تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اگر همیشه خسته‌اید، کبدتان را پاکسازی کنید + اینفوگرافی

  • کد خبر : 213202
  • 17 خرداد 1397 - 4:46
اگر همیشه خسته‌اید، کبدتان را پاکسازی کنید + اینفوگرافی

در صورتی که کبدتان سمی شده باشد علائمی، چون خستگی، آکنه و دردعضلانی سراغتان می‌آید، اما با یک رژیم غذایی می‌توان همه این‌ها را برطرف کرد.

به گزارش«کمال مهر»کبد یکی از اندام های حیاتی بدن است که تقش مهم ی در سلامت بدن دارد و وظیفه آن سم زدایی است، اگر شما هم در زمره آن دسته از افرادی هستید که کمتر به غذاهای مصرفی خود توجه می کنید و حتی رژیم غذایی سالمی ندارید حتما باید به فکر سم زدایی کبد خود باشید.

جوش می زنید،کبدتان سمی است

کبد  کار حذف و از بین بردن مواد مضر و اضافی از بدن شامل اکسیدان و هورمون های مازاد را به عهده دارد، از این رو در صورتی که اختلالی در عملکرد کبد رخ دهد احتمال بروز آکنه و سندرم پیش از قاعدگی دردناک وجود دارد.

افزایش وزن و دیابت در کمین است

سطح قند خون بدن را کبد تنظیم می کند،در صورتی که کبد به دلیل سمی شدن نتواند درست عمل کند قندخون به خوبی تنظیم نمی شود و فرد احساس خستگی پیدا می کند و وزنش زیاد می شود  و حتی احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد.

کلسترول بالا و نفخ معده با سمی شدن کبد

افزون بر این ها کبد کار تولید صفرا را به عهده دارد در صورتی که صفرا به خوبی تولید نشود  کلسترول بالا می رود وفرد دچار اختلالات گوارشی، نفخ معده و آلرژی‌ غذایی می شود همچنین ممکن است  جذب ویتامین‌ها به‌خصوص  A، D، K و E با مشکل مواجه شود.

سمی که سلامتتان را تهدید می کند

بدن در طی فرآیند هضم و جذب موادغذایی به طور طبیعی سمومی را تولید می کند، در صورتی که کبد بیش از حد فعالیت کند سمومی در بدن تولید می شود که یکی از آنها ترکیبی شامل آمونیاک است، وقتی این ترکیب از کبد به خون تزریق شود و در بدن گردش پیدا می کند، خطرات بسیاری سلامت کبد، کلیه، مغز و سیستم اعصاب را تهدید می کند.

 خستگی را این سم به جانتان می اندازد

اسید لاکتیک ماده سمی دیگری است که در اثر فعالیت بیش از حد کبد ترشح می شود و به دنبال آن افراد احساس خستگی همیشگی یا مزمن می کنند و درد عضلانی دارند، تجمع زیاد  اسید لاکتیک در بدن خطر اضطراب، فشار خون بالا، سردرد و حملات هراس را به دنبال دارد.

موادسمی دیگری که مصرف بیش از اندازه انها به سلامت کبد و بدن آسیب می رساند کافئین، الکل و نمک است همچنین غذاهای فرآوری شده،‌ مواد مخدر،برخی داروها،سم های محیط مانند دود سیگار، آفت کش‌ها و محصولات شیمیایی برای سلامت کبد خطرناک هستند.

رژیمی معجزه آسا برای پاکسازی کبد

رژیم غذایی پاکسازی کبد را باید یک هفته رعایت کنید تا عوارض سمی شدن کبد از خستگی و استرس و اضطراب تا آسیب به مغز و کلیه ها را از بین ببرید، در رژیم پاکسازی کبد باید برخی موادغذایی را حتما در برنامه روزانه بگنجانید و برخی موادغذایی ممنوعه را حذف کنید.

میوه هایی که دوست کبد هستند

میوه‌ها یکی از مفیدترین موادغذایی در رژیم پاکسازی کبد محسوب می شوند، مصرف مرکبات شامل انبه، انگور قرمز، پاپایا، انواع توت‌، هلو و ملون به دلیل آنکه فیبر بالایی دارند در حذف سموم بدن کمک کننده هستند و  عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشند، البته باید توجه داشت که این میوه ها را بهتر است تازه مصرف کرد و آب آنها را جایگزین میوه نکرد.

این سبزیجات را بخورید تا سلامت باشید

سبزیجاتی چون کنگر فرنگی، انواع کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم و کیل به پاکسازی کبد کمک می کنند همچنین مصرف شاهی و اسفناج برای سلامت کبد مفید است، افزون بر این ها برای پاکسازی کبد توصیه می کنیم که مصرف خیار و گوجه‌فرنگی، انواع فلفل‌ و هویچ را در برنامه غذایی خود بگنجانید، کدو تنبل، جوانه ها، سیب زمینی و انواع لوبیا نیز به دلیل  خنثی کردن فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی مضر که به‌طور مداوم در محیط زندگی با آنها در ارتباط هستیم نیز به پاکسازی کبد کمک می کنند.

آجیل های سم زدای کبد را بشناسید

دانه‌های آجیلی و مغزهای خوراکی خام که شور نباشند به پاکسازی کبد کمک می کنند، در این بین دانه های آجیلی مانند به بادام و فندق وآجیل برزیلی وگردوی آمریکایی نیز توصیه می شود همچنین دانه‌های کدو تنبل،کنجد، آفتابگردان و کتان نیز پاک کننده کبد هستن ، افزون بر این‌ها روغن‌های این دانه ها نیز  می‌تواند سم بدن را جذب کنند، روغن زیتون فوق بکر را در پخت و پز استفاده کنید و در سالاد از روغن دانه‌ها استفاده کنید.

لازم به ذکر است، در رژیم پاکسازی کبد مصرف روزانه هشت لیوان آب تصفیه شده و سالم یا چای و قهوه بدون کافئین نیز توصیه می شود.

این موادغذایی را با احتیاط مصرف کنید

مصرف غلاتی چون برنج قهوه‌ای، جو دوسر،کینوآ و ذرت نباید بیش از ۲ بار در روز باشد، همچنین توجه داشته باشید که تنها یک وعده از رژیم غذایی روزانه خود را می توانید به مصرف غذاهای دریایی شامل چون ماهی سالمون، ساردین و خالمخالی اختصاص دهید، به علاوه موز و سیب‌زمینی را هر ۲ روز یک بار و تنها یک  وعده استفاده کنید.

دور این موادغذایی را یک هفته خط بکشید

گوشت قرمز و   تخم‌مرغ را در مدتی که رژیم پاکسازی کبد را رعایت می کنید مصرف نکنید همچنین از مصرف  لبنیات چون شیر، پنیر و ماست  پرهیز کنید، زیرا لبنیات مهمترین علت آلرژی‌های غذایی هستند.

غلات گلوتن دار مانند گندم، چاودار و جو را نیز در طول رژیم پاکسازی کبد استفاده نکنید زیرا این غلات تحریک کننده روده هستند،   افزون بر این مواد مضری چون نمک، نگهدارنده‌ها، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، افزودنی‌ها، غذاهای سرخ شده، ادویه‌ها و میوه‌های خشک شده شیمیایی را مصرف نکنید، زیرا این موادغذایی می‌تواند بر عملکرد کبد تاثیر منفی بگذارند.

اگر همیشه خسته اید، کبدتان را پاکسازی کنید + اینفوگرافی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=213202

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x