تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

وقتى قصه هاى عاشقانه سریال ها رویاى جوانان مى شود/ افسانه هاى عشقى در ازدواج را بشناسید

  • کد خبر : 214418
  • 12 مرداد 1397 - 1:02

یک روانشناس بالینی گفت: تصمیم‌گیری عقلانی در مورد ازدواج به معنای رد کردن عشق نیست اما اگر عشق و علاقه‌ در زندگی مشترک وجود داشته باشد زندگی مشترک، زیبا و گرمی خواهیم داشت.

 

گروه اجتماعی «کمال مهر»سمیرا درویشی روانشناس بالینی در خصوص اینکه آیا برایازدواج تنها عشق کافی است، اظهار کرد: ازدواج تصمیم مهمی است که فرایند پیچیده‌ای دارد و افراد در هر دوره‌ای از زندگی به ازدواج فکر می‌کنند و دلایل قابل توجهی برای آن دارند؛ با اینکه عشق احساس زیبایی است و رنگ زیبایی به زندگی می‌دهد باز هم ملاک و شاخص مناسبی برای ازدواج نیست چرا که ازدواج یک تصمیم مهم برای زندگی است.

این روانشناس بالینی بیان کرد: زیربنای هر تصمیم‌گیری سالم، تفکر و عقل، استقلال فردی، پختگی، حس عاطفی، نداشتن وابستگی به زندگی پیشین و خانواده خود و خودباوری است؛ عشق در بهترین حالت یک احساس است و آن مبنای خوبی برای تصمیم‌گیری نیست، زیرا احساس انسان‌ها در طی زندگی ممکن است تغییر کند.


 

برای داشتن ازدواجی موفق از خود شناخت داشته باشید

درویشی اظهار کرد: ارتباط صمیمانه و نزدیک در ازدواج مانند قایقرانی در امواج خروشان است که تنها با عشق به قایقرانی نمی‌توان از خطرات به سلامت گذشت؛ لازمه ازدواج موفق این است که فرد با شناختی که از خود دارد فردی را برای زندگی مشترک در آینده انتخاب کنند که با او تناسب و سازگاری بیشتری داشته باشد.

آیا برای ازدواج تنها عشق کافی است؟

وی ادامه داد: فرد ابتدا خود را باید به خوبی بشناسد سپس ملاک‌های خود را برای انتخاب طرف مقابل به درستی شناسایی کند و بر اساس آنها فرد مورد نظر را انتخاب کند، اما باید توجه کرد که هیچ انسانی نیست تمام ملاک‌های طرف مقابل را کامل داشته باشد.

آیا ماجراجویی در عشق ضرر دارد؟

این روانشناس بالینی افزود: گاهی پیش می‌آید افراد هوس را با عشق اشتباه می‌گیرند و یا اینکه عاشق فرد نامناسبی می‌شوند، یا عیب‌های بزرگ طرف مقابل را تا زمانی که تنشی پیش نیاید نادیده می‌گیرند؛ دنبال ماجراجویی در عشق هستیم یا بد رفتاری طرف مقابل را نادیده می‌گیریم  یا رابطه را با کسی ادامه می‌دهیم که با ما تفاهمی ندارد، این انتخاب می‌تواند ضررهای زیادی به فرد وارد کند.

درویشی اضافه کرد: افراد به عشق افسانه‌ای که از داستان‌ها و فیلم‌ها یاد گرفته‌اند و در وجودشان آن را حس می‌کنند، وارد این رابطه می‌شوند و  زمانی که وارد رابطه شوند احساس پوچی کرده و اعتما به نفس خود را از دست خواهد داد.


 

آیا برای ازدواج تنها عشق کافی است؟

افسانه عشق را بیشتر بشناسید

وی تشریح کرد: ۵ افسانه عشقی عمده ممکن است در روابط پیش آید؛ عشق بر هر چیزی می‌تواند غلبه کند، در چنین حالتی ممکن است فکر کنیم حالا که عاشق هستیم اهمیتی ندارد که همسرم انتقادگر افراطی، الکلی و معتاد باشد و یا به توافق نرسیم، روابط نامشروع بیرون از خانه وجود داشته باشد، اختلاف سنی مرد خیلی زیاد باشد، این عشق باعث می‌شود عیب‌های بزرگ طرف مقابل را ندید بگیریم.

این روانشناس بالینی افزود: عشقی که در اولین دیدار جرقه می‌زند باعث می‌شود تنها به جاذبه‌ عاشقانه رابطه توجه کنیم و از بدی‌های طرف مقابل را نادیده بگیریم یکی از  دلیل پیش آمده چنین علاقه‌هایی جاذبه جنسی طرف مقابل یا مهارت‌ها و موقعیت‌های خاص فرد است.

درویشی ادامه داد: باید بدانیم که نشانه یک رابطه سالم احساس اعتماد، امنیت، ثبات و مورد توجه قرار گرفتن است و اگر رابطه‌ای بیش از حد پر از ماجرا، هیجان، ترس از ترک شدن و فراز و نشیب باشد، رابطه سالم به شمار نمی‌آید.

وی بیان کرد: در دنیا فقط یک عشق واقعی وجود دارد که ممکن است در ذهنمان ویژگی‌هایی از آن عشق واقعی را برای همسر ایده‌آل در نظر داشته باشیم، ولی زمانی که دچار عشق می‌شویم هر عیب کوچک طرف مقابل را به حساب حقیقی بودن آن عشق بگذاریم و عاقبت ممکن است به جایی ختم شود که نتوانیم ویژگی‌های منحصر به فرد همسر را ببینیم و یا اگر شکست عشقی به وجود آید نتوانیم زندگی با همسر جدیدی را شروع کنیم.

این روانشناس بالینی افزود: برخی افراد فکر می‌کنند یک همسر خوب باید او را  از هر نظر راضی نگه‌ دارد، عاقبت اعتقاد به چنین عشقی این است که از روابط سالم باز می‌مانیم و توقعات زیادمان عشق را تبدیل به نفرت می‌کند.


آیا برای ازدواج تنها عشق کافی است؟

عشق برای ازدواج هرگز کافی نیست

درویشی گفت: برخی افراد فکر می‌کنند زمانی که جاذبه جنسی دارند به معنای عشق است ، وقتی که نسبت به فرد احساس شهوت داریم و بخاطر این احساس با او رابطه برقرار کنیم برای موجه جلوه دادن رابطه‌مان اسم عشق را روی آن می‌گذاریم عواقب این کار درگیر شدن با افراد نامناسب و سختی رها کردن او است.

وی در پایان یادآور شد: دلایل تصمیم خود و پیامدها و عواقب آن را به درستی باید بسنجیم؛ تصمیم‌گیری عقلانی در مورد ازدواج به معنای رد کردن و کنار گذاشتن احساس به خصوص عشق نیست اگر عشق و علاقه‌ در زندگی مشترک وجود داشته باشد زندگی مشترک، زیبا و گرمی خواهیم داشت ولی عشق برای ازدواج هرگز کافی نیست.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=214418

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x