تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
1

واکنش ها در انگلیس به اظهارات رئیس جمهور آمریکا

  • کد خبر : 204061
  • 22 مهر 1396 - 16:36
واکنش ها در انگلیس به اظهارات رئیس جمهور آمریکا

اعلام راهبرد و مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام، واکنش مقامات، فعالان سیاسی و مدنی در انگلیس را در پی داشت.

 

به گزارش گروه بین الملل «کمال مهر» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از لندن، اعلام راهبرد و مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام و در پیش گرفتن سیاستی که در محافل مختلف سیاسی و مطبوعاتی نامتعادل و غیردیپلماتیک توصیف شد واکنش مقامات، فعالان سیاسی و مدنی در انگلیس را در پی داشت.

پس از اظهارات رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران و برجام، دفتر نخست وزیری انگلیس در اطلاعیه ای اعلام کرد نخست وزیر انگلیس با سران فرانسه و آلمان در بیانیه ای مشترک پای بندی خود را به برجام و تعهد خود را نسبت به اجرای آن اعلام کرد.

وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به رویکرد رئیس جمهور آمریکا درباره برجام گفت: ما رایزنی های خود را آغاز می کنیم و آن را ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم هر اقدام جدید علیه ایران در اجرای برجام اخلال ایجاد نکند.

بوریس جانسون افزود: برجام جهان را امن تر کرده است.

ریچارد بیکن رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران، ریچارد دالتون دیپلمات کهنه کار انگلیسی، لرد لامونت نماینده ویژه دولت انگلیس در امور بازرگانی با ایران نیز پیش تر بر ضرورت حفظ برجام تاکید کردند و آن را به سود طرف های متعهد دانستند.

رویکردها و مواضع ترامپ علاوه بر مقامات دولتی، واکنش کارشناسان و فعالان سیاسی در انگلیس را نیز در پی داشت.

لیندزی جرمن مدیر ائتلاف ضدجنگ در انگلیس درباره ترامپ گفت: او اصلاً نباید رئیس جمهور می شد؛ او نژاد پرستی و خشونت را برای جهان به ارمغان آورد و اظهاراتش ضد توافق چند کشور با ایران نشان داد با هیچ کس نمی تواند کنار بیاید.

این فعال سیاسی افزود: ترامپ سیاست هایش را علیه زنان ادامه می دهد، علیه اقلیت های نژادی کار می کند، تهدید می کند که ارتش آمریکا را به مرزهای جنوبی با مکزیک اعزام خواهد کرد، ایران را تهدید می کند، او مرد خطرناکی است که جهان را به سوی بی ثباتی سوق می دهد.

شمار زیادی از فعالان مدنی در انگلیس سیاستهای ترامپ را موجب بی ثباتی و گسترش ناامنی در جهان ارزیابی می کنند.

جیم موری کارشناس سیاسی درباره ترامپ می گوید هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که او سیاست خارجی آمریکا را در نهایت به کجا خواهد برد.

وی با بیان اینکه ترامپ قطعاً فردی غیرقابل پیش بینی و مذبذب است افزود: رویکردهای ترامپ نابسامانی ها را در جهان افزایش داده و بی شک ناامنی را حتی برای مردم انگلیس، فرانسه، بلژیک و آمریکا بیشتر کرده است.

ریاض طاهر از بنیانگذاران ائتلاف جنگ را متوقف کنید می گوید: اگرچه سخنان و سیاست های دونالد ترامپ، متفاوت از رئیس جمهور پیشین آمریکا به نظر می رسد، اما کارشناسان این سیاست ها را رویکرد دائمی آمریکا می دانند.

این فعال حقوق بشر و ضدجنگ که از درخواست کنندگان اصلی محاکمه تونی بلر برای تجاوز به عراق بود، از بین بردن دولت های مقتدر مخالف سیاستهای آمریکا را به بهانه های مختلف، از جمله راهبردهای اصلی دولتمردان آمریکایی و متحدان آنها می داند و می افزاید: سیاست های آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم تغییر نکرده است. همان سیاست های استعماری، همان سوء استفاده از ضعف دیگران ادامه دارد.

وی می افزاید: حتی با روی کار آمدن یک سیاه پوست هم وضعیت سیاه پوستان آمریکا بهتر نشد. “جنگ با ترور” برای پرت کردن حواس است و ما باید از آن آگاه باشیم. تروری به جز بمباران های ناتو، وجود ندارد. بمباران های آمریکا، بمباران های انگلیس علیه مردم بیگناه منطقه غرب آسیا ترورند. بمباران افغانستان، ترور است. در کل منطقه این گونه ترورها دیده می شود. این، همان ترور است. ترور دیگری در غرب آسیا وجود ندارد. اسلام هراسی، داعش، جنگ شیعه و سنی، همه را غرب می سازد، زیرا می خواهد توان مردم منطقه را ضعیف سازد و دولت ها را از بین ببرد و خود کاملا بر منطقه مسلط باشد.

ریاض طاهر می گوید: نگاه کنید که در منطقه چه خبر است. در بخش هایی، دولت نیست، در منطقه دموکراسی نیست، ناامنی همه گیر شده که همه پیامد این بهانه است که ما غربی ها با ترور می جنگیم.

وی می افزاید: چه کسی از این جنگ افروزی های غرب سود می برد؟ شرکت های اسلحه سازی. تولیدکنندگان سلاح ها و بمب های آمریکا، از این همه سفارش خسته شده اند. تولیدات کارخانه های اسلحه سازی آمریکا دارد مردم بیگناه در سوریه، عراق، یمن و لیبی را می کشد. مبارزه با ترور سیاست غرب نیست ما باید بیدار شویم. تروری در منطقه نیست به جز ترور ناشی از سیاست خارجی آمریکا و انگلیس در غرب آسیا.

علاوه بر مقامات و کارشناسان و فعالان سیاسی، مردم انگلیس نیز بارها با برپایی تظاهرات گسترده در لندن و برابر سفارت آمریکا خشم و انزجار خود را از سیاستها و رویکردهای رئیس جمهور آمریکا اعلام و ضمن درخواست لغو دعوت نخست وزیر انگلیس از ترامپ برای سفر رسمی به لندن تاکید کردند چانچه ترامپ وارد این کشور شود بزرگترین تظاهرات ضد یک رئیس جمهور را در انگلیس به راه خواهند انداخت.

محافل مطبوعاتی نیز بارها سیاستهای ترامپ را به سخره و به باد انتقاد گرفتند. نژادپرست، جنگ افروز، غیر قابل اعتماد، بی ادب، هوسران، بخشی از القابی است که رسانه های اروپایی ها به رئیس جمهور آمریکا داده اند، اما غیر قابل پیش بینی بودن، بیش تر ملاحظه می شود. ظاهرا رئیس جمهور آمریکا بیشتر از این حربه برای پوشاندن نقایص و تلاش برای دست یابی به برتری طلبی خود بهره گرفته است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=204061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x