تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

«چادر» سلحشوری می‌رود، «روز ملی» محمود صادقی می‌آید!/ دولت سند پولشویی ۸۰ هزار میلیارد تومانی رو کرد

  • کد خبر : 218479
  • 12 آذر 1397 - 14:03

یک فعال اصلاح‌طلب گفته است: ما اصلاح‌طلبان، سربازان و پیاده‌نظام روحانی باید به میدان بیاییم تا در مقابل هجوم مخالفان [روحانی] بایستیم.

محمدصادق جوادی حصار

«کمال مهر»   «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

برای دفاع از ظریف

دولت سند پولشویی ۸۰ هزار میلیارد تومانی رو کرد!

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی با عنوان «۸۰ هزار میلیارد تومان، پول کثیف مواد مخدر در بازار» تلاش کرده است تا سندی برای اظهارات ظریف درباره پولشویی مهیا کند.

فردی به نام س.ص که عنوان شده کارشناس حوزه اعتیاد و مدیرعامل یک موسسه دانش اعتیاد است در این گزارش اظهار می‌کند:

اقتصاد مواد مخدر، ستون اصلی پولشویی است و سالانه حدود ۸۰هزار میلیارد تومان پولشویی مواد مخدر در ایران رخ می دهد که عدد بسیار بالایی است و شاید به اندازه بودجه چند وزارتخانه باشد.

او در ادامه به بیان اینکه عدد ۸۰ هزار از کجا آمده، می‌پردازد و می‌گوید:

در ایران، طبق جدیدترین اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، به اقتصاد کشور ضرر می زند، البته این هزینه تحمیلی به در سال ۸۱ و ۸۲ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال بود...از میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی مواد مخدر در سال به اقتصاد کشور، حدود ۴۰ درصد، معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان توسط افراد مصرف کننده مواد، به قاچاقچیان پرداخت می شود که این رقم نیز بسیار بزرگ است.

این فرد همچنین می‌افزاید: راحت ترین کار این است که آنها پول های خود را به نام اشخاص مختلف در بانک قرار می دهند یا به صورت نقدی و چمدانی در مبادلات به کار می گیرند همچنین این افراد در حجم بالا وسایل می خرند یا به ملک تبدیل می‌کنند.[۱]

*این گزارش با هدف ارائه سند پولشویی در حالی ارائه شده است که شخص محمدجواد ظریف در پاسخ به نامه قضایی دادستان کل کشور تأکید کرده است که هیچ سند و حتی دلیلی برای اظهارات خود درباره پولشویی ندارد.[۲]

به سخن دیگر اینکه محتوای گزارش خبرگزاری دولت، ولو در حالت صحّت و مصاحبه با مقامات رسمی کشور نیز به لحاظ فلسفی غلط است و تردیدهای جدی درباره آن به چشم می‌خورد.

و اما اطلاعاتی که توسط این فرد ناشناس نیز ارائه شده‌اند به لحاظ تحلیل آماری و به لحاظ ارزیابی امنیتی صحیح نیستند.

چه اینکه اول ضربه زدن مواد مخدر به اقتصاد کشور به معنای پولشویی سران باندهای مواد مخدر در داخل کشور نیست بلکه به معنای همه هزینه‌هایی است که در مباحثی مثل مبارزه، کشف، پیگیری، درمان، اقدام قضایی و غیره ایجاد می‌شود.

ادعای پرداخت ۸۰ هزار میلیارد توسط مصرف کنندگان مواد مخدر نیز در هیچ دایره‌المعارفی به معنای پولشویی نیست. ضمن اینکه این پول نیز به خرده فروشان مواد و شبکه‌های خرد توزیع می‌رسد و طی یک فرایند پردامنه به خارج از کشور منتقل می‌شود. که این هم به معنای پولشویی نیست.

در واقع متأسفانه گوینده این صحبت‌ها اساساً به هیچ وجه اطلاع درستی از مفهوم پولشویی نداشته است.

چه اینکه پولشویی به این معنی است که رئیس یک باند بزرگ مواد مخدر و…، پس از کسب درآمد نامشروع خود، آنرا به طریقی دیگر وارد کشور کند و سپس به فعالیت‌های قانونی و کسب درآمد از راه پول‌هایی بپردازد که به طریق غیر قانونی بدست آورده است.

اتفاقی که در بحث مواد مخدر و در ایران، بصورت کلان ممکن نیست.

همچنین گفتنیست که اساساً سران باندهای مواد مخدر که تقریباً همگی در خارج از کشور سکونت دارند؛ از ترس کشف رابطین، لو رفتن محموله‌های قاچاق و زیر ضربه رفتن، هرگز اقدام به ایجاد شبکه‌های مالی در داخل کشور ایران نمی‌کنند.

لازم به توضیح است که جمعی از نمایندگان مجلس قصد دارند محمدجواد ظریف را به دلیل اظهارات ناصحیحش در بحث پولشویی استیضاح کنند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند اظهارات ظریف درباره پولشویی می‌تواند منجر به تحریم شدن بیشتر ایران از سوی غرب شود و ابزارهای جدیدی را برای بهانه‌جویی به دست دشمن داده است.

مسئول دایره پولشویی وزارت اقتصاد که ظریف چندی قبل مدعی شده بود صاحب اسناد پولشویی در کشور است نیز به تازگی و به دلیل درخواست اقامت از آمریکا تحت پیگرد امنیتی قرار گرفته و از کشور ممنوع‌الخروج شده است.

***

ما اصلاح‌طلبان سربازان و پیاده‌نظام روحانی هستیم

«محمدصادق جوادی‌حصار»، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز گفته است:

«پس از حوادث دی ماه ۹۶ روحانی در حالت کیش و مات قرار گرفت. مخالفان دولت هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند که روحانی از حالت کیش و مات خارج شود. به هر طریق و هر سیاستی او را در همین حالت نگه خواهند داشت تا در صورت امکان روحانی مات شود. یا اینکه مدام کیش خواهند داد. بنابراین تنها عامل تسهیل‌کننده این وضعیت و خروج از این حالت کیش و مات این است که سربازان و پیاده نظام حامی دولت یعنی اصلاح‌طلبان به صحنه بیایند و سپس سربازان تبدیل به مهره‌های قوی‌تری شوند تا در مقابل هجوم جریان مخالف بایستند و آنها را عقب برانند.»

او می‌افزاید: تنها راه همین است. اما متاسفانه آقای روحانی به این مهم توجهی ندارد. به نظر می‌رسد رویه تعیین استانداران فعلی هم در راستای تقویت استحکامات جریان مخالف دولت است.[۳]

*چهره‌های جریان چپ، قبل از این هم به واقعیت‌های مهمی درباره نسبت خود با رئیس‌جمهور روحانی اشاره کرده‌اند.

واقعیت‌هایی مثل اصلاح‌طلبان فدائیان دولت هستند، ما تضمین روحانی هستیم، تمام گفته‌های روحانی قانونیست و باید دست روحانی و ظریف را بوسید.

مع‌الوصف اما هسته سخت اصلاحات تصمیم به عبور از رئیس‌جمهور روحانی دارد و اظهارات کسانی مثل بهزاد نبوی و یا سعید حجاریان مبنی بر اینکه ما هیچ ائتلافی بر روحانی نداشته‌ایم، جملگی در همین راستا ارزیابی می‌شود.[۴]

جالب آنکه بحث استعفای روحانی و یا سوزانده شدن رأی مردم توسط دولت فعلی نیز توسط همین چهره‌ها عنوان شده است.

محافل تحلیلی کشور معتقدند علیرغم تقلای اصلاح‌طلبان برای عبور از روحانی اما این مسئله محقق نخواهد شد و هم‌خونی و همراهی اصلاح‌طلبان با روحانی، آنها را دست به گریبان یک سرنوشت مشترک کرده است.

گفتنیست، مصطفی کواکبیان، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به تازگی گفته است نه مجلس و نه دولت، هیچیک اصلاح‌طلب نیستند![۵]

این در حالیست که اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات مجلس دهم، کسانی که به آنها رأی نداده بودند را فاقد پیشرفتگی سیاسی نامیدند و درباره اصلاح‌طلب بودن دولت آقای روحانی نیز نه تنها از این می‌گفتند که اعتدال و اصلاحات یکی هستند بلکه تصریح علنی داشتند که دولت اعتدال از اصلاح‌طلبان هم بهتر عمل کرده است.

***

ترافیک نخبگان در فراکسیون امید؛

«چادر» سلحشوری می‌رود، «روز ملی» محمود صادقی می‌آید!

«محمود صادقی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید به تازگی طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفته است:

ما پیشنهاد روز ملی افشا را مطرح کرده‌ایم که در این راستا باید از انگیزه‌های انتقام‌جویانه دوری کنیم.

به گزارش ایلنا، او همچنین شفافیت دستگاه قضایی، استقلال قوای سه‌گانه، مدیریت تعارض منافع، بهبود نظام نظارت و نهادینه‌سازی شفافیت را از جمله راهکارهایی دانست که می‌تواند به ایجاد شفافیت در کشور کمک کند.

صادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با اشاره به پیگیری حساب‌های قوه قضائیه گفت:

ما در ابتدا برای پیگیری این موضوع از تذکر استفاده کردیم سپس سوال از وزیر را مطرح کردم و پس از اینکه دیدیم این کارها به نتیجه نرسید، تقاضای تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضائیه با هفت امضا از نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا و به دور از نگاه‌های سیاسی مطرح شده است. این تحقیق و تفحص برای پیگیری میزان وجوهی که در این حساب‌ها وجود دارد و همچنین جهت روشن شدن نوع هزینه‌کرد آنها تقاضا شده است.

وی ادامه داد: بر خلاف اصل ۹۵ قانون اساسی این پول‌ها به خزانه برنمی‌گردد و هیچ نهاد نظارتی بر آن نظارت ندارد هر چند که حدود سه ماه از پیگیری‌ها می‌گذرد اما قوه قضائیه یک سطر پاسخ نداده است. «سخنگوی قوه قضائیه هم گفته بودند این حساب‌ها این قدر شفاف است که می‌توانیم آن را در صدا و سیما نشان دهیم» اما بهتر است به نمایندگان گزارشی داده شود.

صادقی تأکید کرده است: من پیش‌بینی می‌کنم، بتوانیم رأی نمایندگان را برای انجام این تحقیق و تفحص بگیریم.[۶]

*طرح آقای صادقی برای روز ملی افشا! می‌تواند یک دستمایه جانانه برای طنّازان و فکاهه پردازان باشد…

از طرف دیگر گویا آقای صادقی چرخ را از نو اختراع کرده زیرا در نظام جمهوری اسلامی ایران هر روز روز ملی افشاگری است البته به شرط رعایت عقلانیت و ارائه مستندات لازم.

چه اینکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری، رعایت «شفافیت» بخشی از دین و آیین ماست.[۷]

ما قضاوت درباره صحبت‌های صادقی را به مخاطبان محترم واگذار و یادآوری می‌کنیم که اصلاح‌طلبان در ایام تبلیغات انتخابات مجلس دهم در اسفند سال ۹۴ از این می‌گفتند که با پیروزی ما در مجلس اوضاع اقتصادی بهتر خواهد شد، مقرری ماهیانه به بیکاران پرداخت می‌شود، سربازی لغو خواهد شد و طلاق نیز کاهش می‌یابد.[۸]

وعده‌هایی که البته شاهدیم به چیزی به نام وعده روز ملی افشا تنزّل یافته است.

پیش از این ماجرای «بگم بگم» رئیس جمهور سابق دستمایه کنایه‌های طنّازان و سیاسیون شده بود.

گفتنیست، به تازگی انتشار صحبت‌هایی از پروانه سلحشوری، دیگر عضو فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در خبرگزاری ایسنا، مبنی بر آسیب‌زنندگی حجاب چادر و اینکه به دلیل پوشیدن چادر دچار بیماری‌های ارتوپدیک شده است نیز انتقادات زیادی را علیه اصلاح‌طلبان برانگیخت. هرچند این خبرگزاری دولتی بعدا این اظهارات سلحشوری را حذف کرد.

***

۱_ http://www.irna.ir/fa/News/83119818

۲_ mshrgh.ir/915480

۳_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/240449

۴_ mshrgh.ir/912579

۵_ http://www.jahannews.com/news/655854

۶_ https://khabarfarsi.com/u/62967945

۷_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=40746

۸_ mshrgh.ir/521538

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=218479

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x