تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

امام زمان(عج) چه روزی ظهور خواهند کرد؟

  • کد خبر : 215812
  • 08 شهریور 1397 - 17:41
امام زمان(عج) چه روزی ظهور خواهند کرد؟

همانگونه که در ادعیه می‌خوانیم ظهور برای مومنین امر ظهور قریب و نزدیک است و منتظر عاشق هر روز و هر دقیقه منتظر شنیدن بانگ انا بقیه الله می‌باشد.

به گزارشگروه وبگردی«کمال مهر:»؛  هیچ زمانی نباید از ظهور ناامید بود و منتظر عاشق هر روز و هر دقیقه منتظر شنیدن بانگ انا بقیه الله است و طاقت و تحمل زندگی بدون امام زمانش را ندارد و از این رو می کوشد خود را هر لحظه آماده نگه دارد.

امام زمان چه روز ی ظهور خواهند کرد؟

چرا امام عصر(عج) مومل نامیده شده است؟
مومل از ریشه امل است و امل به معنای آنچه امید و آرزوی انسان برای تحقق در آینده است، می باشد. مومل یعنی کسی که انسان امید و انتظار آمدنش را دارد. با ظهور امام زمان مدینه ی فاضله در عالم برپا می شود با ظهور امام زمان علم و فناوری و بهداشت و امنیت و عدالت و رفاه همگانی بر پا شده و مردم با استفاده از محضر امام علیه السلام می توانند در اوج عبودیت و بندگی خداوند قرار گرفته و سعادت ابدی خود را تامین کنند.


 

دوران ظهور امام زمان دوران شکوفایى علم و فرهنگ است. دوران ظهور امام زمان دوران رشد عجیب فناورى است. دوران ظهور امام زمان دوران اوج در بهداشت جهانى است. دوران ظهور امام زمان دوران برپایی امنیت جهانى است. دوران ظهور امام زمان دوران برپایی عدالت فراگیراست.

دوران ظهور امام زمان دوران حاکم شدن رفاه همگانی است. ما امید آمدن حضرت و تحقق وعده های الهی و برپایی و حاکمیت عدل و مستضعفین بر زمین با ظهور و قیام ایشان را داریم لذا ایشان مومل است.

منظور از خسف در بیداء (که یکی از علائم قوی ظهور میباشد) چیست؟
خسف؛ یعنى فرو رفتن و بیداء سرزمینی بین مکه و مدینه است و مراد از آن فرو رفتن لشکر سفیانى در زمین است. حضرت على(ع) فرمود: در آستانه ظهور قائم ما، مهدى (عج) سفیانى خروج می‏کند. سپاه وى به سوى مدینه حرکت میکند و چون به سرزمین بیداء می‏رسند خداوند آنها را در کام زمین فرو می‏برد.

وظایف نواب اربعه در زمان غیبت صغری را توضیح دهید؟
نواب اربعه جانشینان خاص امام زمان (عج)، در عصر غیبت صغرا از هر نظر مورد اعتماد آن حضرت بوده اند. از این جهت نقش و وظایف آنان بسیار سنگین و حساس بود؛ زیرا تمام وظایفی که برعهدۀ امام زمان (ع) بود، اما به واسطۀ غیبت مصلحت نبود که آن حضرت به صورت مستقیم خود انجام دهند، از طریق نواب اربعه انجام می شد.

بنابراین، آنان عهده دار انجام وظایف متعددی بودند؛ مانند:

۱٫ پاسخ گویی به پرسش های فقهی و مشکلات علمی و عقیدتی مردم.

۲٫ رفع شک و تردیدهایی که دشمنان درباره وجود و زنده بودن آن حضرت در جامعه القاء می کردند.

۳٫ مبارزه با مدعیان دروغین امامت.

۴ گرفتن اموالی که متعلق به امام زمان (عج) و یا باید در اختیار آن حضرت باشد و مصرف آن در مسیر هایی که ایشان تعیین کرده اند و حل مسائل مالی و معیشتی شیعیان و مسلمانان.

۵٫ سازماندهی و ایجاد هماهنگی بین وکلای امام در شهرها و کشور های مختلف.

۶٫ رسیدگی به دعاوی مردم و حل اختلافات موجود بین آنان.

۷٫ آماده کردن جامعه برای زمان غیبت کبرا.

۸٫ حمایت از شیعیان و مظلومان در برابر زور گویی های حکومت های فاسد و …

آیا این گفته در ست است که امام زمان (عج) روز جمعه ظهور خواهند کرد؟
بر اساس برخی روایات روز جمعه مصادف با ظهور حضرت خواهد بود (بحارالانوار/ ج ۵۲ / ص ۲۷۹ حدیث ۱ ) از این رو در برخی ادعیه آمده که روز جمعه روزی است که امید می رود ظهور در آن روز باشد. باید دانست اولا هر یک از روزهای هفته متعلق به یک یا چند تن از معصومین است چنانچه شنبه متعلق به حضرت رسول(ص) و یکشنبه متعلق به حضرت علی و صدیقه طاهره(س) تا روز پنج شنبه که متعلق به حضرت امام حسن عسگری است و روز جمعه متعلق به حضرت مهدی(ع) است و به نام ایشان نامگذاری شده است. (مفاتیح الجنان)

ثانیا چنانچه گذشت در این روز باید توجه و آمادگی بیشتری برای درک حضرت و ظهور ایشان در منتظرین بوجود بیاید.

ثالثا روایات صحیحه دیگری امر ظهور را بغته و فجئه یعنی ناگهانی عنوان کرده اند که هیچ کس جز خدا از آن آگاهی ندارد و تنها به دست خداست.

با این توضیحات روز جمعه یک احتمال و ظن قوی است و باز هم نمی توان فطعی گفت که روز جمعه روز ظهور حضرت ولیعصر خواهد بود.

در زمان ائمه عده ای بودند که یا خود یا به خودشان نسبت مهدویت می دادند و یا آنکه برخی دیگر آنها را به این امرمنسوب می کردند مانند محمد بن حنیفه که مریدان وی او را به عنوان مهدی موعود می نامیدند بعد از اینگونه پدیده ها ائمه اطهار بخصوص امام باقر و امام صادق (علیهما سلام) برای جلوگیری از این آسیب در میان شیعیان علائم و شرایطی برای ظهور تعیین کردند. مثلا خروج سفیانی خروج یمانی و … که این امر با تعیین وقت تفاوت دارد. در واقع این بدین معناست که تا این شرایط و علائم محقق نشود امر ظهور اتفاق نمی افتد. بسیاری از اینها در دوران حکومت عباسی هم بوده است.و در زمان ما عینی تر شده است با این حال وقت ظهور را نمی توان دقیق اعلام کرد. در واقع منتظر ظهور باید آن به آن و لحظه به لحظه انتظار ظهور حضرت و سربازی در رکاب ایشان را داشته باشد. نه آنکه فقط جمعه به جمعه انتظار بکشد و روزهای دیگر هفته را دست روی دست بگذارد و با خیال راحت بنشیند تا جمعه فرا رسد و مطمئن باشد که این ایام هرگز حضرت ظهور نخواهد کرد!

همانگونه که در ادعیه می خوانیم ظهور برای مومنین امر ظهور قریب و نزدیک است و نراه قریبا (دعای عهد) کلمح البصر او هو اقرب (دعای فرج). از این روست هنگامی از آیت الله بهجت درباره ظهور حضرت سوال می شود ایشان پاسخ می دهند به پیرمردان بگویید منتظر باشند نه به جوانان! به این معنا که هیچ زمانی نباید از ظهور ناامید بود و منتظر عاشق هر روز و هر دقیقه منتظر شنیدن بانگ انا بقیه الله است و طاقت و تحمل زندگی بدون امام زمانش را ندارد و از این رو می کوشد خود را هر لحظه آماده نگه دارد. در روایتی از امام سجاد نقل است منتظرین حجت در هر عصر از جمله بهترینها هستند و این گونه انتظار فعال است که خوار چشم دشمنان می شود والا انتظاری که هفته ای یک روز و در ساعتی خاص باشد به انفعال منجر می شود!

منبع: تبیان

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=215812

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x