تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

ظریف: مهم‌ترین گزینه ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، از سرگیری بسیار پیشرفته‌تر برنامه هسته‌ای است

  • کد خبر : 211219
  • 02 اردیبهشت 1397 - 23:58
ظریف: مهم‌ترین گزینه ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، از سرگیری بسیار پیشرفته‌تر برنامه هسته‌ای است

وزیر خارجه ایران اعلام کرد یکی از گزینه‌های پیش‌روی ایران و احتمالا جدی‌ترین آن‌ها در صورت خروج آمریکا از برجام از سرگیری بسیار پیشرفته‌تر برنامه هسته‌ای است.

ظریف: مهم‌ترین گزینه ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، از سرگیری بسیار پیشرفته‌تر برنامه هسته‌ای استبه گزارشگروه بین‌الملل«کمال مهر» محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با پایگاه خبری المانیتور در نیویورک تاکید کرد ایران می‌تواند در صورت خروج آمریکا از برجام، برنامه هسته‌ای خود را بسیار پیشرفته‌تر از قبل دنبال کند.

ظریف افزود: دولت آمریکا هرگز به تعهداتش در برجام عمل نکرده و خروج آمریکا از برجام هم تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. دولت ترامپ در ۱۵ ماه گذشته  تمام تلاشش را کرده است که ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند نشود.

وزیر خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: ما در زمینه تحقیق و توسعه هماهنگ با برجام به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم که می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به نحوی بسیار پیشرفته‌تر از قبل و البته همچنان برای مقاصد صلح‌آمیز، از سر بگیریم. بنابراین، اگر دولت ترامپ در موعد بعدی تایید برجام، معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید نکند، این یکی از گزینه‌های پیش روی ایران و احتمالا جدی‌ترین آن‌هاست.»

به نوشته المانیتور، ظریف در این مصاحبه نگفت که در صورت خروج آمریکا از برجام، آیا ایران نیز در مقابل از این توافق خارج خواهد شد یا خیر، اما تاکید کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تغییر محسوسی نسبت به گذشته ایجاد نمی‌کند چراکه سیاستی که دولت ترامپ طی ۱۵ ماه گذشته دنبال کرده، مانع از تحقق منافع اقتصادی ایران از برجام شده و بنابراین، هر تصمیمی که ایران اتخاذ کند کاملا در چارچوب برجام “قابل توجیه” است.

وی در این مصاحبه تصریح کرد: صِرف حضور آمریکا در برجام کافی نیست بلکه آمریکا باید با حسن نیت تمام در این توافق مشارکت فعال داشته باشد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه با المانیتور، تلاش‌های آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، برای فشار آوردن بر ایران بر سر برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای‌اش به منظور باقی نگه داشتن آمریکا در برجام را نادرست خواند و گفت: اگر اروپا به فکر منافع خود است باید ترامپ را متقاعد کند که به تعهدات خود در قبال برجام عمل کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=211219

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x