تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

بوگاتی خاص محمدرضا پهلوی +فیلم و تصاویر

  • کد خبر : 220150
  • 12 دی 1397 - 14:51

دولت فرانسه به مناسبت مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی بوگاتی منحصر به‌فردی را به او هدیه داد که در حال حاضر هر از چندگاهی در نمایشگاه‌های تخصصی خودرو در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش«کمال مهر»، در سال‌هاى اختناق حکومت رضاخان، که مردم از دیکتاتورى خاندان پهلوى به ستوه آمده بودند، محمدرضا، ولیعهد خاندان پهلوی در سال ۱۳۱۷ تصمیم گرفت با فوزیه بنت فؤاد، شاهزاده مصر ازدواج کند. گرچه این ازدواج در نهایت پس از به سلطنت رسیدن محمدرضا به طلاق انجامید، داماد هدیه گرانقیمتی از  دولت فرانسه دریافت کرد؛ یک بوگاتی منحصربه‌فرد و متفاوت.

از مجموع ۴ دستگاه موجود از این خودرو بوگاتی، تنها نمونه سالم آن بوگاتی شاه مخلوع ایران است که اکنون در اختیار یک کلکسیونر آمریکایی است. این بوگاتی مدل ۱۹۳۹ دارای یک پیشرانه ۳.۲ لیتری سوپر شارژ با قدرت ۱۷۵ اسب بخار است و در سال ۱۳۱۸ از طرف دولت فرانسه به محمدرضا پهلوی هدیه داده شد.

بوگاتی خاص محمدرضا پهلوی +فیلم و تصاویر

به دلیل کیفیت پایین جاده‌های ایران در آن زمان، شاه زیاد از این ماشین استفاده نمی‌کرد و حتی حاضر نشد به خاطر استفاده شخصی خود از جاده‌ها هم که شده شروع به عمران و آبادانی جاده‌ها کند. در نهایت در سال ۱۹۵۹ شخصی به نام هوشنگ جلیلی با پرداخت ۲۰۰۰ ریال «معادل ۲۷۵ دلار» مالک این بوگاتی «دست دوم و متروکه» شد.

بوگاتی خاص محمد رضا پهلوی + فیلم

سال‌ها این ماشین از دید عمومی پنهان ماند و تنها بین علاقه‌مندان بوگاتی دست به دست چرخید تا این که در نهایت در سال ۱۹۸۴ پس از بازسازی کامل در نمایشگاه‌های مختلف خودروهای کلاسیک در آمریکا به نمایش عمومی در آمد و همواره مورد توجه کار‌شناسان خودرو های کلاسیک قرار گرفت و جوایز بسیاری دریافت کرد.

بوگاتی خاص محمد رضا پهلوی + فیلم

بوگاتی خاص محمد رضا پهلوی + فیلم

بوگاتی خاص محمد رضا پهلوی + فیلم

این اتومبیل بعد‌ها به قیمت یک میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت. در حال حاضر این خودرو در موزه پترسون کالیفرنیا نگهداری می‌شود و هر از چند گاهی در نمایشگاه‌های خودرو کلاسیک در معرض دید حاضران قرار می‌گیرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=220150

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x