تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

نوروز در سوئیس ایران؛ از منطقه کوهرنگ تا پل زمان خان +تصاویر و شناسه مسیرها

  • کد خبر : 210294
  • 12 فروردین 1397 - 3:09
نوروز در سوئیس ایران؛ از منطقه کوهرنگ تا پل زمان خان +تصاویر و شناسه مسیرها

چهارمحال و بختیاری مشهور به سوئیس ایران تقریبا هفت ماه از سال برف دارد و به اعتقاد کارشناسان گردشگری زمینه بسیار خوبی برای گردشگران است.

به گزارش «کمال مهر»؛  استان چهارمحال و بختیاری با مرکزیت شهرکرد از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود. نام چهارمحال و بختیاری اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختیاری دارد. چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقهٔ بختیاری بوده است.چهارمحال و بختیاری مشهور به سوئیس ایران تقریبا هفت ماه از سال برف دارد و به اعتقاد کارشناسان گردشگری همین قابلیت، زمینه بسیار خوبی برای گردشگران ورزشی است.

منطقه کوهرنگ

نوروز در سوئیس ایران؛ از منطقه کوهرنگ تا پل زمان خان  +تصاویر و شناسه مسیرها
یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق این استان منطقه کوهرنگ است که در شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و پیست اسکی چلگرد نیز یکی از مراکز اسکی معروف کشور است.چشمۀ زیبا و پر نزهت کوهرنگ نیز که از سر چشمه­ های اصلی کارون است در این منطقه قرار دارد.
همچنین چشمه دیمه نیز در مجاورت روستای دیمه در نزدیکی کوهرنگ واقع شده است.

پیرغار

نوروز در سوئیس ایران؛ از منطقه کوهرنگ تا پل زمان خان  +تصاویر و شناسه مسیرها
مجموعه طبیعی و تاریخی پیرغار با چشمه های پرآبی که دو کتیبه تاریخی آن را فرا گرفته در روستای ده چشمه در ۳۲ کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری فارسان قرار دارد. بر روی این دو کتیبه قسمتی از حوادث دوران مشروطیت و نقش بختیاری­ ها در انقلاب مشروطه حک شده است. پیرغار از امکانات استراحت و اطراق خوبی برخوردار است.

تالاب ها و چشمه ها
تالاب چغاخور: این تالاب در ۵۰ کیلومتری شهرکرد و در منطقه ای ییلاقی قرار دارد.
تالاب سولقان: این تالاب در ۷۰ کیلومتری شهرکرد در مسیر شهرکرد به ایذه قرار گرفته و حضور عشایر و مهاجرت و زیست پرندگان و رویش گلها زیبایی این مکان را چند برابر کرده است.
تالاب گندمان نیز از تالاب های این استان به شمار می رود.

چشمه سیاه سرد بروجن: این تفرجگاه در ۵ کیلومتری بروجن قرار دارد و به دلیل وجود امکانات تفریحی همه روزه پذیرای صدها گردشگر می باشد.
چشمه برم لردگان: چشمه برم لردگان در وسط شهر لردگان قرار دارد و در حاشیه این چشمه امکانات رفاهی، توسط شهرداری مستقر شده است.
چشمه مولا و سرداب، چشمه دیمه و کوهرنگ نیز از چشمه های این استان هستند.

دشت لاله­ های واژگون

نوروز در سوئیس ایران؛ از منطقه کوهرنگ تا پل زمان خان  +تصاویر و شناسه مسیرها
در فاصله ۹۵ کیلومتری شهرکرد، شمال غربی شهرستان فارسان و در نزدیکی روستای بنواستکی دشتی به مساحت حدود ۳۴۰۰ هکتار قرار دارد که همه ساله میزبان خیل عظیم گردشگران و دوستداران طبیعت از سراسر کشور است. در این دشت دو نوع نادر از گل های لاله واژگون به نام های سوسن چل­ چراغ و اشک مریم می روید.

آبشارها
آبشار دره عشق: این آبشار در منطقه مشایخ شهرستان اردل مجاور روستای دره عشق و در ۱۳۰ کیلو متری شهرکرد قرار دارد و در کنار آن رود کارون جاری است.
آبشار آتشگاه: : این آبشار در صد و نود کیلومتری شهرکرد و چهل کیلومتری شهر لردگان بعد از روستای میلاس و سردشت در بالادست روستای کوچک آتشگاه قرار گرفته است.
آبشار تونل کوهرنگ نیز از آبشارهای این استان است.

پل زمان خان

نوروز در سوئیس ایران؛ از منطقه کوهرنگ تا پل زمان خان  +تصاویر و شناسه مسیرها
این پل به­ دست یکی از روسای عشایر بنام زمانخان در دوره صفوی، در ۲۰ کیلومتری شهرکرد و در مجاورت شهرستان سامان بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. خدمات رفاهی و تفریحی مثل بازارچه سنتی و صنایع دستی، اسکان و سرگرمی از قبیل پارکهای بازی و ورزشهای آبی رفتینگ (رودگردی) و کایاک در این مکان ارائه می شود.

خانه ستوده
این خانه از آخرین بخش­ های به جا مانده از مجموعه بناهای مرتبط با ارگ چالشتر مربوط به اواخر دوره صفوی تا آخر دوره قاجاری به­ حساب می­ آید که در زمان های دور محل سکونت یکی از خان‌های چهارمحال و بختیاری و خاندانش بوده که به قلعه خانی یا خانه تاریخی خدا رحم ‌خان معروف است است.

ره آورد و غذاهای محلی
نان ورچاله، نان تیری، آش دوغ، املت تره کوهی، کاله جوش، توله، آویز، تاس کباب، کباب بختیاری، پرورد دوغ، اُماج، کاچی شیر، خاله بی‌بی، آگِردَگ، آش مصطفی و دَم پُخت با کشمش یا گوشت از شیرینی ها و غذاهای سنتی چهارمحال و بختیاری هستند. همچنین بافت انواع قالی های محلی، گلیم، جاجیم، چوقای محلی، پشتی، خورجین، سیاه چادر، نمکدان و سفره آردی از صنایع دستی این استان به شمار می روند.

پیشنهاد
در صورت اقامت بیشتر در این استان حتما سری به امامزاده حمزه علی بروجن، قلعه جونقان (سردار اسعد بختیاری)، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد و سبز کوه، حاشیه رود کارون و زاینده رود، پارک جنگلی پروز، غار یخی چما، غار سراب، غار خراجی و غار منج بزنید.

 

دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان چهارمحال و بختیاری

در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان معرفی شده اند و با کلیک بر روی شناسه مسیرهای استان چهارمحال و بختیاری می توانید آن را دانلود کنید.

انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=210294

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x