تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

کتاب، آیینه تمام نمای ملتها در تاریخ است/ وزارت ارشاد ممیزی را باید به اندیشمندان، نویسندگان و ناشران بزرگ واگذار کند

  • کد خبر : 208789
  • 18 بهمن 1396 - 13:43
کتاب، آیینه تمام نمای ملتها در تاریخ است/ وزارت ارشاد ممیزی را باید به اندیشمندان، نویسندگان و ناشران بزرگ واگذار کند

رئیس جمهور کتاب و نویسندگان را حلقه وصل گذشته و آینده‌ دانست و گفت:کتاب آیینه تمام نمای ملتها در تاریخ است.

 

به گزارش گروه سیاسی«کمال مهر»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در مراسم سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال اظهار کرد: انقلاب اسلامی زمینه ساز عزت و هویت ملی شد.

رئیس جمهور افزود: همان گونه که ورود اسلام به ایران نقطه ممتازی برای تقسیم تمدن و فرهنگ ایران به قبل از اسلام و بعد از اسلام است می‌توان انقلاب اسلامی را هم برای کشورمان همین گونه تعریف کرد. البته نمی‌خواهم انقلاب اسلامی ایران را هم وزن دین مبین اسلام قرار دهم اما در عین حال یک نقطه عطف بسیار مهمی برای ما است.

روحانی گفت: می‌خواهم به شرایط قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی ایران بازگردیم، قبل از انقلاب اسلامی دوران تحقیر ملت بزرگ ایران توسط استعمال‌گران و استبدادگران بود و بعد از انقلاب اسلامی دوران عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و همچنین احترام به فرهنگ دینی و ملی مردم بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران به آرا، اندیشه و تفکرات مردم و همچنین به هویت دینی و ملی آنها عزت بخشید.

وی ادامه داد:  در این تحول و انقلاب بزرگ کتاب، مکتوب، سخن و صوت نقش بسیار اساسی داشت و فرهنگ و هنر ما را وارد عالَم جدیدی کرد.

روحانی ادامه داد: در این جا بدون تعارف باید گفت بخش بزرگی از جامعه مذهبی و متدین ما که اهل مساجد بودند متاسفانه به دلایلی در دوران قبل از انقلاب از هنر فاصله می‌گرفتند تا جایی که گاهی حتی از آن فرار می‌کردند،

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی مذهبیون ما در آن دوره از دبیرستان و دانشگاه هم فاصله می‌گرفتند، گفت: متدینین این محیط ها را برای فرزندان و جوانان خود مناسب نمی‌دیدند.

وی افزود: اگر به خیلی زمان پیش برگردیم، دورانی حتی ورود به دانشگاه به معنای بی‌دینی بود و به آن، مانند رفتن از بهشت به جهنم نگاه می‌کردند. اگر کسی از حوزه به دانشگاه می‌رفت طور دیگری نگاهش می‌کردند و در این دوره انس گرفتن با علوم جدید سخت بود.

روحانی تصریح کرد: اگر طلبه‌ای می‌خواست دروس دبیرستان را به صورت جداگانه خوانده و امتحان دهد از حوزه اخراج می‌شد، لذا باید مخفیانه درس می‌خواند. اما با ورود انقلاب اسلامی انسجام ایجاد شد. البته اگر اکنون این گونه مسائل هست باید درست شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: در آن دوران در کل حوزه علمیه قم، شاید می‌توانستیم تنها چند عدد رادیو آن هم به صورت مخفی داشته باشیم، در مدرسه ما یک طلبه رادیویی داشت که ما چند نفر می‌دانستیم و در هنگام پخش اخبار به صورت یواشکی به ان گوش می‌کردیم ،زیرا در صورت اطلاع دیگران متهم به بی‌دینی می‌شدیم.

وی با اشاره به اجرای اولین سرود “ای امام” برای امام راحل که آن زمان در پاریس بود، گفت: برخی علما در زمان اجرای آن اعلام کردند که آیا این سرود غنا بوده یا خیر و درباره بحث بود حال اگر همراه با موسیقی بود کار سخت‌تر می‌شد.

روحانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی فضای جدیدی را به روی ما باز کرد. البته اکنون نمی‌خواهم درباره موسیقی، سینما و تلویزیون صحبت کنم، زیرا بنده از سال ۵۹ تا ۶۱ مسئول صدا و سیما بودم و در این مورد ملاقات‌هایی با امام راحل انجام داده و نکاتی را ایشان گوشزد می‌کرد و اکنون معما چون حل شده آسان به نظر می‌آید اما آن زمان مسائل بسیار پیچیده ای بود.

رئیس جمهور ادامه داد: انقلاب اسلامی یک گام برای ورود متدینین به عرصه فرهنگ و هنر بود اگرچه در بحث کتاب، کتابخوانی و گوش کردن نوار هر کدام مسائلی را داشتیم.

وی با بیان اینکه کسی تا سال ۵۶ فکر نمی‌کرد حکومت اسلامی تشکیل شود، تصریح کرد: همه به دنبال اقناع رژیم پهلوی بودند تا از کارهایش دست برداشته و با دین مبارزه نکند اما در سال ۵۶ مقداری شرایط تغییر کرد و زمزمه طبل پایانی رژیم سلطنتی گوش را نوازش می‌کرد.

روحانی تاکید کرد: البته تردیدهای فراوانی بود که اگر رژیم پهلوی سقوط کند و نظام اسلامی بیاید باید چه اسمی داشته باشد، خلافت اسلامی یا حکومت اسلامی و یا اینکه آیا مردم در این حکومت نقش دارند؟ یا رای آنها هم در این حکومت نقشی دارد؟

رئیس جمهور افزود: ده ها جلسه در تهران با حضور آیت‌الله موسوی اردبیلی، شهید آیت‌الله بهشتی، شهید آیت‌الله مفتح، آیت‌الله امام کاشانی و … برگزار می‌شد و بر روی این موضوع که آیا در حکومت اینده در صورت تشکیل مردم نقش داشته باشند یا خیر احادیث، آیات و روایات بسیار مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت.

وی اظهار کرد: این مباحث از سوی آیات عظام منتظری، مطهری، بهشتی و موسوی اردبیلی با حضور در پاریس به سمع و نظر امام راحل می‌رسید و ساعت‌ها بعد از نماز مغرب و عشا با ایشان بحث می‌کردند.

روحانی گفت: شعار مردم در آن دوره استقلال آزادی حکومت اسلامی بود و در یک مقطعی امام راحل در پاریس اعلام کرد حکومت ما در آینده جمهوری اسلامی خواهد بود. البته برخی که سوابق را نمی‌دانند گمان می‌کنند این شعار به یکبار اعلام شده اما بیان جمهوری اسلامی نتیجه ده‌ها جلسه بحث و بررسی بوده است.

رئیس جمهور بیان کرد: البته هنوز هم برخی که در آن زمان نسبت به این نکات اختلاف نظر داشته‌اند، اکنون هم دچار این تشکیک‌ها می‌شوند. در صورتی که قانون اساسی ما و جمهوری اسلامی را همه پذیرفته‌ایم و بعد از اعلام امام خمینی و شعار ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شد.

وی ادامه داد: در تمام مباحث یک پشتوانه محکم علمی، فقهی، کلامی و نظری وجود داشت و در انقلاب ما دانشمندان و اندیشمندان کتاب‌ها و بیاناتشان نوشته شد، شاید با یک نوشته و سطر کوتاه شیرازی بزرگ در زمینه توتون و تنباکو در بیش از ۱۵۰ سال پیش یک تحول بزرگ در جامعه اسلامی بزرگ ایجاد شد.

روحانی با اشاره به اینکه علم در کنار سیاست و همچنین مرجعیت در کنار جامعه است، تصریح کرد: کتاب اصرار امام راحل جزء کتاب‌های اولیه میان طلبه‌ها بود و در یک مقطعی انتشار آن ممنوع و در بازارها وجود نداشت.

رئیس جمهور گفت: از کتاب امام راحل گرفته تا کتاب‌های شهید بهشتی، مطهری و همچنین هاشمی رفسنجانی نقش بسزایی در انقلاب اسلامی داشتند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ابتدا مجله‌ای با عنوان مکتب تشییع منتشر می‌کرد و بعد از آن مجله دیگری با نام مکتب اسلام که یکسری مباحث جدید و نوعی را در این مجلات مطرح و مورد بحث قرار می‌داد.

وی افزود: سخنرانی‌های شهید مطهری هم در یک مقطعی با مکتوب شدن نقش بسزایی را ایفا کرد، ساواک بعد از حمله به خانه‌ها قبل از انقلاب اسلامی تنها به دنبال کتاب در کتابخانه‌های کوچک مردم بود و به دنبال اسلحه گرم نبودند، زیرا در آن دوران آنقدری سلاح در اختیار کسی نبود.

روحانی تاکید کرد: آنها با گفتن اینکه این کتاب در کتابخانه این جوان محاکمه‌اش می‌کردند لذا این گونه کتاب‌ها تاثیری بسزا در اندیشه و تحول جوانان داشت.

رئیس جمهور گفت: انقلاب با  ایجاد اندیشه نو، موجب حرکت و شرایط جدیدی شد و این محیط جدید موجب رشد عقل شده و آینده‌نگری دقیق‌تری را برای مردم ترسیم کرد. البته گاهی احساسات هم در کنار آن وجود داشت.

روحانی با بیان اینکه خداوند از معجزه بزرگ خود تحت عنوان کتاب و گاهی هم به عنوان یک متن خواندنی و قرآن یاد می‌کند، افزود: دو نام اصلی قرآن مجید، کتاب و قرآن است و این نشان می‌دهد که معجزه خواندن و نوشتن است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اتصال به دنیای امروز و فردا با اندیشه بشری امکان پذیر است ، متذکر شد: در گذشته کتاب به صورت دیگری مرسوم بود. اما امروز در دنیای دیجیتال و صفحه نمایش آن تبلور پیدا کرده است و تفاوتی در این مسئله وجود ندارد و مهم این است که اندیشه، علم و فکر رشد و انتقال یابد.

وی با تاکید بر اینکه اساس قدرت بشر درک و فهم مسائل و بیان آن است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما، انقلاب کتاب، بیان و سخن است و معجزه ما شبیه معجزه الهی یعنی قرآن و در مسیر آن است.

روحانی با بیان اینکه دانشمندان علاوه بر رشد اندیشه‌ها، جوامع را به گذشته و آینده متصل می‌کنند، اظهار کرد: با کتاب به راحتی به اندیشه‌های قرون گذشته برمی‌گردیم و در آینده هم با کتاب و بیان راجع به ما قضاوت می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کتاب آیینه تمام نمای یک ملت در برهه‌ای از تاریخ است و دوام می‌یابد، گفت: امروز رسالت سنگینی بر دوش نویسندگان، فرهیختگان و عالمان وجود دارند تا بتوانند هر آنچه برای جامعه ما لازم و ضروری است از طریق بیان و کتابت و بر اساس واقعیات بیان کنند.

وی افزود: فرصت ما محدود است  و باید از این فرصت‌ها برای خواندن و نوشته بهره‌گرفته شود.

روحانی تاکید کرد: ما باید موقعیت کشورمان، منطقه، انقلاب، اهداف و آرمان‌هایمان و دوستان و دشمنانمان را مد نظر قرار دهیم و با توجه به این مسائل ببینیم بهتر است درباره چه چیز‌هایی بنویسیم و آنان را منتقل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کتاب‌هایی می‌بینیم که مربوط به قرن‌ها پیش است اما هیچ وقت کهنه نمی‌شوند، اظهار کرد: اندیشه‌های سعدی، حافظ و مولانا هیچ گاه کهنه نمی شود و قرن‌ها اندیشه آنان نورافشانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک شعر حافظ را ۱۰ نفر می‌خواند و ۱۰ نوع برداشت مختلف می‌کنند، تصریح کرد: این مسئله حاکی از اندیشه بلند و دقیق اندیشمندان و شعرای ما است که اندیشه خود را از فرهنگ اسلام اخذ کرده بودند و از قرآن و احادیث معصومین و پیامبران همواره بهره‌ می‌ گرفتند.

روحانی درباره علت آنکه کتاب آن طور که باید و شاید در کشورمان خوانده نمی‌شود، اظهار کرد: بخشی از این مسئله تقصیر ما است و باید به گونه‌ای کتاب‌ها نوشته شوند که مردم تشنه آن مطالب باشند و هر چیزی فصلی دارد و باید بر مبنای آن فصل، آنچه نیاز جامعه و مردم منتشر شود و در این صورت مورد استقبال جمع کثیری از مردم قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت در این زمینه باید کمک کننده و تسهیل‌گر باشد، ادامه داد: متاسفانه گاهی می‌بینیم یک مولف و صاحب‌نظری کتابی می‌نویسد و در جایی به اسم ممیزی که خیلی خبر ندارم چه کسانی آن را ممیزی می‌کنند، ایراداتی از آن کتاب گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد باید ممیزی‌اش را به انجمن نویسندگان، فرهیختگان و اندیشمندان بزرگ واگذار کند، گفت: در این صورت ممیزی‌ها دقیق‌تر انجام می‌شود و اگر هر چیزی را به اهلش واگذار کنیم، موفق‌تر می‌شویم.

روحانی با اشاره به اینکه وقتی شخصی در کشورمان برای انتخابات‌های مختلف چون نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری کاندید می‌شود باید از فیلترهای مختلفی عبور کند، یادآور شد: دنیای هم این گونه فیلترها را دارد اما به شکلی دیگر و در قالب چند حزب بزرگ این کار را انجام می‌دهند و این فیلترها را در حزب می‌گذارند.

رئیس جمهور ادامه داد: این فیلتر کاملا طبیعی و در اختیار مردم، فکر جمعی و یک حزب است و در سالن بزرگ حزبی تصمیم‌گیری می‌شود و نباید در یک اتاق در بسته در این باره تصمیم گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه باید بهترین راه را برگزینیم، گفت: این مسئله فقط در خصوص کتاب صدق نمی‌کند بلکه باید بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری را به انجمن‌های مربوط به آنان و مردم واگذار کنیم و اگر این کار را امتحان کنیم، قطعا ضرر نمی‌کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه وظیفه ما است که به مولفان و ناشران کمک کنیم، اظهار کرد: باید کاری کنیم که جامعه علاقمند به خواندن شود و وزارت ارشاد باید دلایل عدم کتابخوانی و راه درمان آن را کشف کند و دولت، جامعه و صدا و سیما هم در این راستا تلاش کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کسانی که از خواندن کتاب لذت می‌برند حتما انسان‌های موفقی هستند، اظهار کرد: جامعه و جوانان را باید تشویق به کتابخوانی کرد و اگر آموزش و پرورش در این زمینه اشکال دارد وزارت ارشاد به ما بگوید تا بنشینیم و این مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی یک دنیای جدید در این عرصه است و مردم در آن می‌خوانند و می‌نویسند، تصریح کرد: فضای مجازی، فضایی دو طرفه است و امروز دورانی شده که باید اول کتاب جوانان را در فضای مجازی خواند چون آنان در این فضا با بیان‌های مختلف خواسته‌های خود را می‌گویند و این ارتباط دو سویه برای خلاقیت و رشد اندیشه و علمی کشور مفید و باید بیشتر از ان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=208789

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x