تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

فوت عجیب مادری که فقط یک روز فرزندش را دید

  • کد خبر : 220124
  • 11 دی 1397 - 1:29

چندی پیش مادری باردار پس از عمل زایمان به دلیل تزریق دارویی که بیمار به آن حساسیت داشته جان خود را از دست می دهد این در حالی است که کادر پزشکی از حساسیت متوفی نسبت به دارو نیز مطلع بوده اند.

قصور  پزشکی

به گزارش«کمال مهر»، از ابتدای دوران بارداری به دلیل شرایط خاص جسمانی خود، به دنبال پزشک ماهری که قادر انجام عمل زایمان طبیعی به صورت مطمئن باشد، بود.

با پرس و جوی فراوان در نهایت به یکی از متخصصان زنان و زایمان شهر همدان که در بیمارستان بوعلی نیز مشغول بود مراجعه کرد. از همان ابتدا نیز شرایط خاص و حسیاست شدید خود به برخی داروها را به دکتر مدنظر گوش زد کرده بود.

حال اینکه در این میان چه گذشت که تنها به مدت چند ساعت توانست نوزاد تازه متولد شده خود را ببیند، داستان مفصلی است که از زبان خواهر وی روایت شده است.

سیده منصوره حسینی شعار رئیس کتابخانه مرکزی همدان، بانوی جوانی است که حدود ۹ ماه پیش با مطلع شدن از بارداری خود به مطب ز. ز. پ متخصص زنان و زایمان و از پزشکان بیمارستان بوعلی همدان مراجعه کرد.

حسینی شعار به دلیل شرایط ویژه و حساسیتی که به برخی داروها داشت، در اولین ملاقات با پزشک خود به منظور عدم تزریق دارو و آمپول‌های معین، بر لزوم انجام عمل زایمان خود به صورت طبیعی تاکید کرده و پزشک وی از ۹ ماه پیش نسبت به واکنش خطرناک بدن بیمار نسبت به برخی داروها مطلع بود.

با سپری شدن ایام بارداری و نزدیک شدن به ماه‌های پایانی، پزشک تاریخ زایمان را ۹ دی ۹۷ تعیین می‌کند اما در یکی از نوبت‌های سونوگرافی، پزشک معالج از وزن کم جنین و لزوم انجام زایمان به صورت فوری آن هم حدود ۲۰ روز زودتر از موعد تعیین شده، خبر می‌دهد.

خبری که به صورت ناگهانی از سوی پزشک به مادر داده و موجب استرس وی می‌شود.

پس از این ماجرا بیمار فوراً بستری شده و ۱۱ صبح روز بعد به عنوان موعد زایمان تعیین می‌شود. صبح روز زایمان پزشک معالج به دلایل نامعلومی زودتر از ساعت مقرر به بیمارستان مراجعه کرده و عمل به جای ساعت ۱۱، ۸ صبح آغاز می‌شود.

حدود یک و ساعت و نیم بعد نوزاد متولد و بیمار نیز ۱۲:۳۰ ظهر از ریکاوری خارج می‌شود.

پس از انتقال بیمار به بخش و دیدار مادر و فرزند، پرستار برای تزریق دارو به بیمار مراجعه می‌کند که خانواده حسینی شعار با نشان دادن دفترچه پزشکی بیمار، حساسیت وی نسبت به داروی تزریقی را متذکر شده و مانع تزریق دارو می‌شوند.

پس از ممانعت بیمار برای رضایت به تزریق دارو و تاکید شدید همسر وی درباره حسیاست خطرناک حسینی شعار به دارو، پرستار با تماس تلفنی موضوع را به پزشک معالج انتقال می‌دهد.

به گفته خانواده بیمار، پزشک در تماس تلفنی با پرستار می‌گوید: تصور نمی‌کنم این دارو حسیاست زیادی داشته باشد، دارو را تزریق کنید.

پرستار مجدد با ممانعت شدید بیمار برای تزریق دارو مواجه می‌شود اما در نهایت دارو را به رگ اصلی تزریق می‌کند.

به گفته مادر بیمار، بلافاصله پس از تزریق آمپول حال وی خراب شده و پس از خارج شدن کف از دهان متوفی، از هوش می‌رود.

بیمار بلافاصله به ای سی یو منتقل شده و مورد احیا قرار می‌گیرد اما به دلیل واکنش شدید بدن به آمپول تزریق شده، پس از گذشت چندین ساعت و به فاصله یک روز پس از زایمان، ۵ صبح ۲۱ آذر ماه منصوره حسینی شعار از دنیا می‌رود.

سعادت حسینی شعار خواهر متوفی با اظهار تأسف از مرگ خواهر خود به دلیل قصور پزشک مربوطه، پرستار و بیمارستان می‌گوید: با وجود اطلاع پزشک معالج نسبت به حسیاست خواهرم به دارو اما پزشک دستور تزریق آمپول را می‌دهد و پرستار نیز با وجود مخالفت شدید خواهرم و همسر وی باز هم دارو را تزریق می‌کند که این امر به مرگ وی می‌انجامد.

وی ادامه می‌دهد: تا کنون از پزشک و بیمارستان شکایت کرده‌ایم اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم و گفته شده باید تا زمان دریافت جواب پاسخ پزشکی قانونی منتظر باشیم این در حالی است که مطب پزشک مربوطه همچنان باز است و بیمارستان نیز تاکنون مسئولیتی را نپذیرفته است.

حسینی شعار تاکید می‌کند: از نظام پزشکی درخواست داریم با ورود به این موضوع هرچه سریع‌تر به قصور پزشک معالج رسیدگی کند. امیدواریم هرچه سریع‌تر نهادهای مربوطه و حتی وزیر بهداشت به این موضوع ورود کنند تا خانواده‌های بیش‌تری دچار این غم بزرگ نشوند.

نامه دبیرکل کتابخانه های کشور به وزیر بهداشت برای ورود به مرگ مشکوک

به دنبال این واقعه علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز به این واقعه ورود کرده و طی نامه‌ای از وزیر بهداشت خواستار رسیدگی فوری و تهیه دستورالعمل‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این نوع حوادث شده است.

علیرضا مدرکیان رئیس نظام پزشکی همدان نیز از پیگیری موضوع خبر داده و گفته است: برای تعیین و تکلیف موضوع باید منتظر پاسخ نهایی پزشکی قانونی باشیم و جواب قطعی این سازمان نیز یک تا دو ماه آینده داده خواهد شد.

این درحالی است که خواهر متوفی از از وصول نتیجه نهایی پزشکی قانونی تا حدود سه هفته دیگر خبر داده است.

دستور وزیر بهداشت برای پیگیری مرگ مشکوک مادر باردار

در این خصوص عباس زارع نژاد مشاور وزیر بهداشت نیز گفته است: به دنبال خبر فوت سیده منصوره حسینی شعار رئیس کتابخانه مرکزی همدان، وزیر بهداشت دستور پیگیری علت فوت را صادر کرد.

وی با اشاره به اعزام یک تیم از معاونت درمان وزارت بهداشت به همدان، افزود: منتظر اعلام نظر پزشکی قانونی هستیم که در صورت قصور، برخورد لازم صورت بگیرد.

مشاور وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که هنوز جوابی از پزشکی قانونی دریافت نکرده‌ایم، ادامه داد: ما نمونه‌ها را به پزشکی قانونی داده‌ایم و تیم اعزامی به همدان نیز مشغول بررسی علت فوت هستند و درصورت رخ دادن هر گونه قصوری به شدت با آن برخورد خواهد شد.

منبع: مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=220124

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x