تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

توافق آمریکایی-صهیونیستی پیش از اغتشاشات ایران +عکس

  • کد خبر : 208193
  • 17 دی 1396 - 10:34

مقامات ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی چند روز پیش از آغاز اغتشاشات در ایران در کاخ سفید با یک‌دیگر دیدار و درباره «مبارزه عملی» با جمهوری اسلامی به توافق رسیدند.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛ اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران اگرچه در مقایسه با فتنه ۸۸ ابعاد بسیار کوچک‌تری داشت و این موج جدید فتنه عملاً هرگز از زمین بلند نشد، اما دولت یک‌ساله آمریکا آن را فرصتی جدی برای اِعمال دشمنی با جمهوری اسلامی دید و مقامات این کشور و در رأس آن‌ها دونالد ترامپ، عجولانه تلاش کردند تا زیر پر و بال عده معدودی آشوبگر را بگیرند. البته مواضع ترامپ و اعضای کابینه‌اش به شکل انکارناپذیری به مواضع سران رژیم صهیونیستی، از جمله بنیامین نتانیاهو، نزدیک بود و واضح است که این مواضع، هم در پشت پرده و هم علناً، از پیش هماهنگ شده بودند.

 

توافق آمریکایی-صهیونیستی پیش از اغتشاشات ایران +عکس

مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها چند روز پیش از آغاز اغتشاشات، درباره «مبارزه عملی با ایران» به توافق رسیدند

پایگاه اینترنتی آمریکایی Moon Of Alabama «ماه آلاباما» طی گزارش‌هایی در همین‌باره، ابتدا توضیح می‌دهد که چگونه طی اغتشاشات اخیر در ایران، «عوامل تغییر نظام، اعتراضات اقتصادی را ربودند» و سپس شواهدی را بررسی می‌کند که اثبات می‌کند چگونه «حمایت زودهنگام آمریکا از شورشگران نشان‌دهنده طرحی بزرگ‌تر است.» این پایگاه نهایتاً به فروکش کردن اغتشاشات در ایران نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: اکنون «آمریکا فاز بعدی را آماده می‌کند.» اگرچه پایگاه «ماه آلاباما» نویسنده گزارش‌های خود را علناً معرفی نمی‌کند، اما تصور می‌شود این پایگاه حاوی گزارش‌های کارشناسی آمریکایی باشد که پیش‌تر با نام مستعار «بیلمان» مطالبی را در انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید منتشر می‌کرد. با این وجود، گرداننده پایگاه ماه آلاباما در حال حاضر، کارشناسی آمریکایی با نام (مستعار) «برنهارد» است.

مشرق قصد دارد گزارش‌های پایگاه ماه آلاباما را در قالب دو گزارش در اختیار مخاطبان محترم قرار دهد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید بخش اول از این مجموعه گزارش است. تمام مطالب و ادعاهای مطرح شده در این گزارش مورد تایید مشرق و همچنین نافی بسترهای داخلی ناآرامی‌های اخیر نیست و صرفا جهت استفاده نخبگان و آگاهی مخاطبان از تحلیل‌های پیرامون حوادث اخیر منتشر می‌شود.

«مبارزه عملی» با ایران، موضوع توافق آمریکایی-صهیونیستی پیش از اغتشاشات

ماه آلاباما، روز جمعه ۸ دی ۹۶ گزارش اول خود را این‌گونه آغاز می‌کند: «دیروز و امروز شاهد اعتراض‌های کوچکی در ایران بودیم. این اعتراضات احتمالاً مرحله اول یک عملیات بزرگ «تغییر نظام» است که توسط آمریکا و اسرائیل با کمک یک گروه تروریستی [مجاهدین خلق] آغاز شده است. اوایل ماه جاری [دسامبر ۲۰۱۷] کاخ سفید و صهیونیست‌ها برای حمله‌ای جدید علیه ایران آماده شدند: یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با هاآرتص تأیید کرد که هیأتی به ریاست مشاور امنیت ملی اسرائیل اوایل ماه جاری برای گفت‌وگوی دوجانبه درباره استراتژی مبارزه با تجاوزهای ایران در غرب آسیا (خاورمیانه)، با مقامات ارشد آمریکایی در کاخ سفید دیدار کرد».

با توجه به فرارسیدن موعد تصمیم‌گیری دوباره رئیس‌جمهور آمریکا درباره لغو یا تأیید برجام در ماه ژانویه، آیا اغتشاشات در ایران می‌تواند دست‌آویزی خودساخته برای ترامپ و نتانیاهو باشد؟این مقام آمریکایی ضمن تأکید بر این‌که این گفت‌وگوها، اوج گفت‌وگوهای دوجانبه درباره ایران نبوده، بلکه صرفاً بخشی از گفت‌وگوهای ادامه‌دار دو طرف بوده که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، از گفت‌وگوی دو طرف درباره «استراتژی جامع ایران» در دولت ترامپ خبر داد. هاآرتص خاطرنشان می‌کند که گفت‌وگوهای دوجانبه میان واشینگتن و تل‌آویو به خصوص در ماه ژانویه اهمیت زیادی پیدا خواهند کرد، چراکه ترامپ در این ماه باید بار دیگر درباره اِعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی تصمیم بگیرد؛ اقدامی که عملاً به معنای شکست برجام خواهد بود.

ماه آلاباما سپس به نقل از پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» گزارش می‌دهد که مقامات صهیونیست درباره نتایج نشست آمریکایی-صهیونیستی درباره ایران این‌گونه می‌گویند: «آمریکا و اسرائیل ‌درباره تحولات مختلف در منطقه و به ویژه تحولات مرتبط با ایران، اتفاق‌نظر دارند. ما درباره استراتژی و سیاست مورد نیاز برای مقابله با ایران به درک مشترکی دست یافتیم. این درک مشترک هم درباره استراتژی کلی است و هم درباره اهداف ملموس، روش عملیاتی و ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف».

توافق آمریکایی-صهیونیستی پیش از اغتشاشات ایران +عکس

 «کاندولیزا رایس» (راست) مهره کلیدی آمریکا در فتنه ۸۸ و «کارل بیلت» مهره آمریکا در اغتشاشات ۹۶

رد پای سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس در اغتشاشات

این گزارش، اعتراضات در ایران را نتیجه احتمالی همین نشست و توافق غیررسمی می‌داند و توضیح می‌دهد که «اعتراضات علیه سیاست‌های (نو)لیبرال اقتصادی دولت روحانی در ایران، مشروع است.» نویسنده، تجمع‌کنندگان در خیابان را تنها افرادی نمی‌داند که از این وضعیت ناراضی هستند، بلکه خاطرنشان می‌کند که رهبر ایران نیز گفته است که این کشور با «گرانی، تورم و رکود» مواجه است و مقامات دولت باید این مشکلات را با عزم و اراده جدی حل کنند.»

اعتراضات هم‌زمان در چند شهر نمی‌تواند خودجوش باشد، بلکه نشان از برنامه‌ریزی پشت پرده دارد.کارشناس ماه آلاباما در ادامه گزارش روز جمعه خود به‌رغم موجه دانستن اعتراضات به وضعیت اقتصادی در ایران[۷]، اشاره می‌کند: «پنج‌شنبه و امروز، ماهیت شعارهای برخی معترضان، از تقاضا برای بهبود شرایط اقتصادی، به تقاضای تغییر نظام تغییر کرد. گمان من این است که مظنونان همیشگی پشت این اعتراضات هستند. توجه داشته باشید که این اعتراضات هم‌زمان در چندین شهر آغاز شده است و این نشان می‌دهد که اعتراضات، نوعی تنش خودجوش در یک شهر نبوده، بلکه نوعی هماهنگی پشت آن وجود داشته است.»

در ادامه گزارش، پیام توئیتری روز پنج‌شنبه «کارل بیلت» سیاستمدار سابق سوئدی و رئیس شورای روابط خارجی اروپا نیز به عنوان نشانه دیگری از وجود یک نقشه پشت پرده ذکر می‌شود. بیلت در این پیام می‌نویسد: «گزارش‌ها از قطع شدن امواج شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در شهرهای بزرگ ایران حکایت دارد. این اقدام نشان‌دهنده ترس نظام ایران از گسترش اعتراضات امروز است[۸].» با این وجود، چنان‌که نویسنده گزارش توضیح می‌دهد: «به‌رغم جست‌وجو در زبان‌های مختلف، هیچ گزارشی مبنی بر قطع شدن امواج ماهواره‌ای در ایران پیدا نشد.» این کارشناس آمریکایی ادامه می‌دهد: «کارل بیلت، نخست‌وزیر سابق سوئد است. وی [طبق اظهارات جولیان آسانژ[۹]] سال ۱۹۷۳ به عنوان جاسوس سیا[۱۰] استخدام شد و از آن زمان تبدیل به یک مهره پخته آمریکایی شده است. او در کودتای اوکراین نیز شرکت داشت و سعی می‌کرد تا شخصاً از آن سود ببرد[۱۱].» ماه آلاباما هم‌چنین اشاره می‌کند که تنها پاسخ به توئیت بیلت، از جانب کاربری تحت عنوان «ریاض سوئد» بود که ویدیویی از اعتراضات در ایران را، به نقل از بی‌بی‌سی، نشان می‌داد[۱۲]. نویسنده درباره «ریاض سوئد» نیز می‌نویسد: «این حساب کاربری، ویژگی‌های غیرمعمولی دارد: از سپتامبر ۲۰۱۶ فعال بوده، ۶۵۵ توئیت هم داشته، اما فقط ۳۳ دنبال‌کننده دارد.»

فعالیت حساب‌های کاربری جعلی سازمان جاسوسی انگلیس در فتنه ۸۸
سازمان جاسوسی انگلیس، در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری می‌سازد تا از آن‌ها برای تغییر نظام در ایران استفاده کند.کارشناس ماه آلاباما تصریح می‌کند: «اتفاقاً همین دیروز یکی از سخنرانی‌ها در کنگره «هکری» «باشگاه کامپیوتری بحران[۱۳]» درباره حساب‌های کاربری ساختگی «ستاد ارتباطات دولتی» سرویس مخفی انگلیس، در توئیتر و فیس‌بوک بود. از این حساب‌ها برای دست‌یابی به اطلاعات انسانی و عملیات‌های «تغییر نظام» استفاده می‌شود. در بخشی از این سخنرانی، به اسنادی از ستاد ارتباطات دولتی اشاره می‌شود که ایران را به عنوان یکی از اهداف این استراتژی معرفی می‌کنند. سخنران به طور خاص به یک حساب کاربری با آدرس @۲۰۰۹Iranfree اشاره دارد که برای دامن زدن به اعتراضات در ایران پس از انتخاب مجدد احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت این کشور، مورد استفاده قرار گرفته است.»

تبدیل اعتراض به اغتشاش با کمک گروهک تروریستی مجاهدین خلق

نویسنده گزارش شواهد دیگری را نیز برمی‌شمارد که نشان می‌دهند «برخی از این اعتراضات، دلایل صرفاً اقتصادی دارند، اما برخی منافع دیگر، آن‌ها را می‌ربایند.» وی به نقل از رویترز، اعتراضات در اصفهان را یکی از این موارد می‌داند و می‌نویسد که اگرچه این اعتراضات در ابتدا یک گردهمایی توسط کارگران کارخانه در اعتراض به عدم دریافت حقوق‌هایشان بود، اما شعارهای اقتصادی این افراد به سرعت تبدیل به شعارهایی علیه نظام و مقامات ایرانی شد.» رویترز هم اعتراف می‌کند که اعتراضات سیاسی در ایران به ندرت اتفاق می‌افتد و تظاهرات معمولاً توسط کارگران و به خاطر اخراج یا عدم پرداخت دست‌مزد انجام می‌شود.

منافقین از فعال‌ترین گروه‌ها در اغتشاشات اخیر ایران هستند.نویسنده با اشاره به دو ویدیوی منتشرشده توسط سرویس فارسی بی‌بی‌سی، می‌نویسد: «در این ویدیوها و ویدیوهای دیگری که من دیده‌ام، صرفاً گروه‌های کوچک، مثلاً ۱۰ نفری، در اعتراضات فعال هستند و بقیه افراد صرفاً کنار ایستاده‌اند یا دارند از این افرادی فیلم می‌گیرند که دارند شعار می‌دهند.» وی در ادامه، نقش گروهک تروریستی مجاهدین خلق[۱۴] را نیز در اغتشاشات اخیر بررسی می‌کند و می‌نویسد که ویدیوهای منتشرشده توسط گروهک تروریستی مجاهدین [منافقین] خلق نیز اغلب، بر خلاف ادعای «ده‌ها هزار نفری» این گروهک، اعتراضات کوچکی را نشان می‌دهند.

توافق آمریکایی-صهیونیستی پیش از اغتشاشات ایران +عکس

 گروهک منافقین از فعال‌ترین گروه‌های حامی اغتشاشگران در ایران است

نویسنده خاطرنشان می‌کند که مجاهدین خلق و سازمان «شورای ملی مقاومت ایران» شاخه غیرنظامی این گروهک بیش‌ترین دخالت را در اعتراضات اخیر ایران داشته‌اند. این گروهک تا کنون بیش از ۱۰ گزارش درباره این اعتراضات نوشته و رئیس آن نیز بیانیه‌ای در حمایت از اعتراضات صادر کرده است؛ بیانیه‌ای که در آن آمده «دیروز مشهد، امروز کرمانشاه، و فردا سراسر ایران» و ادعا شده است که این «قیام» به معنای پایان کار جمهوری اسلامی خواهد بود. نویسنده ماه آلاباما، دخالت زودهنگام مجاهدین خلق در اغتشاشات ایران را «بی‌نهایت مشکوک» توصیف می‌کند و یادآور می‌شود که همین گروهک تروریستی بود که سال ۲۰۱۲ به رژیم صهیونیستی کمک کرد تا دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کند[۱۵].

ماه آلاباما در ادامه به گزارش ماه اکتبر مؤسسه «کیتو» نیز اشاره می‌کند که در آن یکی از گزینه‌های پیش روی ترامپ برای مقابله با ایران را سیاست «تغییر نظام از درون» می‌داند (گزارش مشرق در این‌باره را از این‌جا بخوانید). توضیحات بیش‌تر درباره نقش پررنگ آمریکا در اغتشاشات اخیر ایران، در ادامه گزارش اول ماه آلاباما و هم‌چنین در گزارش‌های دوم و سوم این پایگاه اینترنتی مورد بررسی ارائه شده است.

 

منبع: مشرق

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=208193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x