تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

پایه‌های تروریسم در عراق و سوریه فرو ریخته است/ آینده سوریه در اختیار مردم این کشور است

  • کد خبر : 207453
  • 01 آذر 1396 - 14:28
پایه‌های تروریسم در عراق و سوریه فرو ریخته است/ آینده سوریه در اختیار مردم این کشور است

رئیس جمهور گفت: پایه‌های داعش فرو ریخته و پیروزی‌های مقاومت در منطقه نشان داد صحنه آینده این منطقه صحنه پیروزی تروریست‌ها نخواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی«کمال مهر» حجت السلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به روسیه در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفرش به روسیه اظهار کرد: متأسفانه منطقه ما بیش از ۶ سال درگیر بی‌ثباتی و فعالیت‌های مخرب تروریست‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از آغاز فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه، ایران برای ورود به این موضوع احساس مسئولیت کرد، چرا که معتقدیم روندی که توسط قدرت‌های بزرگ غربی برای منطقه طراحی شده، جزئی از طرح کلی خاورمیانه بزرگ بود که آمریکایی‌ها آن‌ را دنبال می‌کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی نیز همواره از این طرح پشتیبانی و حمایت می‌کرد، تصریح کرد: سال‌های اولیه سالهای مظلومیت مردم عراق و سوریه و لبنان بود، همچنین بجز مردم و ارتش این کشور و برخی از نیروهای داوطلب برای کمک به آنها از جمله جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان حامی دیگری نداشتند.

روحانی گفت: با فداکاری‌های انجام شده روشن شد صحنه آینده این منطقه صحنه پیروزی تروریست‌ها نیست. در این راستا حضور روسیه در این میدان در کنار کشورهای منطقه تأثیرگذار بود و دنیا نیز احساس کرد مسئله سوریه و عراق حل و فصل نخواهد شد و باید در روند دیگری نظر ملت‌های منطقه پذیرفته شود.

وی اضافه کرد: به دنبال مبارزه موفق مردم سوریه و عراق در برابر تروریست‌ها، روند سیاسی نیز به صورت نیمه‌فعال آغاز شد و در نهایت در یکسال گذشته سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تصمیم گرفتند در روند میدانی و سیاسی هماهنگ‌تر فعالیت کنند.

رئیس جمهور بیان کرد: در واقع اجلاس‌های آستانه در طول چند ماه گذشته به دنبال این تصمیم برگزار شد و سه دولت ایران، روسیه و ترکیه در این اجلاس شرکت کردند و موفقیت‌هایی هم در این راستا حاصل شد.

روحانی گفت: امروز در سوچی روسیه اجلاسی مهم در سطح سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار می‌شود و این اجلاس میان دو حادثه تأثیرگذار انجام خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: حادثه پیش از اجلاس امروز موفقیت رزمندگان اسلام در برابر داعش و تروریسم در منطقه است که در ماههای اخیر عراقی‌ها و سوری‌ها در مبارزه با تروریسم به پیروزی نهایی رسیدند.

وی یادآور شد: با وجود پیروزی عراق و سوریه در مبارزه با تروریست‌ها نمی‌توان گفت مسئله تروریسم و داعش در منطقه به پایان رسیده است، بلکه اکنون با وجود پیروزی‌های حاصل شده می‌توان گفت پایه‌های حکومت آنها فروریخته است.

رئیس جمهور افزود: اکنون تروریست‌ها متحمل شکست شدند و سرزمینی ندارند که مدعی حکومت در این مناطق باشند، لذا ممکن است به صورت گروه‌های کوچک در منطقه فعالیت کنند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سوچی در روسیه خاطرنشان کرد: در این اجلاس کنگره‌ای تشکیل و گفتگوهای سوری_ سوری در این اجلاس برای آینده سوریه آغاز می‌شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: دنیا در مسئله سوریه زمانی از خواب بیدار شد که تروریست‌ها جنایات بی‌سابقه‌ای از قبیل زنده سوزاندن انسان‌ها، کشتار دسته‌جمعی، سربریدن‌ها و تخریب مراکز تمدنی مرتکب شدند.

روحانی ادامه داد: سیل آوارگان سوری نیز تکان دومی بود که غربی‌ها خصوصا اروپایی‌ها با این موضوع مواجه شدند و در کنار این موضوع مسئله عدم موفقیت تروریست‌ها از جمله موارد قابل توجه کشورهای مختلف بود.

وی تأکید کرد: کشورهای اروپایی و آمریکایی دچار مصیبت تروریسم هستند، بنابراین می‌توان گفت تفکر دنیا نسبت به اینکه تروریسم ابزار خوبی در اختیار آنها وجود دارد که هر کاری می‌خواهند در منطقه بکنند، تقریبا افکار عمومی جهانی این تصور را رد کرد.

رئیس جمهور اظهار کرد: امیدواریم در اجلاس امروز تصمیماتی که اتخاذ می‌شود و در نهایت بیانیه‌ای که از طرف سه کشور صادر می‌شود، زمینه‌ای را برای آینده خوب سوریه آماده کند، آینده سوریه به دست نیرو‌ها و قدرت‌های خارجی نخواهد بود؛ آینده سوریه در اختیار مردم سوریه است.

روحانی ادامه داد: آنچه اکثریت مردم سوریه و افکار عمومی این کشور می‌خواهد، این است که زمینه حضور و فعالیت مردم بیشتر فراهم شود و از آن کاری که مردم در سوریه می‌خواهند انجام دهند، حمایت کنند.

رئیس جمهور یادآور شد: تمامیت ارضی سوریه، حاکمیت ملی و استقلال سوریه برای ایران بسیار حائز اهمیت است، البته مسئله بازسازی و بازگشت آوارگان به کشورشان نیز از موارد اساسی به شمار می‌آید.

روحانی گفت: تصمیم جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر آن بود که تروریسم، تغییر مرزهای جغرافیایی و دخالت قدرت‌های خارجی خصوصا آمریکا، صهیونیست‌ها به عنوان ابزار در این منطقه ناموفق خواهد بود.

وی گفت: ایران به دنبال تشنج در منطقه نیست، بلکه آمریکا، صهیونیسم و برخی از حاکمان تازه به دوران رسیده کشورها به دنبال تشنج هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ملت، حکومت و دولت ایران خواستار خیر و ثبات منطقه و تعامل با کشورهای منطقه است و به دنبال تقابل با هیچ کشوری نیست، همچنین مبارزه ایران با تروریسم در این منطقه تا پایان ریشه‌های تروریسم ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=207453

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x