تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

رشد مو در بافت آسیب دیده و سوخته پوست سر؛ با طاسی خداحافظی کنید

  • کد خبر : 218320
  • 10 آذر 1397 - 0:15
رشد مو در بافت آسیب دیده و سوخته پوست سر؛ با طاسی خداحافظی کنید

ریزش مو‌های سر به دلیل مرگ فولیکول‌های موی سر روی می‌دهد، اما دانشمندان عامل مرگ فولیکول‌ها را یافته و این عامل را معکوس کرده اند.

با طاسی خداحافظی کنید/ رشد مو بر بافت آسیب دیده و سوخته پوست سربه گزارش«کمال مهر»،از دست دادن مو می‌تواند سبب کاهش اعتماد به نفس در زنان و مردان شود. آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از ۴۰ درصد از مردان از ۲۵ سالگی دچارمشکل ریزش موی سر می‌شوند و بخشی از آن‌ها درطول سال‌های آینده به طور کامل طاس می‌شوند.

طاسی الگوی ریزش موی سر زنان و مردان معمولاً شکلی ارثی دارد، درکشور آمریکا بیش از ۸۰ میلیون نفر دچارمشکل کم پشتی و ریزش مو‌های سر هستند.

اما به تازگی کارشناسان دانشگاه فیلادلفیا به تازگی به یافته‌های جدیدی در باره علت ریزش موی انسان‌ها دست یافته اند. در این پژوهش‌ محققین موفق به بازگرداندن رشد مو بر پوست‌های آسیب دیده و دچار سوختگی شده اند.

آزمایش درباره رشد مو بر موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است، داشتن رژیم خوراکی حاوی چربی و میزان بالای کلسترول سبب افزایش ریزش مو‌های سر می‌شود.

کارشناسان درادامه پژوهش‌های خود به نوعی مسیر ویژه در سلول‌های مغزی انسان دست یافته اند که به طور ویژه در دوران جنینی به وجود می‌آیند.

سیگنالینگ WNT برای رشد فولیکول‌های مو بسیار حیاتی است ومسدود شدن آن سبب پوسته پوسته شدن سلول‌های پوستی و ریزش مو‌های سر می‌شوند.

زمانی که جنین در رحم مادر رشد می‌کند همزمان فولیکول‌های مو نیز تولید و به رشد می‌پردازند. در زمان تولد هر انسانی به طور متوسط دارای ۵ میلیون فولیکول مو است و پس از تولد فولیکول موی دیگری تولید نمی‌شود، اما به تدریج با افزایش سن و سایر عامل‌ها فولیکول‌های مو به خواب رفته یا نابود می‌شوند که درنهایت سبب کم پشتی و ریزش موی سر می‌شود.

کارشناسان همچنین به پروتئینی به نام DKK۲ دست یافته اند نقش قابل توجهی در مهار سیگنالینگ WNT دارد و با مهار آن می‌توان سبب ادامه رشد و حیات فولیکول‌های مو پس از تولد و در طول سال‌های بزرگسالی شد.

محققان امیدوارهستند با ادامه پژوهش‌های خود بتوانند به رشد میزان بیشتری مو دربافت‌های آسیب دیده و دچار سوختگی پوست بپردازند و درنهایت کم پشتی و طاسی مو‌های سر را از بین ببرند.

نتیجه این یافته‌ها در مجله (Cell Reports) به چاپ رسیده است.

منبع:Medical news today

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=218320

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x