریکایی ها نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کردند که با اهداف دولت اوباما در این کشور زمین و تا آسمان تفاوت دارد. حضور سرزده و لرزان ترامپ در عراق شاید به نوعی برای کم کردن فشار انتقادات از این تصمیم گیری بود. حضوری که با توجه به اینکه مخفیانه انجام شد بیشتر از اینکه از انتقادات به ترامپ درباره تصمیم در مورد سوریه بکاهد اوج استیصال آمریکا را در خاورمیانه نشان داد.

امیر حمزه نژاد

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=220268

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x