تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

دمشق از روزهای سخت و پرالتهاب تا طلوع آرامش/ پایتخت سوریه در آستانه برگزاری جشن آزادسازی پس از ۷ سال جنگ + تصاویر و نقشه میدانی

  • کد خبر : 211588
  • 15 اردیبهشت 1397 - 7:03
دمشق از روزهای سخت و پرالتهاب تا طلوع آرامش/ پایتخت سوریه در آستانه برگزاری جشن آزادسازی پس از ۷ سال جنگ + تصاویر و نقشه میدانی

جنوب شهر دمشق آخرین پایگاه عناصر تروریستی در پایتخت سوریه به شمار می آید و داعش در اردوگاه یرموک و محله حجرالاسود همچنان مقاومت می‌کند.

به گزارش«کمال مهر»، دمشق پایتخت سوریه در ۷ سال گذشته روزهای سخت و پر التهابی را پشت سرگذاشت و گروه های تروریستی در حدفاصل سال ۹۰ تا ۹۳ توانستند بیش از ۶۰ درصد استان دمشق را به اشغال درآورند و نیروهای ارتش سوریه را در شبه محاصره قرار دهند و خود را به نزدیکی مراکز مهم دولتی برسانند.

نقشه میدانی دمشق در سال ۲۰۱۳ میلادی

در روزهای نفس گیری که گروه های تروریستی در مناطق مختلف پایتخت جولان می دادند امیدها برای نجات و پایداری دولت به حداقل رسیده بود و جبهه غربی – عربی – صهیونیستی شمارش معکوس را برای سقوط دمشق آغاز کرده بود.

قلمون شرقی و غربی، جنوب غرب استان دمشق، مناطق مرزی مشترک با لبنان و بخش های قابل توجه ای از حومه شهر دمشق به همراه غوطه شرقی و غربی دمشق به اشغال تروریست ها درآمده بود و چشم اندازه روشنی برای دولت وجود نداشت.

اما با ورود نیروهای حزب الله لبنان و نقش ویژه نیروهای سپاه پاسداران، روحیه ضعیف شده ارتش سوریه احیا شد و تلاش گروه های تروریستی برای اشغال پایتخت ناکام ماند و توازن قدرت در میدان نبرد تا حدودی برقرار شد.

نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در ماه های ابتدایی سال ۹۴ از حالت تدافعی در پایتخت خارج شدند و با انجام عملیات های معکوس توانستند بخش های مهمی از مناطق مشترک مرزی با لبنان و حومه غربی شهر دمشق را به کنترل خود در بیاورند.

با ورود نیروی هوایی روسیه، روند پیروزهای نیروهای سوری و مقاومت در استان دمشق تا دی ماه سال ۹۵ به صورت متناوب ادامه یافت و مجموع مساحت تحت کنترل نیروهای دولتی در پایتخت به ۴۰ درصد افزایش یافت.

درگیر بودن نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت با گروه های تروریستی در جبهه های مختلف و نبردهای سنگین برای بازپس گیری شهر حلب، آزادسازی صحرایحمص، شکست حصر دیرالزور و پاکسازی مناطق مرکزی سوریه باعث شد عملیات پاکسازی استان دمشق در اولویت دوم قرار گیرد.

اما از تیرماه سال ۹۶ عملیات گام به گام نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت با روحیه بسیار بالا که نتیجه شکست تروریست ها در استان های مختلف بود در استان دمشق آغاز شد و روند تحولات میدانی ۱۸۰ درجه تغییر کرد.

نیروهای سوری و مقاومت در گام نخست پاکسازی مناطق تحت اشغال تروریست های جبهه النصره را در قلمون غربی دمشق و مناطق مرزی مشترک با لبنان (عرسال) در دستور کار قرار دادند و با همکاری ارتش لبنان توانستند بیش از ۵۸۰ کیلومتر مربع از مساحت آلوده را بازپس بگیرند.

این عملیات با همکاری مستقیم ارتش لبنان انجام شد و در نهایت با پاکسازی منطقه مهم و راهبردی عرسال، امنیت پس از ۶ سال به مناطق مرزی مشترک سوریه و لبنان در استان دمشق بازگشت که پیام روشنی برای سایر تروریست ها در پایتخت بود.

تابستان ۹۶ دومین عملیات نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در جنوب استان دمشق آغاز شد و عناصر تروریستی از حومه جنوبی فرودگاه بین المللی دمشق (جنوب نیروگاه تشرین) تا مرزهای استان السویدا عقب رانده شدند.

نقشه میدانی دمشق – اردیبهشت ۹۶
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

نیروهای سوری و مقاومت در یک عملیات ۴۰ روزه دیگر هم توانستند مناطق اشغالی جنوب شرق استان دمشق را تا نزدیکی مرزهای اردن پاکسازی کنند و شکست سختی را به تروریست های مورد حمایت آمریکا (اسود الشرقیه) وارد کنند.

پاکسازی مناطق اشغالی در نقاط مرزی مشترک استان دمشق با استان حمص ضربه دیگری بود که بر پیکره تروریست ها وارد آمد و دهها منطقه از جمله «ایستگاه مثلث، گردان ۵۵۹ و… و.» به کنترل نیروهای دولتی درآمد.

به گزارش مشرق، در مجموع ۴ عملیات نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت مساحتی نزدیک به ۷ هزار و ۸۷۵ کیلومتر مربع در استان دمشق از اشغال عناصر تروریستی خارج و امیدها برای بازگشت امنیت به تمام پایتخت چند برابر شد.

تحرکات گسترده رژیم صهیونیستی و عناصر تروریستی در استان قنیطره باعث شد، نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت به سمت جنوب غرب استان دمشق تغییر مسیر دهند تا ریشه فتنه انگیری چند ساله هم در این محور خشکانده شود.

نیروهای سوری و مقاومت که ابتکار عمل را در استان دمشق در دست گرفته بودند در همان گام نخست ضربات مهلکی را به عناصر تروریستی در جنوب غرب دمشق وارد کردند تا زمینه برای تسلیم تروریست ها فراهم شود.

پاکسازی سریع چند منطقه و پیشروی های قابل ملاحظه باعث شد تروریست ها دست های خود را به نشانه تسلیم بالا ببرند و در نهایت با انتقال آنان به استان ادلب، مساحتی در حدود ۱۰۵ کیلومتر مربع در جنوب غرب استان دمشق پاکسازی شد و تیر صهیونیست ها برای شعله ور کردن درگیری ها در این محور به سنگ خورد.

شروع عملیات پاکسازی غده چرکین دمشق در اسفنده ماه ۹۶ یک خبر بسیار ناگوار برای حامیان گروه های تروریستی بود و آنان با سناریوهای مختلف تلاش کردند مانع از پیشروی نیروهای ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق شوند اما به بن بست خوردند و ناکام ماندند.

نیروهای سوری با وجود هجمه های رسانه ای مختلف و دروغ های نخ نما شده جبهه غربی – عربی – صهیونیستی از ششم تا بیست و سوم اسفندماه ۹۶ توانستند بخش های وسیعی از غوطه شرقی دمشق را بازپس بگیرند و تروریست ها را برای پذیرش خواسته های خود تسلیم کنند.

نقشه میدانی دمشق – اردیبهشت ۹۷
برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

گروه های تروریستی پس از متحمل شدن شکست های سنگین در غوطه شرقی، آمادگی خود را برای انتقال به مناطق شمالی سوریه اعلام کردند و در نهایت مساحت ۱۴۰ کیلومتر مربعی اشغالی در غوطه شرقی پس از ۷ سال به کنترل نیروهای ارتش سوریه در آمد تا پیروزی ها در این محور تکمیل شود.

پس از آزادسازی غده سرطانی دمشق، نوبت به مناطق اشغالی در شمال شرق استان دمشق رسید و همان طور که پیش بینی می شد عناصر تروریستی پس از عملیات محدود نیروهای سوری در این محور تسلیم شدند و آمادگی خود را برای انتقال به مناطق شمالی سوریه اعلام کردند.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش سوریه در شمال شرق استان دمشق (قلمون شرقی) موفق شدند مساحت ۹۸۷ کیلومتر مربعی را از اشغال عناصر تروریستی خارج کنند تا دیگر دروازه شمالی پایتخت در معرض تهدید قرار نگیرد.

جنوب شهر دمشق آخرین پایگاه عناصر تروریستی در پایتخت سوریه به شمار می آید و با وجود این که گروه تروریستی داعش در اردوگاه یرموک و محله حجرالاسود همچنان مقاومت می کند، سایر تروریست ها در محله های «ببیلا، بیت سحم، یلدا و…» بدون درگیری تسلیم شدند و عملیات انتقال آنان به شمال سوریه در حال انجام است.

در جریان عملیات ۱۰ ماه گذشته نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در استان دمشق مساحتی در حدود ۹ هزار و ۶۷۷ کیلومتر مربع از اشغال عناصر تروریستی خارج شد که به معنای پایان کار تروریست ها در پایتخت است.

نیروهای سوری و رزمندگان جبهه مقاومت روزی در اوج بحران برای نجات پایتخت تلاش می کردند اما در حال حاضر مساحت تحت کنترل آنان به ۹۹.۷ دهم درصد رسیده (محله حجرالاسود و اردوگاه یرموک تنها نقاط اشغالی) و در آستانه برگزاری جشن آزادسازی استان دمشق از لوث وجود عناصر تروریستی هستند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=211588

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x