تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

طلای سرخ ایرانی رنگ باخت/ مسئولان هشیار باشند

  • کد خبر : 202680
  • 10 مهر 1396 - 15:42
طلای سرخ ایرانی رنگ باخت/ مسئولان هشیار باشند

برخی افراد با رنگ کردن ساقه زعفران و عرضه محصول در بازارهای داخلی و صادراتی برجان تولیدکنندگان طلای سرخ ایرانی آتش انداخته اند.

طلای سرخ ایرانی رنگ باخت/ مسوولان هشیار باشندبه گزارش گروه اقتصادی«کمال مهر»، زعفران یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور محسوب می شود که در سایه کمبود نظارت ها و تاخت و تاز متقلبان در بازار، تولید این محصول رو به افول گذاشته است.

برخی افراد نیز با رنگ کردن ساقه زعفران و عرضه محصول در بازارهای داخلی و صادراتی آتشی برجان تولیدکنندگان طلای سرخ ایرانی انداختند که از سرخی این محصول کاسته شده است.

حال جای سوال است که چرا مسولان امر با وجود نقش پراهمیت این محصول توجه چندانی به اعمال متقلبانه افراد سود جو ندارند؟

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به عرضه زعفران های تقلبی در بازار  اظهار کرد: همه ساله برخی افراد سودجو اقدام به عرضه زعفران تقلبی در بازارهای داخلی و خارجی می کنند.

وی با اشاره به اینکه رنگ کردن ریشه های زعفران یکی از معضلات جدی این بخش به شمار می رود، افزود: براساس هشدارهای مکرر انتظار می رود که مسئولان امر تمهیداتی برای مقابله با سودجویان به کار گیرند.

حسینی با انتقاد از ضعف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی  درباره زعفران تقلبی در بازار گفت: تشکل ها از شرایط فیزیکی زعفران تقلبی و اصلی باید اطلاعات کافی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند تا سودجویان نتوانند به اهداف شوم خود دست یابند.

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به روش شناسایی خالص بودن زعفران بیان کرد: شکل ظاهری زعفران طبیعی شبیه گیاه میخک وانتهای کلاره آن دندانه دار،پهن و باریک است در حالیکه کلاره زعفران تقلبی میله ای و بلند است.

وی ادامه داد: با وجود عرضه زعفران های تقلبی ایرانی در بازار های هدف انتظار می رود که رایزن بازرگانی سفارت ایران  پس از رصد بازار هشدارهای لازم را به دولت ها بدهند.

به گفته حسینی اگر بخش خصوصی به درستی وظایف خود را انجام دهد دیگر شاهد سودجویی افراد و بدنامی زعفران ایرانی در بازارهای هدف نخواهیم بود.

مردم از خرید زعفران غیر استاندارد اجتناب کنند

غلامرضا میری نائب رییس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،گفت: امارات و اسپانیا با قاچاق ساقه سفید زعفران اقدام به رنگ کردن این محصول می کنند تا این ساقه ها شبیه کلاره های زعفران در آید.

وی افزود: با توجه به اینکه برند ایرانی در بازار های امارات، اسپانیا و.. شناخته شده است از این رو فروش زعفران تقلبی با برند ایرانی امکان پذیر نیست.

میری از مردم تقاضا کرد که تنها زعفران دارای علامت استاندارد را خریداری کنند چرا که این زعفران ها از کیفیت حداقلی برخوردار هستند.

نائب رییس شورای ملی زعفران ادامه داد: معاونت غذا و دارو و سازمان استاندارد از تمامی واحد های استاندارد نمونه برداری می کنند به گونه ای در صورت اشکال اقدام به ابطال پروانه تولید خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه  مردم نمی توانند زعفران تقلبی از طبیعی را تشخیص دهند،بیان کرد: زعفران های تقلبی دارای رنگ مصنوعی تنها در آزمایشگاه ها قابل تشخیص خواهند بود.

انتهای پیام/

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=202680

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x