تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

دانشمندی که قدرت ذهن انسان را به نمایش گذاشت+ تصاویر

  • کد خبر : 209569
  • 24 اسفند 1396 - 1:13

«استیون هاوکینگ» فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور جهان امروز در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه بین‌الملل «کمال مهر»به نقل از واشنگتن پست، «استیون هاوکینگ» دانشمند، فیزیکدان و کیهان‌شناس انگلیسی، که سال‌ها با یک بیماری خاص عصبی دست و پنجه نرم می‌کرد، پس از تلاش‌های گسترده در کشف اسرار علم کیهان‌شناسی روز چهارشنبه در منزل شخصی خود در کمبریج در ۷۶ سالگی درگذشت. خانواده هاوکینگ روز چهارشنبه خبر فوت وی را بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کردند.

دانشمندی که قدرت ذهن انسان را به نمایش گذاشت + تصاویر//////////

استیون هاوکینگ در سال ۱۹۴۲ در آکسفورد انگلیس چشم به جهان گشود. پدر او پزشک و مادرش فعال حزب لیبرال بود. پدر و مادر وی هر دو تحصیل کرده آکسفورد بودند و هاوکینگ بزرگترین فرزند آنها بود. وی از دوران کودکی با مطالعه انبوهی از کتاب‌های مختلف بزرگ شد و در دوران دانشگاه دوستانش او را “اینشتین” صدا می‌زدند.

دانشمندی که قدرت ذهن انسان را به نمایش گذاشت + تصاویر//////////

هاوکینگ از ۲۱ سالگی دچار یک بیماری فلج‌کننده عصبی به نام “اسکلروز جانبی آمیوتروفیک” شد که در پی ابتلا به این بیماری، رفته رفته توان حرکت اندام‌ها و عضلاتش را از دست داد و حتی دیگر قادر به صحبت کردن هم نبود. از دست دادن قدرت تکلم موجب شد وی برای تولید صدا و گفتار به یک رایانه کمکی مبدل نیاز پیدا کند.

پس از تشخیص این بیماری از سوی پزشکان، برآورد شد وی نهایتا تا دو سال دیگر زنده خواهد ماند. این پیش‌بینی موجب شد وی به افسردگی شدید مبتلا شود. با این حال، توانست قدرت کافی به منظور تلاش برای دریافت مدرک دکتری تخصصی و کسب “کرسی ریاضیات لوکاسی” در دانشگاه کمبریج، که ۳۰۰ سال پیشتر نیوتون در این جایگاه قرار داشت، را در خود به وجود آورد. وی در سال ۱۹۶۵ نیز با جین وایلد ازدواج کرد.

دانشمندی که قدرت ذهن انسان را به نمایش گذاشت+ تصاویر

هاوکینگ در نهایت یکی از مشهورترین و معروف‌ترین دانشمندان حوزه کیهان‌شناسی شد و نظریه‌های جدیدی در این عرصه مطرح کرد. وی در سراسر جهان به شهرت رسید و توجه زیادی به خود جلب کرد. هاوکینگ به کشورهای مختلف جهان سفر کرد و با رؤسای جمهور این کشورها دیدار کرد. او حتی به قطب جنوب و جزیره ایستر نیز سفر کرد و بی‌وزنی در پرواز در “گرانش صفر” را نیز تجربه کرد.

دانشمندی که قدرت ذهن انسان را به نمایش گذاشت + تصاویر//////////

وی در یکی از اظهاراتش گفته بود: «هدف من ساده است؛ هدف من درک و فهم کامل جهان و چرایی وجود آن است.» وی مدت زیادی از فعالیت علمی و تحقیقاتی خود را صرف ترکیب نظریه نسبیت اینشتین با فیزیک کوانتوم و معرفی “نظریه همه چیز” کرد. هاوکینگ همچنین نویسنده یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان تحت عنوان “تاریخچه مختصر زمان” است که به سرچشمه و سرنوشت نهایی جهان پرداخته است. این کتاب به ۲۰ زبان مختلف ترجمه شد. همچنین داستان تاثیرگذار زندگی او در فیلمی تحت عنوان “نظریه همه چیز” به نمایش درآمده است.

دانشمندی که قدرت ذهن انسان را به نمایش گذاشت + تصاویر//////////

هاوکینگ علی‌رغم معلولیت شدید جسمی در تمام طول عمر خود هیچ گاه از تلاش و کوشش در پیشبرد علم دست نکشید. وی پس از ابتلا به این معلولیت اعتقاد خود به وجود خدا را از دست داده بود؛ با این حال هاوکینگ چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد به این حقیقت دست یافته که خداوند خالق جهان است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=209569

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x