تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

تضمینی برای تضمین حضور اروپا در برجام

  • کد خبر : 212426
  • 29 اردیبهشت 1397 - 1:56
تضمینی برای تضمین حضور اروپا در برجام

اگر واقعا مصوبه Blocking Statute علیه تحریم ها کارآیی دارد، باید شرکت‌های اروپایی که بعد از خروج ترامپ از برجام، خروجشان از ایران را اعلام کرده بودند، بیانیه بدهند که خروجشان منتفی است.

یاسر جبرائیلی نمایه

به گزارش«کمال مهر»، سیدیاسر جبرائیلی کارشناس مسایل اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشت:

از امروز-جمعه ۲۸ اردیبهشت- اتحادیه اروپا بناست مصوبه شماره ۲۲۷۱ نوامبر ۱۹۹۶ خود را که بهBlocking Statute یا قوانین مسدود کننده معروف است، در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به کار گیرد. خلاصه این مصوبه که در این لینک(shorturl.at/rIMTZ) قابل مطالعه است، این است که شرکت‌های اروپایی را از تبعیت از تحریم‌های فرامرزی منع می‌کند و احکام دادگاه‌های خارجی در این رابطه را بلامحل می‌داند.

بیشتر بخوانید

۳ گزینه‌ اروپا برای مقابله با وضعیت تحریمی آمریکا

این مصوبه اساسا در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا صادر شد تا سپری باشد در برابر شرکت‌های اروپایی که با این کشور تجارت می‌کنند.

اما مهم ترین پرسش درباره این مصوبه این است که آیا در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران کارآیی خواهد داشت؟

در رابطه با شرکت های کوچک اروپایی که هیچ مراوده‌ای با آمریکا ندارند، پاسخ مثبت است. اما درباره شرکت‌های بزرگی که یک طرف حسابشان آمریکاست، پاسخ قطعا منفی است.

علت نیز روشن است. ماهیت تحریم‌های آمریکا و مکانیسم اعمال آنها از سال ۱۹۹۶ تاکنون چندین مرحله تکوین یافته و اکنون واشنگتن برای اعمال تحریم‌های خود، از ابزاری به نام “قطع ارتباط با نظام بانکی آمریکا” استفاده می‌کند. مسئله‌ای که در سال ۱۹۹۶ به هیچ وجه محل بحث نبود.

این است که شرکت‌های اروپایی عملا باید میان حضور در ایران یا استفاده از نظام مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

تضمین عینی اروپا، این نمایش‌های کاغذی نیست. آنچه صفت عینی به مفهوم تضمین می‌دهد، صرفا تداوم قراردادهای منعقد شده میان شرکت‌های اروپایی و ایرانی است. اینکه شرکت‌های عظیم اروپایی بعد از چند سال معطل نگه داشتن ایران، اعلام خروج کنند اما اتحادیه اروپا بگوید مصوبه Blocking Statute را اجرا کرده است و اینجا در ایران کسانی جشن بگیرند که اروپا محکم پای برجام ایستاد، مصداق واقعی خودفریبی است.

اگر واقعا مصوبه Blocking Statute از امروز اجرایی می‌شود و علیه تحریم ها کارآیی دارد، باید شرکت‌های اروپایی که بعد از خروج ترامپ از برجام، خروجشان از ایران را اعلام کرده بودند، بیانیه بدهند که خروجشان منتفی است. آیا چنین بیانیه‌هایی صادر خواهند شد؟

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=212426

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x