تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

اطلاعاتی شگفت انگیز از نمک که کمتر به آن توجه شده است

  • کد خبر : 214408
  • 12 مرداد 1397 - 1:09

نمک یکی از ارزشمند‌ترین مواد در طبیعت است که با اشکال و خواص متفاوت بر سلامت افراد اثرگذار است.

به گزارش  گروه علمی پزشکی«کمال مهر»؛ نمک یکی از مواد ضروری برای حفظ سلامت مواد غذایی، جلوگیری از فساد آن‌ها و کمک به حفظ سلامت بدن است.

بدون وجود نمک، تنظیم  الکترولیت‌های بدن به هم می خورد که این موضوع بر امکان  برای سلامت فرد مشکل ساز می‌شود.


درطبیعت انواع مختلفی از نمک‌ها شامل نمک هیمالیا، نمک کوشر، نمک دریایی، نمک سلتیک و برخی دیگر از گونه‌های نمک با کاربرد خوراکی وجود دارند.

افزون بر طعم و نوع بافت، نمک‌ها در میزان مواد معدنی و سدیم نیز باهم تفاوت‌هایی دارند؛ نمک ماده‌ای معدنی و بلورین است که از دو عنصر سدیم Na و کلر Cl تشکیل شده است.

وجود نمک در بدن برای کمک به انجام وظایف مغز و ارسال ودریافت پیام‌های عصبی ضروری است؛ بیشتر نمک جهان از معدن‌های نمک یا تبحیر آب دریا و مواردی از این دست استخراج می‌شوند.

از این ماده در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود که شایع‌ترین آن افزودن به خوراک برای طعم دهی و نیز جلوگیری از فساد خوراکی هاست؛ زیرا باکتری‌ها نمی‌توانند درمحیط غنی از نمک رشد کنند.


استفاده بیش از اندازه از نمک می‌تواند سبب بالا رفتن فشارخون و ابتلا به بیماری‌های مختلف شود.

نمک تصفیه شده

اولین و متداول‌ترین نوع نمک مصرف، نمک تصفیه شده است که بیشتر مواد معدنی و ناخالصی‌ها از آن حذف می‌شوند؛ این نمک آسیاب می‌شود به همین دلیل درصد جذب سدیم آن دربدن بالاست.

نمک طبخ خوراک تقریباً حاوی کلرید سدیم با درجه خالص بودن بیش از ۹۷ درصد است.


یکی از افزودنی‌های مجاز به نمک خوراکی، ید است که برای افزایش سلامت عمومی افراد درکشور‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمبود ید در رژیم غذایی افراد می‌تواند سبب ابتلا به بیماری هایی چون کم کاری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی درکودکان تازه به دنیا آمده شود؛ ازجمله خوراکی‌هایی حاوی ید طبیعی می‌توان به ماهی، لبنیات و تخم مرغ اشاره کرد.

نمک دریایی

این نمک از تبخیر آب دریا ساخته می‌شود، مانند نمک مخصوص طعم دهی به خوراک که بیشتر ترکیب آن را کلرید سدیم تشکیل می‌دهد، هرچند که می‌تواند حاوی عنصر‌های دیگری، چون پتاسیم، آهن و روی هم باشد.


این نمک به ویژه نوع خالص آن به دلیل آلودگی آب اقیانوس‌ها امکان دارد حاوی مقدارکمی فلز‌های سنگین، چون سرب باشد به همین دلیل توصیه می‌شود افراد از نوع تصفیه شده آن استفاده کنند که عاری از فلز‌های سنگین و ناخالصی است. از این نمک بیشتر برای کاربرد‌های زیبایی چون استحمام یا لایه برداری از پوست استفاده می‌شود.

نمک هیمالیا

این نمک از رشته کوه‌های هیمالیا در بخش‌های شمالی کشور پاکستان برداشت می‌شود؛ پاکستان یکی از بزرگترین معدن‌های نمک جهان را داراست و  نمک هیمالیا به دلیل دارا بودن مقدار کمی از اکسید آهن به رنگ صورتی است.


از جمله دیگر مواد معدنی موجود در این نمک می‌توان کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم را نام برد؛ مقدار سدیم موجود در این نمک کمتر از نمک خوراکی است.

بسیاری از افراد در کشور‌های مختلف دنیا به دلیل طعم ویژه این نمک، از آن دربسیاری از خوراکی‌ها استفاده می‌کنند.

نمک کوشر

نمک کوشر هم یکی دیگر از انواع نمک است که دارای ساختاری پوسته پوسته و دانه‌های کریستالی درشت است. سرآشپزان زیادی درسراسر دنیا به دلیل خواص فیزیکی این نمک از آن در تهیه خوراکی ها  استفاده می‌کنند.


طعم و مزه این نمک با نمک خوراکی متفاوت است.

نمک سلتیک

این نمک در کشور‌های اروپایی به ویژه فرانسه محبوب است؛ رنگ آن خاکستری و دارای مقدار کمی آب است که سبب می‌شود حالتی مرطوب داشته باشد؛ نمک سلتیک حاوی مقدارکمی مواد معدنی و میزان سدیم آن کمتر از نمک خوراکی است.


سرآشپز‌ها در کشور‌های مختلف دنیا از انواع نمک‌ها بنا بر طعم، خاصیت و شکل ظاهریشان استفاده می‌کنند؛ نمک با دانه‌های کریستالی بزرگ‌تر عطر وطعم قوی تری به نسبت نمک‌های کاملاً آسیاب شده دارد.

نمک سلتیک دارای کمترین میزان سدیم و بالاترین میزان کلسیم ومنیزیم است و  نمک هیمالیا مقدار کمی پتاسیم دارد.


در روز‌های گرم سال که بدن دچار تعریق فراوان می‌شود، همزمان با تعریق نمک زیادی ازبدن دفع می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در رژیم غذایی خود میزان استاندارد مصرف نمک را قراردهند تا از ابتلا به برخی بیماری‌ها ایمن بمانند.

منبع: healthline
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=214408

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x