تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

جان کری: ترامپ با خروج از برجام، نگرانی‌های رهبر ایران را تایید کرد

  • کد خبر : 213408
  • 20 خرداد 1397 - 4:50
جان کری: ترامپ با خروج از برجام، نگرانی‌های رهبر ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با یک روزنامه سوئیسی گفت خروج ترامپ از برجام بزرگترین اشتباه راهبردی آمریکا از زمان جنگ عراق بود.

جان کری: ترامپ با خروج از برجام، نگرانی‌های رهبر ایران را تایید کردبه گزارش گروه بین‌الملل «کمال مهر»، جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «نویه زوریخر تسایتونگ» در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس درباره پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هشدار داد  و گفت: خروج ترامپ از برجام بزرگترین اشتباه راهبردی آمریکا از زمان جنگ عراق و همچنین یکی از اشتباهات مهم در تمام تاریخ ایالات متحده بود.

وی در ادامه گفت: «خروج از برجام هم باعث منزوی شدن آمریکا می‌شود و هم افرادی که در ایران این توافق را انجام دادند. ترامپ با این اقدام به توافقی پایان داد که طبق آن ایران مسئول محدود کردن برنامه هسته‌ای خود است.»

جان کری ادامه داد: راهبرد دولت ترامپ اعمال فشار به ایران برای سرنگون کردن حاکمیت است؛ اما در صورت تغییر نظام ایران، افراط‌گرایان از قدرت بیشتری برخوردار خواهند شد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا اضافه کرد: «دولت ترامپ در برابر ایران همان راهبرد تغییر رژیمی را انتخاب کرده است که دولت جرج بوش در قبال عراق در پیش گرفته بود و آنگونه که تاریخ به ما نشان می‌دهد، این راهبرد نتیجه خوبی ندارد.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال کشورمان تصریح کرد: «در حال حاضر، حفظ برجام و باقی ماندن ایران در این توافق تنها به اروپا بستگی دارد. من به صراحت می‌گویم که ایران به برجام پایبند بود، ولی ما با خروج از این توافق، آن را نقض کردیم».

جان کری درباره امکان جلوگیری از خروج ایران از برجام گفت: «اروپا اکنون باید مداخله کند تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود در غیر اینصورت، شرایط از آنچه هست دشوارتر خواهد شد.»

وی در ادامه مصاحبه خود با این روزنامه سوئیسی گفت: [اگر برجام از بین نرود] این امیدواری وجود دارد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا دوباره به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد اما باید تا آن زمان صبر کرد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا همچنین اذعان کرد: «ایران به دلیل ترس بانک‌ها از تحریم‌های ثانویه آمریکا از تمامی مزایای برجام بهره‌مند نشد و ترامپ در ادامه با خروج از این توافق، تمام مواردی که رهبر ایران از آن‌ها نگران بود را تایید کرد.»

کری در بخش دیگری از این مصاحبه با طرح ادعاهای مقامات غربی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: «ما هم درباره این مسائل نگران بودیم و چشمانمان را برروی این موضوع نبستیم. ما در دولت سابق، تحریم تسلیحاتی و تحریم‌هایی را در رابطه با نقض حقوق‌بشر، برنامه موشکی و حزب‌الله لبنان اعمال کردیم. اما با برجام تنها به دنبال یک هدف بودیم و آن اینکه از شر برنامه هسته‌ای ایران خلاص شویم.»

وی در پایان گفت: «ترامپ این فرصت را داشت که [درباره مسائل دیگر] با ایران وارد مذاکره شود. اما اکنون دیگر به ایرانی‌ها ثابت شده است که نمی‌توان با آمریکا وارد معامله شد و این ناراحت‌کننده‌ترین بعد قضیه است.»

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=213408

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x