تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

جذاب‌ترین رخداد‌های فضایی در سالی که گذشت + تصاویر

  • کد خبر : 209939
  • 08 فروردین 1397 - 0:58
جذاب‌ترین رخداد‌های فضایی در سالی که گذشت + تصاویر

در سالی که گذشت رخداد‌های متنوع و جذابی در زمینه نجوم و کیهان شناسی در دنیا رخ داد که برخی ازآن‌ها را مرور می‌کنیم.

به گزارش گروه علمی پزشکی«کمال مهر»؛ در سال ۲۰۱۷ و اکنون در اوایل ۲۰۱۸ میلادی اتفاق‌ها و رخداد‌های منحصربه فردی در زمینه علم نجوم صورت گرفت و پیشرفت و کشفیات جدیدی به دست آمد که راهگشای دانشمندان در کشف پدیده‌های جدیدی در فضای بیکران خواهد شد.

ادغام ۲ ستاره نوترونی

آشکارساز‌های LIGO & Virgo موفق به دریافت سیگنالی مختصر از برخورد دوستاره نوترونی شدند، بر اثر این برخورد تابش الکترومغناطیس و نور در فضا ایجاد شد و دانشمندان موفق به اندازه گیری امواج نور و گرانش از محل منبع شدند.


حفره‌های سیاه چاله‌ها

ادغام ستاره نوترونی تنها کشف مهیج سال نبود بلکه آشکارساز‌های LIGO & Virgo موفق به بررسی سه ستاره که تبدیل به سیاه چاله شده اند، نیز شدند.

خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی عظیمی که در سال جاری در قاره آمریکا به مدت زمانی ۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه رخ داد و در ۱۲ ایالت از آمریکای شمالی قابل مشاهده بود، هزاران نفر از مردم این قاره خورشید گرفتگی را به شکل زنده و بااستفاده از عینک مشاهده کردند.

 

کاوشگر کاسینی به آغوش زحل بازگشت

تیم کاوشگر کاسینی در ناسا در آخرین لحظه‌هایی که این کاوشگر قدیمی دارای سوخت بود تصمیم به نابودی آن گرفتند و با تنظیم مسیر آن را به سوی سیاره زحل هدایت کردند و در نهایت با برخورد با اتمسفر زحل و سطح سیاره کاسینی برای همیشه نابود شد.

سنگ فضایی مرموز

جست وجو کنندگان و افراد رصد کننده فضا، سنگ فضایی با ابعاد بزرگ در منظومه شمسی مشاهده کردند که به سمت خورشید نزدیک می‌شد و حتی گمانه زنی‌هایی در خصوص تعلق آن به هوش فرازمینی وجود داشت، اما خوشبختانه این تخته سنگ عظیم مسیر خود را به سوی بخش دیگری از فضا ادامه داد و منظومه شمسی را ترک کرد.

آینده پر رمز و راز کاوشگر افق‌های جدید

کاوشگر دیگر ناسا، افق‌های جدیدی نیز پس از گذشت از سیارک پلوتو به سوی کمربند ستاره‌ای کوئیر در حرکت است و بنا بر ماموریت خود امکان یافت حیات فرازمینی وجود دارد.

حیات بیگانه با سیگنال‌های رادیویی با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند

دانشمندان از سال ۲۰۰۷ سیگنال‌ها و امواج رادیویی سریع (FRBs) را دریافت می‌کنند که هنوز پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد و امکان دارد نشانه‌ای از خواست حیات هوشمند فرازمینی برای ارتباط با انسان‌ها باشد.

کاوشگر جونو به دنبال لکه قرمز سیاره مشتری

کاوشگر دیگر ناسا به نام جونو نیز موفق به ثبت تصاویری فوق العاده از لکه قرمز سیاره مشتری که در آن توفانی عظیم وجود دارد، شده است، برخی کارشناسان اعتقاد دارند این لکه قرمز در حال کوچک شدن به دلیل از بین رفتن مواد شیمیایی و گاز‌های درون آن است.

خواهر زمین در فضا کشف شد

دانشمندان موفق به کشف سیاره‌هایی با توانایی سکونت در فضا شدند که برخی از آن شباهت باورنکردنی به کره زمین دارد.


موارد بالا از جمله مهیج‌ترین دستاورد‌های دانش نجومی در سالی که گذشت بود.

منبع: skyandtelescope

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=209939

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x