تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

افشای ارتباط تیم ترور خاشقجی با شبکه معاند «ایران اینترنشنال»

  • کد خبر : 217092
  • 09 آبان 1397 - 15:07
افشای ارتباط تیم ترور خاشقجی با شبکه معاند «ایران اینترنشنال»

گاردین به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد سعود القحطانی، رئیس دفتر محمدبن‌سلمان و هدایت‌کننده تیم ترور خاشقجی از حامیان مالی شبکه فارسی «ایران اینترنشنال» است.

افشای ارتباط تیم ترور خاشقجی با شبکه معاند «ایران اینترنشنال»به گزارش گروه بین‌الملل «کمال مهر»، تحقیقات درباره منابع مالی شبکه معاند «ایران اینترنشنال» پای یکی از نزدیکان محمدبن‌سلمان، ولیعهد سعودی، که در  ماجرای ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی نامش بر سر زبان‌ها افتاد را نیز به ماجرا باز کرده است.

گاردین در گزارشی درباره شبکه فارسی‌زبان «ایران اینترنشنال» فاش کرده است این شبکه تلویزیونیِ مستقر در انگلیس، به صورت مخفیانه از طریق یک شرکت بازرگانی سعودی تامین مالی می‌شود که مدیر آن دارای ارتباطات نزدیکی با ولیعهد عربستان است.

به نوشته گاردین، این افشاگری ضمن زیر سوال بردن استقلال شبکه «ایران اینترنشنال»، در زمانی مطرح می‌شود که نگرانی‌ها درباره تعداد شبکه‌های تلویزیونی وابسته به عربستان در انگلیس رو به افزایش است.

در همین ارتباط، یک منبع ناشناس به گاردین گفته است که محمدبن‌سلمان که بسیاری او را مسئول اصلی ترور خاشقجی می‌دانند، در پشت پرده شبکه «ایران اینترنشنال» قرار دارد. این شبکه فارسی‌زبان نیز ادعاها درباره دریافت بودجه از عربستان را رد نکرده است.

گاردین در این گزارش می‌گوید کارکنان شبکه اینترنشنال که سال گذشته به طور ناگهانی وارد فضای رسانه‌ای انگلیس شد، دستمزدهای سخاوتمندانه‌ای دریافت می‌کنند که حدودا دو برابر دستمزد رسانه‌های رقیب است.

افشای ارتباط تیم ترور خاشقجی با شبکه معاند «ایران اینترنشنال»

منبع مذکور همچنین در گفتگو با گاردین فاش کرده است که سعود القحطانی، رئیس دفتر محمدبن‌سلمان، که نام او با ترور خاشقجی بر سر زبان‌ها افتاد، از حامیان مالی «ایران اینترنشنال» است و در تامین بودجه این شبکه تلویزیونی دست دارد.

سعود القحطانی همان کسی است که گفته می‌شود از طریق نرم‌افزار اسکایپ (Skype) با اعضای تیم ترور جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول در ارتباط بوده و شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

طبق گزارش رویترز، قحطانی پس از آنکه از طریق اسکایپ نتوانست خاشقجی را برای بازگشت به عربستان متقاعد کند با گفتن این جمله که «سر این سگ را برایم بیاورید!» به تیم ترور دستور داد سر خاشقجی را به ریاض بیاورند.

روزنامه انگلیسی گاردین در بخش دیگری از گزارش خود درباره حمایت مالی عربستان از شبکه معاند «ایران اینترنشنال» در اظهاراتی کنایه‌آمیز آورده است: عربستان سعودی در حالیکه خودش کوچکترین انتقادی را درباره خاندان سلطنتی بر نمی‌تابد، همانطورکه در قضیه خاشقجی نیز مشخص شد، در حال راه‌اندازی رسانه‌هایی به زبان‌های دیگر برای ترویج “آزادی بیان” است!

گاردین همچنین در این گزارش با افشای هویت گرداننده اصلی “ایران اینترنشنال” نوشته است: عادل عبدالکریم مدیر شرکت «وُلانت مدیا» (Volant Media) که شبکه ایران اینترنشنال زیر نظر آن فعالیت می‌کند، یک سعودی است که دارای ارتباطات نزدیک و درازمدتی با برخی مقامات متنفذ عربستان از جمله عبدالرحمن الراشد، عضو هیات مدیره گروه تحقیقات و بازاریابی سعودی (SRMG) است که بزرگترین انتشاراتی خاورمیانه به شمار می‌رود.

چندین منبع مطلع به گاردین گفته‌اند که عبدالرحمن الراشد که مدیر مسئولی شبکه خبری العربیه را نیز در کارنامه دارد، یکی دیگر از افراد دخیل در تامین مالی شبکه فارسی‌زبان ایران اینترنشنال است.

از زمانی که شبکه «ایران اینترنشنال» در روز حمله تروریستی اهواز با سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه مصاحبه کرد، موضوع منابع مالی این شبکه -به ویژه با توجه به اینکه هیچ تبلیغاتی پخش نمی‌کند- مورد توجه رسانه‌های انگلیسی قرار گرفته است. به گفته برخی منابع، عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار به راه‌اندازی این شبکه کمک کرده است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=217092

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x