تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

عدد نرمال فشار خون/ راهکار‌هایی ساده برای پیشگیری از مرگ خاموش

  • کد خبر : 220104
  • 11 دی 1397 - 1:10
عدد نرمال فشار خون/ راهکار‌هایی ساده برای پیشگیری از مرگ خاموش

یک متخصص قلب و عروق گفت: فشار خون اغلب علامت یا نشانه‌ای خاص نداشته و بیشتر مبتلایان از این بیماری آگاه نیستند. شاید همین موضوع باعث شده است که این بیماری را قاتل خاموش بنامند.

«کمال مهر»سید هاشم سزاوار، متخصص قلب و عروق ، درباره فشار خون عادی گفت: فشار خون بالا از بیماری‌های شایع و یکی از عوامل اصلی اختلالات قلبی و عروقی است؛ در اغلب موارد فشارخون بالا یا همان پرفشاری علت اصلی ایجاد سکته و برخی نارسایی‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه این بیماری اغلب علامت یا نشانه‌ای خاص نداشته و بیشتر مبتلایان به این عارضه از آن آگاه نیستند، شاید همین موضوع باعث می‌شود این بیماری قاتل خاموش نامیده شود، از این رو پزشکان توصیه می‌کنند افراد بالغ به صورت دوره‌ای فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

فشار خون نرمال چه عددی است/ چند راهکار ساده برای مقابله با مرگ خاموش

سزاوار تشریح کرد: در یک فرد بالغ و معمولی فشار خون طبیعی باید ۱۲۰ روی ۸۰ باشد؛ عدد بالایی در واقع بیشترین مقدار فشار خون و عدد پایین کمترین فشار خون در طول این جریان است، عدد بالا به اصطلاح فشار سیستولیک و عدد پایینی فشار دیاستولیک است که هر ۲ بر حسب میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود؛ از آنجایی که ضربان قلب و پمپاژ خون در بدن حالت نوسانی دارد، مقدار فشار خون همیشه در یک حد نمانده و کم و زیاد می‌شود.

خط مرزی ابتلا به فشار خون

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: اگر این عدد به ۱۴۰ به روی ۹۰ برسد عملا فرد به پرفشاری خون مبتلا شده است و هرچه این عدد بالاتر برود عوارض و خطر بیشتری به همراه دارد؛ عدد فشار خون در سنین مختلف متفاوت است،  فشار خون بالا ممکن است در سنین کمتر  نیز وجود داشته باشد که در ین حالت حتما باید حتماً توسط پزشک بررسی شود.

وی درباره علت بروز فشار خون تصریح کرد: ابتلا به فشارخون بالا، در ۹۰ درصد از بیماران سرشتی است و علت مشخصی ندارد اما برخی اختلالات مانند بیماری‌های کلیوی، مشکلات غدد و مشکلات عروقی به ایجاد پر فشاری خون منجر می‌شود.


 

سزاوار گفت: اولین قدم برای درمان فشارخون بالا، داشتن زندگی سالم و اصلاح سبک زندگی است؛ فرد باید سعی کند در حد امکان از غذاهای کم نمک و کم‌چرب استفاده کنند، مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده و سیگار را فراموش کند، وزنی متناسب داشته باشد و حتما به صورت مداوم ورزش انجام داده و یا حداقل پیاده روی کند؛ کاهش استفاده از غذاهای آماده  و فست‌فود نیز در رفع این اختلال موثر است.

فشار خون نرمال چه عددی است/ چند راهکار ساده برای مقابله با مرگ خاموش

این متخصص قلب و عروق  افزود: حتی اگر فردی به بیماری پرفشاری خون نیز مبتلا باشد انجام اصلاحات فوق و داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به بهبود روند درمان او کمک کند؛ در صورت کافی نبودن تغییرات گفته شده لازم است برای درمان از دارو استفاده کنیم؛ داروهایی مختلف برای کنترل فشار خون وجود دارد که پزشکان با توجه به شرایط بیمار یکی آنها را تجویز  خواهند کرد؛ در این بین نکته‌ مهم این است که اگر درمان فشارخون بالا را شروع کرده‌اید به هیچ وجه خودسرانه آن را قطع نکنید، چرا که ممکن  است منجر به افزایش ناگهانی فشارخون شده و در نهایت بسیار مخاطره انگیز باشد.

فشار خون نرمال چه عددی است/ چند راهکار ساده برای مقابله با مرگ خاموش

وی یادآوری کرد: کسانی که داروی پرفشاری خون مصرف می‌کنند باید در استفاده از برخی داروها و مسکن‌ها مانند پروپرانول دیکلوفناک و غیره محتاط باشند زیرا خوردن آنها بر داروی فشار خون اثر گذار است و کنترل فشار خون را کمتر می‌کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=220104

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x