تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

مرموز‌ترین جنگل جهان و مخفی‌گاه تمدن مایا + تصاویر

  • کد خبر : 208910
  • 19 بهمن 1396 - 23:30
مرموز‌ترین جنگل جهان و مخفی‌گاه تمدن مایا + تصاویر

دوران استفاده از شیوه‌های باستانی برای کشف بنا‌ها و سازه‌ها به اتمام رسیده است و اکنون باستان شناسان با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها به پژوهش و کشف اسرار تمدن‌های باستانی می‌پردازند.

به گزارش «کمال مهر»؛ کارشناسان باستان شناسی اعلام کرده اند هزاران هرم باستانی، کاخ و حتی جاده در زیر شاخه‌ها و درختان جنگل‌های انبوه گواتمالا پنهان شده اند.

قدمت این سازه‌ها به ۶۰ هزار سال پیش می‌رسد و متعلق به تمدن قدرتمند مایا هست.


برای شناسایی این هرم‌ها از فناوری نور لیزر مشهور به لیدار (LIDAR) استفاده شده است و دانشمندان موفق به کشف یک مگاپولیس (Megalopolis) شده که نشان می‌دهد جمعیت فراوانی حتی تا ۱۵ میلیون نفر در این منطقه ساکن بوده اند.


تمدن مایا که بیشتر در آمریکای مرکزی امروزی قدرت داشته، پیشرفته‌تر از تمدن‌های یونان و چین باستان بوده است؛ قوم مایا جنگجویان زیادی داشته و نوع خانه سازی، دیوار و حصار‌های بلند اطراف کاخ‌ها نشان دهنده توان بالای جنگی آن‌ها بوده است.


استاد باستان و انسان شناسی، استیفن هوستون از دانشگاه براون (Brown University) اعلام کرده است کشف این میزان هرم، کاخ و دیوار‌های دفاعی در تاریخ باستان شناسی تمدن مایا و در ۱۵۰ سال اخیر بی سابقه است.

کارشناسان با استفاده از فناوری لیدار و نیز نقشه برداری با ابزار GPS موفق به طراحی نقشه سه بعدی و کشف بنا‌ها و فضا‌های خالی در زیر انبوه جنگل‌ها شده اند.


باستان شناسان با توجه به انبوه بودن جنگل و دسترسی سخت و وسعت محوطه هرم ها، استفاده از این فناوری را منحصر به فرد اعلام کرده اند.


تمدن مایا در زمینه ستاره شناسی، ریاضیات و معماری از شگفتی‌های دنیای باستان بودند اما به تدریج بر اثر جنگ‌های داخلی، ورود سفیدپوستان به قاره آمریکا، خشک سالی‌های پیاپی و مواردی از این دست ضعیف و نابود شدند.


تیم باستان شناسی مساحتی در حدود ۲،۱۰۰ کیلومترمربع را در جنگل‌های پتین در مرز کشور مکزیک مورد بررسی قرار داده و حدود ۶۰ هزار سازه را شناسایی کرده اند که شامل، خانه، مراکز شهری، پیاده روها، تراس خانه، کانال‌های آبیاری و استحکامات است.


فناوری لیدار نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخته شده و از آن در صنعت هوانوردی استفاده شده است اما به تدریج در سایر علوم از جمله باستان شناسی مورد بهره برداری قرار گرفته است.


محققان امیدوار هستند با ادامه پژوهش‌ها بتوانند اشیا و آثار بیشتری از تمدن مایا را شناسایی کنند و علت انقراض این سلسله و ترک خانه‌های مسکونی و هرم‌ها به وسیله ساکنان را شناسایی کنند.


منبع:Dailymail

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=208910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x