تارخ انتشار: شنبه 17 نوامبر 2018 - 00:33
کد خبر : 217806
چاپ خبر

پشت پرده فشار‌ها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟

این روز‌ها زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو شدت گرفته و به نظر می‌رسد پشت این فشار‌ها برای گرانی خودرو یک گروه بیش از بقیه فعال شده اند، به نام «قطعه سازان»

پشت پرده فشار‌ها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟به گزارشگروه وبگردی «کمال مهر» هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از نیاز صنعت خودروی کشور توسط قطعه سازان داخلی تامین­ و فقط ۲۰ درصد از نیاز خودرو سازان داخلی به ارزش ۴ میلیارد دلار از طریق واردات تامین می‌شود.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی کشور با این همه ظرفیت و توانمندی به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از خودروسازان، کاهش تولید خودرو و قیمت دستوری خودرو که موجب شده خودروسازان، ­ قیمت تمام شده قطعه ساز را نپذیرند در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند و ممکن است اشتغال موجود با خطر مواجه شود.

وی واردات قطعات کامل به جای مواد اولیه توسط تعداد انگشت شماری از قطعه سازان را، ­ مشکل دیگر پیش روی این صنعت دانست­ و گفت:​­­ البته برخورد‌ها با این عده معدود ­­انجام شده و در حال پیگیری است.

 


به گفته محبی نژاد این قبیل واردات به نوعی تهدید صنعت قطعه سازی و اشتغال موجود در آن است که از مشکلات فراوان یاد شده­ نیز رنج می‌برند.

اشتغالی که به گفته مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن قطعه سازان، با خطر تعدیل و تعلیق مواجه است به گونه‌ای است که این صنعت تاکنون ۳۰ هزار تعدیل نیرو و ۷۰ هزار نفر تعلیق داشته که اگر مشکلات پیش رو حل نشود این تعدیل و تعلیق ها­­ افزایش خواهد یافت.

مطلب زاده همچنین مشکل اصلی را ریشه در بنگاه داری دولت می‌داند و می‌گوید: وزارت صنعت در سال‌های گذشته به جای سیاست گذاری کلان، ­ سیاست بنگاه داری را در خودرو سازی کشور در پیش گرفت البته خودروسازی هم با حمایت‌های دولت سود‌های کلانی داشت که متاسفانه به جای اینکه این سود‌ها صرف توسعه محصول ­شود تقسیم شد و عملاً نتیجه‌ای نداشت.

وی سرمایه گذاری‌های بی بازگشت را دیگر مشکل خودروسازی کشور می‌داند و می‌افزاید: در برخی از نقاط کشور با فشار نمایندگان مجلس واحد‌های خودروسازی به ظاهر راه اندازی شده، اما در عمل با یک تریلی اتاق رنگ شده و با تریلی دیگر موتور و گیربکس آماده به آن شهرستان می‌رود در آنجا مونتاژ شده و با تریلی دیگر بر می‌گردد که این مصداق عینی سرمایه گذاری بی بازگشت و غیر اقتصادی است.

افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، مشکل پیش روی قطعه سازان را دو چندان کرده است نکته‌ای که محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور می‌گوید: آلومینیمی ­را که در گذشته کیلویی ۶ هزار تومان خریداری می‌کردیم الان باید بابت آن ۳۰ هزار تومان پرداخت کنیم که این افزایش قیمت در حوزه مواد پتروشیمی، ​مس و دیگر مواد اولیه قطعه سازی خودرو که ریشه داخلی دارند نیز مصداق دارد.

وی می‌افزاید: این افزایش قیمت باعث شده تا قیمت تمام شده قطعه سازان ۸۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش یابد که البته باید در قیمت تمام شده قطعه ساز لحاظ می‌شد، اما خودروسازان آن را لحاظ نکردند.

قطعه سازان معتقدند در شرایط کنونی که حدود ۷۰ واحد قطعه سازی تعدیل شدند و بقیه نیز با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند اگر تامین قطعات داخلی و خارجی به سهولت صورت گیرد، قیمت قطعات درست شود و پرداخت به قطعه سازان نیز حداکثر در یک ماه انجام شود این توان وجود دارد که علاوه بر حفظ سهم داخلی قطعات مورد نیاز خودرو، قطعات وارداتی نیز داخلی سازی شود.

در این بین خودرو سازان هم باید با­ به روز کردن پرداختی مطالبات قطعه سازان، ­ بتوانند­­این بخش از صنعت کشور همچنان پویا و سرپا نگه دارند؛ ­ اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان روند کاهشی به خود گرفته نشانه پرداخت این مطالبات از سوی خودروسازان نیست بلکه در شرایط کنونی قطعه سازان تحویل قطعه به خودروسازی‌ها را کاهش داده اند.

بدهی‌های گذشته قطعه سازان به طرف‌های خارجی مشکل دیگر این فعالان اقتصادی است به گونه‌ای که این صنعتگران قطعاتی را ماه‌ها قبل و با قیمت ارز آن روز، ​ وارد کرده اند، محصول را فروخته اند، اما اکنون باید به قیمت روز تسویه ارزی انجام دهند که این اعداد و ارقام سنگین، مشکل بزرگی را بر سر راه قطعه سازان قرار داده است.

در شرایطی که قطعه سازان با میانگین ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند اگر بتوان مشکلات پیش روی این واحد‌های صنعتی را حل کرد علاوه بر تامین نیاز‌های قطعات ­­خودروی کشور، اشتغال ۵۵۰ هزار نفری در این صنعت، رشد چشمگیر خواهد داشت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید »

  • آخرین اخبار
  • واکنش آذری جهرمی به سورپرایز شنبه و یکشنبه روحانی | علت تبریک روحانی مشخص شد؟
    عملیات رهگیری پهپادهای آمریکایی زیر نظر کدام مقام بلندپایه ارتش بود؟
    تدبیر جدید سپاه و بسیج برای برخورد با اراذل و اوباش
    نحوه خرید و توزیع سیم‌کارتهای‌ دانش‌آموزی اعلام شد
    خبر خوش برای دارندگان سهام عدالت
    از بانک صادرات ایران وام بدون قسط بگیرید
    مصطفی ادیب، مامور تشکیل کابینه لبنان شد/ نخست وزیر جدید لبنان کیست؟
    پهپادهای مجهز به موشک سپاه و ارتش آماده حمله مرگبار به دشمن /موشک «تاپ اتک» ارمغان فطرس برای تانک‌های مهاجم
    ورود به مازندران در روز های تاسوعا و عاشورا ممنون شد
    جزئیات طرح پیش‌فروش جدید ایران‌خودرو
    عملکرد فراتر از حد انتظار انویدیا در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰
    گوگل با ابزاری جدید، خواندن و نوشتن خط هیروگلیف مصری را به کاربران آموزش می‌دهد.
    رونمایی از موشک بالستیک «شهید قاسم سلیمانی» و موشک کروز «ابومهدی المهندس»، بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان داشت.
    اتمام اعتبار مجوز همکاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی برای این شرکت چینی دردسرساز شد
    وضعیت کلان‌شهر تهران در ابتلا به کرونا
    فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران: امسال سخت‌ترین پاییز را تجربه خواهیم کرد
    هند از مشارکت هواوی و ZTE در توسعه شبکه ۵G جلوگیری می‌کند
    تاریخ معرفی و عرضه آیفون ۱۲ اپل توسط جان پراسر فاش شد
    فیسبوک بزرگترین گروه طرفداران افراطی ترامپ با ۲۰۰ هزار عضو را حذف کرد
    سرگیجه کنکور
    تمامی حقوق متعلق به وبسایت خبری تحلیلی کمال مهر بوده و هرگونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز خواهد بود.
    Powerd By: K...