تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

مصرف بالای نمک و قند در کشور/ تغذیه نادرست علت ۷۰ درصد مرگ و میرها

  • کد خبر : 204275
  • 24 مهر 1396 - 10:10
مصرف بالای نمک و قند در کشور/ تغذیه نادرست علت ۷۰ درصد مرگ و میرها

معاون وزارت بهداشت گفت: دلیل ۷۰ درصد از مرگ و میرها بیماری‌های غیر واگیر است که عامل آن تغذیه نادرست و چاقی است.

به گزارشگروه علمی پزشکی«کمال مهر»؛ در مراسم ملی روز جهانی غذا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشتگفت: بحث امنیت غذایی در جامعه بین المللی نامی آشنا و از سال۱۹۹۶ بحث تامین غذایی و امنیت غذا مطرح شده است و این مسئله در اولویت ها قرار دارد و در سیاست گذاری‌ها مورد توجه قرار دارد.

وی بیان کرد: تامین و تولید و همچنین دسترسی به غذا بسیار مهم باست و ایمن بودن غذا و دسترسی به آن باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا بسیاری از مشکلات موجود در دنیا به بحث تغذیه مربوط است و همین مسئله می تواند دست مایه سیاست‌گذاری ما باشد‌.

رئیسی ادامه داد: فقر و تغذیه مسئله مهمی است و مسئولان باید تلاش کنند تا امنیت غذایی را ایجاد کنند و دستیابی به امنیت غذایی با الگوی تغذیه و نگهداری و توزیع غذا ارتباط مستقیمی دارد.

حفظ سلامتی و تعذیه خانواد مهم است و آگاهی در خرید غذا، دسترسی به خدمات بهداشتی خانوار اهمیت زیادی دارد و همه سازمان ها باید با همکاری یکدیگر امنیت غذایی را تامین کنیم.

وی ادامه داد: کم وزنی و چاقی، نیازمند توجه جدی است و در طرح تحول بحث اصلاح الگوی تغذیه جامعه مطرح است و در کارگروه سلامت اقدامات خوبی انجام شده و حضور کارشناسان در کاهش بیماری های غیر واگیر موثر است.

کاهش ۷۵ درصدی سوءتغذیه در کشور

رئیسی تصریح کرد: بحث کاهش ۵۰ درصدی گرسنگی کودکان زیر ۵ سال مطرح شد و بر طبق گزارش فائو ۷۶ کشور از جهان به این برنامه دسترسی پیدا کردند و ۲۹ کشو از جمله ایران از این برنامه پیشی گرفته و تا ۷۵ درصد کاهش سو تغذیه داشته است.

رئیسی افزود: در روند کاهشی کمبود آهن هم موفق بودیم و نیازمند ادامه این راه هستیم و برای دختران دبیرستانی ۱۲ تا ۱۸ سال قرص های آهن توزیع می شود.

وی عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد از مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر بوده که عامل آن تغذیه نادرست، فشار خون و چاقی است و تغذیه و تحرک لازم را باید جزء برنامه روزانه قرار دهیم.

۶۰ درصدِ ۶۰ ساله‌ها اضافه وزن دارند

وی تاکید کرد: ۶۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال دچار اضافه وزن هستند که مصرف بالای قند و چربی در بین مردم و الگوی تغذیه نامناسب دلیل این اضافه وزن است و باعث بروز بیماری های غیر واگیر می شود.

رئیسی افزود: مصرف نمک ما سه برابر حد متوسط دنیا بوده و عامل مهمی برای بروز بیماری های قلبی و فشار خون است و باید نحوه استفاده درست و به اندازه  آن را جدی بگیریم‌.

وی اظهار کرد: مردم به سمت غذاهای فست فودی می‌روند ولی به طور کلی وضعیت ما رو به بهبود است و با تغذیه مناسب جلوی ۳۰ درصد از سرطان ها را بگیریم.

رئیسی ادامه داد: ما جزء کشورهایی هستیم که تحرک خوبی نداریم و  مصرف نمک و میزان  چربی مردمان ما بالاتر از حد متوسط دنیا است.

وی اظهار کرد: بخش های دولتی و خصوصی باید با همکاری یکدیگر امنیت غذایی را بیشتر کنند و من امیدوارم سال آینده امنیت غذایی بیشتری ایجاد کنیم.

 

در حال تکمیل/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=204275

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x