تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

چرا از گزینه بنزین روی میز تحریم‌های آمریکا خبری نیست؟

  • کد خبر : 215946
  • 11 شهریور 1397 - 1:06
چرا از گزینه بنزین روی میز تحریم‌های آمریکا خبری نیست؟

آمریکا با وجود تلاش‌های بسیار برای تحریم ایران از جوانب گوناگون، اما به موضوع تحریم بنزین ورود نکرده است.

چرا رئیس‌جمهور تحریم‌گر به حوزه بنزین در ایران ورود نکرد؟به گزارشگروه وبگردی«کمال مهر»،دشمنان مردم ایران از سال ۱۳۸۷ یعنی پیش از آغاز تحریم‌های گسترده غرب علیه کشورمان، در اولین اقدام خصمانه تحریمی علیه ایران در سالهای اخیر، فروش کاتالیست‌های مورد نیاز در تولید بنزین به ایران را تحریم کردند و پس از آن، موضوع فروش بنزین به ایران را در لیست تحریم‌ها قرار دادند تا از دریچه بنزین، به توان اقتصادی کشور ضربه بزنند و حتی موجبات نارضایتی‌های اجتماعی را در ایران فراهم کنند.

ایران کنار مدیریت شرایط نیاز کشور طی یک دهه اخیر، با تمرکز بر بهره‌برداری از مگاپروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بهره‌برداری از فاز نخست آن، موفق شد با رساندن میزان ظرفیت تولید بنزین به میزان تقاضای مصرف این فرآورده نفتی در کشور، در تأمین و تولید بنزین به خودکفایی برسد.

راه خودکفایی در تأمین بنزین، مسیری پیچیده و پرچالش بود که در این مسیری که بیش از ۱۰ سال طی شد، چالش‌های متعدد مالی، تحریم تجهیزات، مدیریتی و … حتی منجر به رکود پروژه بزرگ پالایشگاه ستاره خلیج فارس شد. کنار مدیریت امور برای خروج این ابرپروژه پالایشی از رکود و فعال‌سازی دوباره آن که تا امروز به تکمیل دو فاز از سه فاز این پالایشگاه انجامیده، بهسازی ظرفیت‌های موجود در پالایشگاههای اراک، بندرعباس، لاوان و … در دستور کار قرار گرفت و کنار افزایش ظرفیت، افزایش و بهبود کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی را در پالایشگاههای موجود شاهد هستیم.

در حال حاضر روزانه ۹۵٫۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که از این مقدار، حدود ۴۰ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو۵ است. تولید روزانه ۹۵٫۵ میلیون لیتر بنزین در ایران در حالی است که با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و یک طرح توسعه‌ای در پالایشگاه لاوان، تولید روزانه بنزین کشور به بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور به میزانی که نه‌تنها تقاضای داخلی مصرف بنزین را پوشش دهد بلکه بتواند ظرفیت‌های صادرات بنزین را برای ایران فراهم کند، موجب شده تا گزینه “تحریم بنزین” از روز میز دشمنان ایران حذف شود.

ترامپ که در صف اول دشمنان ملت ایران قرار گرفته تصمیم دارد تا در ماههای آتی با افزایش اعمال فشار تحریمی علیه کشورمان، ایران را مجبور به تسلیم و عقب‌نشینی از مواضع به‌حق خود کند. رئیس جمهور آمریکا با همکاری برخی کشورهای هم‌پیمان خود درصدد است از هر راه ممکن، ایران را تحت فشار اقتصادی قرار دهد اما در این بین، به موضوع تحریم بنزین ورودی نکرده چرا که اخبار افزایش ظرفیت‌های زیرساختی کشور در این بخش به گوش ترامپ نیز رسیده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این خصوص گفت: “با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بخش زیادی از نیاز بنزین کشور با اتکا به توان داخلی تأمین شده و فرصت از دشمنان برای اعمال فشار بر کشور از طریق تحریم بنزین سلب شده است”.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز به موضوع حذف گزینه تحریم بنزین از روی میز دشمنان ملت ایران اشاره و ابراز کرد: “در گذشته کشورهای خارجی با تحریم روی کمبود بنزین فشار می‌آوردند که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، وضع باثباتی خواهیم داشت و از بابت تحریم نگرانی نداریم”.

سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز در این خصوص گفت: “با بهره‌برداری از فاز دوم ستاره خلیج فارس و رسیدن ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه به ۲۲ میلیون لیتر در روز در تولید بنزین خودکفا شدیم، این خودکفایی با استفاده از بیش از ۷۰ درصد تجهیزات تولید ایران محقق شد. وقتی در شرایط تحریمی، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را توسط متخصصان داخلی می‌سازیم این خود مهمترین جواب به تحریم‌ها است و ما معتقدیم ظرفیت‌هایی در کشور داریم که می‌توانیم در زمینه‌های مختلف به خودکفایی برسیم”.

یکی از موضوعات دیگری که خودکفایی در تولید بنزین را باثبات‌تر و امید دشمنان به تحریم این فرآورده نفتی را کمرنگ‌تر کرده، بحث خودکفایی در تولید کاتالیست مورد نیاز در فرآیند تولید بنزین است. دستیابی به دانش ساخت این نوع از کاتالیست‌ها که در گذشته به‌صورت ۱۰۰درصدی به کشور وارد می‌شد و در سال ۸۷ طعم تحریمی آن را چشیدیم، به‌موازات تلاش برای افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور، در برنامه شرکت‌های پژوهشی صنعت نفت قرار گرفت و توانستیم با موفقیت در تولید این کاتالیست و ریسک‌پذیری مسئولانه مدیران پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای استفاده از کاتالیست ایرانی، امروز به انحصار آمریکا در تولید آن پایان دادیم و به دومین تولیدکننده کاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیند تولید بنزین تبدیل شدیم.

جلیل سبحانی مدیرعامل شرکت مهندسی و تأمین تجهیزات پتروشیمی ایران (اسپک) در این خصوص گفت: امروز ۹۶ میلیون لیتر بنزین کشور با استفاده از کاتالیست‌های ایرانی تولید می‌شود و در این بخش نه‌تنها نیازی به خارجی‌ها نداریم بلکه دیگر هیچ کسی نمی‌تواند مارا در زمینه تحریم بنزین تهدید کند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=215946

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x