تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

اعمال تحریم جدید لغو برجام است/ برجام از ابتدا بدفرجام و نافرجام بود/ موضع دیروز ترامپ تلاش برای انتقال توپ بازی به زمین کنگره بود

  • کد خبر : 203986
  • 22 مهر 1396 - 14:52
اعمال تحریم جدید لغو برجام است/ برجام از ابتدا بدفرجام و نافرجام بود/ موضع دیروز ترامپ تلاش برای انتقال توپ بازی به زمین کنگره بود

کارشناس مسائل هسته ای افزود: تاریخ یک پدیده علمی زنده است که هرکسی نمی تواند به زعم و برداشت خود مطالبی غیر واقع درباره آن بیان کند؛ ترامپ با این موضع گیری چیزی برای حیثیت و اعتبار مقام ریاست جمهوری آمریکا باقی نگذاشت، چرا که نام خلیج فارس را علما و بزرگان غرب به وجود آوردند.

گروه سیاسی «کمال مهر»مجتهدزاده، کارشناس مسائل هسته ای در خصوص مواضع خصمانه دونالد ترامپ علیه ایران و برجام اظهار داشت: اظهارات دونالد ترامپ اگرچه به معنای پایان یافتن برجام از دید ایالت متحده آمریکا نیست، اما این موضع از مدت ها قبل پیش بینی می شد چرا که آمریکا از ابتدا تعهدی در برجام نداده بود.

وی با تاکید بر اینکه بارها در قبال چنین موضع هایی اخطار داده بودیم عنوان کرد: برجام از ابتدا بدفرجام و نافرجام بود؛ موضعی که دیروز از سوی ترامپ اعلام شد تلاش دولت ایالت متحده آمریکا برای پرت کردن توپ بازی فوتبال برجام به زمین کنگره این کشور بود.

کارشناس مسائل هسته ای افزود: ترامپ خواست شانه خودش را از بار سنگین مسئولیت لغو برجام خالی کند و ما امروز باید منتظر بمانیم که کنگره ایالت متحده آمریکا در قبال این وضعیت چه سیاستی را در پیش می گیرد. کنگره می تواند این برجام را قبول داشته باشد و روند اجرای برجام را خوب اعلام کند اما از طرف دیگر هم می تواند کنگره تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند که اعمال تحریم جدید عملاً لغو برجام است.

مجتهد زاده با بیان اینکه ترامپ اظهارات شاذ متفاوتی دارد عنوان کرد: نباید ما وقت خود را برای بررسی جزء جزء سخنان ترامپ تلف کنیم؛ ترامپ در حالی که رسما اعلام می کند که با نظام جمهوری اسلامی ایران دعوا دارد از طرف دیگر از ملت و غرور و تمدن ایران سخن می گوید و در عین حال هم با به کار بردن نام جعلی برای خلیج فارس بزرگترین تو دهنی را به غرور ملی ایران می زند.

وی افزود: اظهارات ترامپ نشان داد نه تنها وی از تعادل روحی و روانی برخوردار نیست، بلکه سواد کافی را هم برای صحبت کردن ندارد، اگرچه روحانی به ترامپ پیشنهاد می کند که تاریخ را بخواند و درباره ایران صحبت کند اما خود او هم سخنان نادرستی درباره تاریخ و مرداد ماه ۱۳۳۲ گفته است.

این کارشناس مسائل هسته ای افزود: تاریخ یک پدیده علمی زنده است که هرکسی نمی تواند به زعم و برداشت خود مطالبی غیر واقع درباره آن بیان کند؛ ترامپ با این موضع گیری چیزی برای حیثیت و اعتبار مقام ریاست جمهوری آمریکا باقی نگذاشت، چرا که نام خلیج فارس را علما و بزرگان غرب به وجود آوردند که می توان نتیجه گرفت  خلیج فارس بخشی از تمدن غربی است که ترامپ با جعل این نام در واقع به میراث تمدن غرب ضربه وارد کرد.

مجتهد زاده با بیان اینکه ترامپ مانند کودکان لجبازی می کند عنوان کرد: همه این بازی ها برای این است که آمریکا از زیر اجرای برجام شانه خالی کند و ترامپ نمی تواند ضربه ای بزرگتر از این به برجام وارد کند هرچند ترامپ هنوز علیه وظایف کلی آمریکا در قبال برجام اقدامی نکرده است.

این کارشناس مسائل هسته ای کشورمان با بیان اینکه سیستم حکومتی آمریکا اجازه یاغی گری به روسای جمهور آمریکا نمی دهد عنوان کرد: هر احتمالی برای تصمیم کنگره وجود دارد چرا که در کنگره هم نمایندگان موافق برجام و هم نماینده های مخالف وجود دارد؛ کنکره هم می تواند برجام را لغو و هم می تواند به اجرای آن ادامه بدهد.

وی در ادامه گفت: کنگره هر کاری بخواهد بکند باید مطابق قوانین بین المللی و تعهدات کشور خود باشد و از همین رو نمی تواند مانند ترامپ به صورت شخصی با برجام برخورد کند و از همین رو نمیتوان از کنگره رفتاری مانند رفتار ترامپ داشته باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: واکنش روحانی به اظهارات ترامپ اگرچه خوب بود اما باید بخش های تاریخی آن قوی تر شود؛ روحانی برای اولین بار سیاست مسموم تساهل و تسامح را کنار گذاشت و با شهامت لازم به اظهارات ترامپ و به شخص ترامپ پاسخ داد.

مجتهد زاده بیان داشت: در همین واکنش روحانی بسیار حیرت کردم به صورتی که در حالی که روحانی از ترامپ می خواهد به مطالعه تاریخ بپردازد، خود در روابط بین الملل دچار یک خطای بزرگ تاریخی شد که توجه نکرد که اظهارات وی در خصوص کودتای تاریخ ۱۳۳۲ عنوان کرد دروغ بزرگی بود که مغایر با قوانین بین الملل است؛ چرا که هیچگاه رئیس یک کشور نمی تواند علیه نخست وزیر کودتا کند و در واقع نخست وزیر بود که مجلس را منحل کرد و مرتکب کودتا شد.

انتهای پیام/ط

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=203986

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x