تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

اضطراب و اعتراض ۲ روی سکه ماجرای مدرسه غرب تهران/ مسئولان نظام تعلیم و تربیت از ولنگاری چشم پوشی می‌کنند؟!

  • کد خبر : 213153
  • 14 خرداد 1397 - 5:27

ماجرای غیراخلاقی مدرسه غرب تهران حالا به کلافی سر درگم برای دانش آموزان این مجتمع تبدیل شده است که نیاز به گشایش دارد.

اضطراب و اعتراض دو روی سکه ماجرای مدرسه «معین»/ دانش آموزانی که زیر سایه سنگین فضاسازی ها قرار دارند
به گزارش  گروه علمی پزشکی «کمال مهر»؛ آزار جنسی در مدرسه غیر دولتی غرب تهران خبری تکان‌دهنده و دور از ذهن بود که چند روزی است نه تنها نظام تعلیم و تربیت بلکه ذهن جامعه را به خود مشغول کرده است، موضوعی که باور آن سخت است اما با گشتی در رسانه ها و فضای مجازی دستمان می آید که ای دل غافل بیخ گوشمان فاجعه ای عظیم رخ داده و ناظمی در کوچه پس کوچه های همین شهر گویی از اعتماد والدین سوء استفاده کرده و اتفاقی که نباید رخ داده و این موضوع فارغ از نیروی آزاد یا رسمی بودن مربی اعتماد به کادر آموزشی را عجیب لکه دار کرده است.
تعرضی که حالا علاوه بر دانش‌آموزان قربانی این اتفاق و خانواده‌هایشان، سایر دانش‌آموزان این مجتمع آموزشی و معلمان را هم بی نصیب نگذاشته و همه را درگیر کرده است؛ معلمان و دانش‌آموزانی که در این ایام به شدت حساس که باید تنها به فکر امتحانات باشند در پیچ و خم موضوعاتی افتاده اند که گویا خلاصی از آن با اما و اگرهای متعددی همراه شده است.

اعتماد حلقه مفقوده در «مدرسه معین»

مدرسه ای که به زعم اهالی محل جزو مدارس برند غیردولتی محسوب می شد حالا با نگاهی منفی کانون توجه جامعه شده است و البته سبقه کاری کادر آموزشی آن هم زیر سوال رفته است؛ هرچند اکنون باید بدانیم ماجرای تعرض هرچند ناگوار دیگر رخ داده است و شاهد دانش آموزانی مضطرب و والدینی نگران و معترض نسبت به این اوضاع هستیم که در انتظار بررسی‌های دستگاه قضا و واکنش آموزش و پرورش برای این رفتار غیر اخلاقی و نقص نظارتی هستند در همین راستا و برای دانستن چند و چون ماجرا پای درد و دل والدین این نوجوانان نشستیم.
پدر یکی از دانش آموزان پایه هشتم این مدرسه   درباره اتفاقات پیش آمده در این مدرسه می‌گوید: متاسفانه علی رغم اینکه مدرسه مکانی آموزشی و پرورشی محسوب می‌شود، اما در این محل مصرف دخانیات و مشروبات وجود داشته است که امیدوارم زودتر این مراحل پیگیری و به نتیجه مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: پسرم خود دیده بود که این ناظم به دانش آموزان فیلم‌های مستهجن نشان داده و آن‌ها را تشویق به مصرف سیگار و مشروب کرده است.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان متوسطه اول که فرزندش مورد تعرض این ناظم خاطی قرار گرفته است، ؛ اظهار کرد: رفتار این آقا تاثیر بدی روی دانش آموزان داشته است و آن‌ها را از نظر روحی و جسمی مورد تعرض قرار داده است؛ کسی که به بچه‌ها سیگار، مشروب  و فیلم مستهجن نشان می دهد، قطعا از لحاط روحی بیمار بوده و قابلیت کنترل نوجوانان را در یک فضای فرهنگی ندارد.

وی افزود: پسر من مورد تعرض آزار جنسی واقع شده است؛  مواردی که پزشکی قانونی نمی تواند آن را اثبات کند و الان حتی صحبت کردن درباره این موضوع برایش ناراحت کننده است.

این مادر با تاکید بر اینکه  شدیدا خواستار پلمپ مدرسه هستیم، بیان کرد: متاسفانه امسال کادر آموزشی مدرسه تغییر کرد و شرایط بسیار نامناسبی برای دانش آموزان ایجاد شد که به نوعی ولنگاری را شاهد بودیم تا حدی که مصرف دخانیات هم در بین دانش آموزان دیده میشد.

این مادر ضمن تشکر از حکم مقام رهبری برای پیگیری این موضوع گفت: هرچند رسیدگی به پرونده روال خوبی دارد و به سرعت کار پیش می‌رود اما باید هرچه سریع تر افراد متخلف در جریان این موضوع محاکمه شوند؛ یکی از اعضای هیئت مدیره این مدرسه معاند نظام است، چرا این آدم مجوز گرفته است و چهره نظام را خراب می‌کند؟ این موضوع فاجعه است؛ فاجعه پیش آمده باید ریشه یابی شود و آموزش و پرورش جرم کمتری از این آدم نداشته است.

این ولی دانش آموز ادامه داد: چون بچه ها از این آقا می‌ترسند و حتی زمانی که دادستان خواست مواجه گروهی با فرد داشته باشند بچه ها حاضر به روبه رویی با او  نشدند؛ با وجودی که پسرم چند بار موضوع را به مسئولان مدرسه گفته بود که در سرویس بهداشتی سیگار می‌کشند  و این کارهای غیر اخلاقی انجام می شود اما رسیدگی انجام نشد و تا حدی این بی توجهی ادامه داشت که امروز شاهد وقوع این فاجعه شدیم.

وی درباره روال مشاوره‌های روانی برای دانش آموزان گفت: این روال  به کندی پیش می‌رود و در هفته با هفت یا هشت  نفر مشاوره پیش می‌روند که امیدوارم این زخم یک ساله برای بچه ها زودتر التیام پیدا کند.


 

بار سنگین فشار روانی بر دوش دانش آموزان

با وجود شرایط اعتراض آمیزی که خانواده‌های دانش‌آموزان مورد تعرض قرار گرفته  مطرح می کنند، اما روی دیگر سکه، اولیای سایر دانش‌آموزان این مدرسه هستندکه شاید در ظاهر از رفتار غیر اخلاقی ناظم آسیب ندیده‌اند، اما اتفاقات حول این مدرسه وضعیت آن‌ها را هم تحت تأثیر قرار داده است.
مادر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه درباره شرایط اخیر مدرسه می گوید: این روز‌ها اخبار منزجر کننده ای که به گوش می رسد احساسات همه انسان‌های شریف و پاکدامن به ویژه دانش‌آموزان، اولیا و معلمان را جریحه دار کرده است و به جرأت می‌توان گفت در این میان دانش‌آموزان بیشترین فشار روحی را متحمل شده‌اند.
فارغ از اینکه چه کسی و چه کسانی در این امر نقش داشته‌اند و فارغ از ابعاد اصلی فاجعه که از طریق مراجع قضایی و متولیان امر در حال پیگیری است، آنچه مغفول مانده حال و روز دانش‌آموزانی است که به هیچ عنوان در این جو نبوده و حتی کوچکترین تأثیر پذیری از آن نداشتند، اکنون این دانش‌آموزان باید زیر سایه سنگین جامعه و اطرافیان باشند که امیدوارم هرچه زودتر برای بهبود شرایط گام‌های مثبتی برداشته شود.
یکی دیگر از اولیایی که فرزندش در پایه یازدهم تحصیل می‌کند درباره این حادثه و عملکرد کلی مدرسه گفت: از پدر و مادر‌هایی که زحمات چندین ساله این مجتمع را نادیده گرفته‌اند گله دارم، چرا که در همین مجتمع برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تلاش‌هایی شده است که اکنون نادیده گرفته می‌شود و امیدوارم هرچه زودتر برای التیام درد دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان گامی مثبت برداشته شود.
اولیای یکی دیگر از دانش‌آموزان که سال چهارم دبیرستان است و در آستانه کنکور قرار دارد، معتقد است: از اتفاقات پیش آمده متأثر هستم، اما نمی‌شود زحمات کادر آموزشی را طی این سال‌ها زیر سوال برد، همچنین از مسئولان آموزش و پرورش تقاضا دارم تا از دانش‌آموزانمان در تمام مقاطع تحصیلی این مدرسه به ویژه پیش دانشگاهی حمایت کنند تا دانش‌آموزان این مقطع بتوانند بحران موجود را در این برهه حساس از زندگی تحصیلی پشت سر بگذارند.

 

خطایی که دامن نظام تعلیم و تربیت گرفته است

رفتار نابه هنجار یکی از معلمان مدرسه حالا به بحرانی بزرگ تبدیل شده که دامن تمامی دانش‌آموزان و اولیای مدرسه حتی نظام تعلیم و تربیت را گرفته است اتفاقی که مدرسه معین را در آستانه انحلال قرار داده است، اما ناصر کوهستانی رئیس آموزش و پرورش منطقه ۲ ؛ درباره انحلال این مدرسه گفت: باید بعد از مشخص شدن رأی مرجع قضایی تصمیم گیری در این باره داشته باشیم و دانش‌آموزان هم نباید هیچ گونه نگرانی بابت ثبت‌نام، نتایج امتحانات و شرایط تحصیلی خود داشته باشند چرا که از آن‌ها حمایت کافی خواهیم داشت.
این موضوع در حالی مطرح می شود که نمایندگان مردم هم پیگیر موضوع بوده اند و میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  درباره حادثه اخیر در مدرسه غیردولتی در منطقه غرب تهران اظهار کرد: از همان روز اول وقوع حادثه کمیسیون آموزش وارد عمل شد تا ابعاد مختلف این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: نقش نظارتی خط قرمز ماست بنابراین نظارت‌های کافی بر این فرایند را خواهیم داشت بر همین اساس بعد از وقوع حادثه موضوع انحلال مدرسه در شورای نظارت مدارس غیر دولتی مطرح شد که اکنون در دست بررسی است.
میرزاده تصریح کرد: اکنون موضوع مدرسه در مراجع قضایی در حال پیگیری است و بعد از مشخص شدن رأی بازخورد رسانه‌ای در این مورد خواهیم داشت.
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس بیان کرد: با توجه به ماجرای اتفاق افتاده از این پس بیش از گذشته تمامی مدارس به ویژه غیر دولتی باید در امر نظارت و جذب نیرو دقت داشته باشند همچنین مسائل مشاوره‌ای و تربیتی بیش از گذشته مورد توجه باشد البته مجلس هم در این مورد نظارت بیشتری را خواهد داشت.
برخورد غیر اخلاقی در این مدرسه علاوه بر بذر بی اعتمادی که در نظام تعلیم و تربیت کاشته  به چالشی تبدیل شده است که نگاه جامعه را به آموزش و پرورش معطوف کرده و نظارت‌هایی که تاکنون نقش تشریفاتی داشتند؛ مورد انتقاد قرار داده است و حالا دانش‌آموزان قربانی سیطره آموزش بر پرورش شده‌اند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=213153

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x