تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

نکات بسیار ساده ای برای زنده ماندن که روزی جان شما را نجات خواهند داد

  • کد خبر : 200707
  • 19 شهریور 1396 - 17:22

در این مطلب می خواهیم شما را با نکات مهمی آشنا کنیم که در شرایط سخت به کمک شما آمده و به جای مرگ، ادامه ی زندگی را برای شما رقم خواهند زد.

به گزارش گروه  وبگردی«کمال مهر»؛ دنیای امروزی دنیای خشن و بدون بخششی است. بعضی روزها چنان شرایط برای زندگی دشوار می شود که ادامه ی زندگی شما به نتیجه ی پرتاب یک سکه شبیه است. بدون شک هر کسی به نحوی در شرایطی سخت گرفتار شده که خود را بیش از هر زمان دیگری به مرگ نزدیک دیده است. برای بعضی ها نیز بارهای چنین اتفاقاتی رخ داده و دیگر خود را برای مرگ آماده کرده اند اما در نهایت با یک کار ساده جان خود را نجات داده اند. در چنین شرایطی حفظ خونسردی و خودداری از تصمیمات احساسی نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت شما دارد. در ادامه می خواهیم شما را با نکات ساده اما مهمی آشنا کنیم که درشرایط سخت به کمک شما آمده و به جای مرگ، ادامه ی زندگی را برای شما رقم خواهند زد.

۱- لباس های کتانی نپوشید

اگر قصد نشستن را در خانه ندارید و می خواهید به یک سفر تفریحی مانند کوهنوردی، شنا یا کمپ زدن در خارج از شهر بروید باید بدانید که دوری جستن از لباس های کتانی می تواند جان شما را در صورت بروز خطر نجات دهد و دلیل آن نیز پایین بودن دمای بدن است که در نتیجه ی پوشیدن لباس های کتانی رخ می دهد. بر اساس گزارش ها بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ بیش از ۱۶٫۹۱۱ نفر به علت پایین آمدن دمای بدنشان جان خود را از دست داده اند که سهم زیادی از آن ها به دلیل پوشیدن لباس های نامناسب کتانی بوده است. در واقع در شرایطی که میزان گرمای تلف شده در بدن از میزان گرمای تولیدی آن بیشتر باشد حالتی به نام «هایپوترمی« (hypothermia) رخ داده و فرد جان خود را از دست خواهد داد.

شاید شما هم شب های خنک تابستان را دوست داشته باشید اما چنین شب های خنکی بسیار خطرناک خواهند بود به خصوص وقتی که لباس های کتانی به تن داشته باشید. در واقع در داخل بافت های کتانی فضاهای خالی بسیاری وجود دارد که می تواند مقدار بسیار زیادی رطوبت را در خود جذب نماید. این فضاهای خالی تنها بدین معنا نخواهند بود که بدن شما خیس خواهد شد بلکه از آن جا که بافت های کتانی سلولزی هستند و آب نیز به شدت به سلولز جذب می شود پس مدت زمان بسیار بیشتری طول خواهد کشید تا لباس های کتانی شما خشک شوند. پس اگر باران ببارد یا حتی بیش از حد عرق کنید نیز لباس شما به شدت مرطوب و خیس خواهد شد و در نهایت دمای بدن شما را به شدت کاهش خواهد داد. لباس خیس گرمای بدن شما را خواهد گرفت پس بهتر است در چنین شرایطی از لباس های پشمی، پلی استر یا نایلونی استفاده نمایید.

۲- از ساعت خود به عنوان قطب نما استفاده کنید

بیایید فکر کنیم که از شهر خارج شده و در میان درختان انبوه گم شده اید. فرض می کنیم که شما می دانید که در نیمکره ی شمالی یا جنوبی واقع شده اید (در غیر این صورت مشکل بسیار بزرگتری خواهید داشت)، در این صورت شما می توانید از ساعت عقربه دار خود به عنوان یک قطب نما استفاده نمایید. طبیعتاً روشی که می خواهیم آموزش دهیم برای کسانی که ساعت های عقربه دار در دست دارند مفید خواهد بود اما اگر از ساعت های دیجیتال استفاده می کنید نیز با کمی قوه ی تخیل می تواند مسیر خود را مشخص نمایید. اگر در نیمکره شمالی هستید، عقربه ی ساعت شمار را به سمت آفتاب بگیرید و خطی را بین عقربه ساعت شمار و ساعت ۱۲ متصور شوید.

فاصله ی بین این دو مسیر جنوب را به شما نشان خواهد داد و با استفاده از همین یک جهات می توانید جهات دیگر را نیز به ترتیب مشخص نمایید. اگر در نیمکره ی جنوبی هستید طوری قرار بگیرید که ساعت ۱۲ به سمت خورشید باشد، بدین ترتیب فاصله ی بین ساعت ۱۲ و عقربه ساعت شمار سمت شمال را به شما نشان خواهد داد.

۳- تلفن های همراه حتی بدون آنتن نیز می توانند جان شما را نجات دهند

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید مدت زیادی را خارج از خانه و طبیعت بگذرانید، مثلاً در تعطیلات، و طبیعتاً در این مدت با دنیای خارج ارتباطی نداشته باشید کسی نمی تواند شما را سرزنش کند. معمولاً در چنین شرایطی همراه داشتن تلفن همراه ضروری به نظر نمی رسد زیرا در هر صورت پوشش شبکه ای برای برقراری ارتباط نخواهید داشت اما به یاد داشته باشید که یک تلفن همراه بدون آنتن نیز می تواند جان شما را نجات دهد. فرض کنید در یک کوهنوردی چند روزه ناگهان گم می شوید. آنتن و پوشش ارتباطی کافی نیز برای برقراری تماس با دوستان درخواست کمک نیز ندارید.

حتی اگر نتوانید با تلفن همراه خود تماس بگیرید هم این تلفن همراه می تواند دکل های تلفن همراه مجاور را به صدا درآورد. و وقتی که دکل ارتباطی به سیگنال های تلفن همراه شما عکس العمل نشان دهد نقشه ای دیجیتالی از مکان حضور شما ترسیم خواهد شد. این موضوع می تواند کمک بزرگی برای گروه های امداد و نجات باشد که مکان تقریبی شما را پیدا کنند.

۴- می توانید از یخ برای درست کردن آتش استفاده نمایید

فرض کنید در یک کوه پر از برف گم شده اید و به شدت سردتان شده است. اگر خوش شانس باشید اطرافتان یخ زده است و اگر خوش شانس تر باشید یک رودخانه در اطرافتان وجود دارد که سطح آن یخ زده باشد. اگر چه ممکن است این شرایط عکس خوش شانسی به نظر برسد اما هه چیز به دیدگاه شما نسبته به واقعیت بستگی خواهد داشت. آن آب یخ زده درست همان چیزی است که برای روشن کردن آتش به آن نیاز خواهید داشت. بهتر است از یک تکه یخ روشن و تمیز استفاده کنید که هیچ هوا یا حبابی در داخل آن وجود نداشته باشد. اگر این تکه یخ به شکل یک آینه ی محدب باشد بهتر بوده و اشعه های خورشید با استفاده از آن روی یک جسم سوختنی متمرکز شده و در نهایت آتش خواهد گرفت.

بنابراین اگر تکه ی یخ زمخت و غیرصیقلی بود آن را صاف و صیقلی نمایید و سپس با چرخاندن آن در کف دست، لبه های تیزش را از بین ببرید تا کاملاً صاف شود. همچنین می توانید از عینکتان برای روشن کردن آتش استفاده نمایید اما تنها در صورتی که دوربین هستید. عینک های مطالعه برخلاف عینک هایی که برای دیدن اشیاء دور مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند نور را متمرکز نمایند.

۵- آزمایش جهانی چیزهای قابل خورده شدن را بدانید

روش های مختلفی برای مشخص کردن چیزهایی که در طبیعت نباید خورد و چیزهایی که خوردن آن ها بی ضرر است وجود دارد. از خوردن گیاهانی که شیره دارند، بویی شبیه بادام دارند یا خار و موهای باریک دارند و گیاهانی که برگ هایی با الگوی سه گوش دارند خودداری کنید. یک نکته ی دیگر نیز وجود دارد و آن این که از خوردن دانه های میوه ای زرد و سفید اجتناب کنید. میوه های ارغوانی و آبی معمولاً (اما نه همیشه) مشکلی ندارند و خوردن میوه های قرمز رنگ هم ریسکی و خطرناک است. اگر چیزی پیدا کرده اید و فکر می کنید خوردنی است بهتر است تست قابلیت خوردن را انجام دهید. در ابتدا یک تکه از ان گیاه را روی پوست بدن خود قرار دهید تا بدانید که آیا بدن شما واکنش شدیدی به آن نشان خواهد داد یا خیر که حداکثر باید ۱۵ دقیقه طول بکشد.

اگر مشکلی پیش نیامد همین کار را روی لب خود انجام دهید و اگر باز مشکلی پیش نیامد کمی از آن را بجوید اما قورت ندهید. سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید و اگر هیچ مشکلی ندیدید می توانید تا حدود زیادی به بی خطر بودن آن گیاه اطمینان کنید. البته بروز اثرات جانبی منفی حداکثر در ۸ ساعت اتفاق خواهد افتاد و اگر اتفاق خاصی رخ نداد بدانید که غذای خود را یافته اید.

۶- هیچ گاه علیه موج های نامنظم دریا شنا نکنید

عکس العمل شدید نشان دادن به شرایط سخت تقریباً همیشه معنای خوبی دارد اما برخی اوقات می تواند شرایط شما را بدتر سازد. بعضی اوقات بهتر است خود را به بدنتان بسپارید. این همان کاری است که باید در مقابله با امواج سهمگین و نامنظم انجام دهید زیرا این امواج چنان قدرتمند هستند که ماهرترین شناگران را نیز به مکان های عمیق تر دریا خواهند کشاند. اگر این امواج نامنظم و قدرتمند شما را از ساحل دور کردند سعی نکنید به سمت آن شنا کنید. زیرا این کار شما را به شدت خسته کرده و به سرعت به سمت غرق شدن پیش خواهد برد. در مقابل بهترین روش این است که موازی با جریان امواج حرکت کرده و خود را به ساحل نزدیک کنید. اگر موفق به این کار نشدید سعی کنید خود را روی آب نگه دارید و منتظر کمک بمانید.

نکته ی مهم این است که امواج سهمگین و نامنظم هیچ گاه شما را به زیر آب نخواهند برد. در واقع این امواج از ساحل به سمت دریا کشیده می شوند. بنابراین تنها کاری که باید بکنید این است که انرژی خود را حفظ کرده و با امواج مقابله نکنید.

۷- هنگام بروز صاعقه روی زمین دراز نکشید

صاعقه ها بسیار زیبا اما کشنده هستند و سالانه ۲۴٫۰۰۰ نفر در اثر اصابت صاعقه جان خود را از دست می دهند. از آن جال تر این که تعداد افرادی که در هر سال به دلیل برخورد صاعقه زخمی می شوند ۲۴۰٫۰۰۰ نفر است. متاسفانه خیلی از چیزهایی که برای در امان ماندن از صاعقه شنیده اید صحت ندارد برای مثال این که برای جلوگیری از اصابت صاعقه بهتر است روی زمین دراز بکشید. اما حقیقت این است که صاعقه ها روی زمین حرکت می کنند و دراز کشیدن روی زمین باعث خواهد شد که صاعقه خیلی راحت تر به شما اصابت نماید. پس چه باید کرد؟

ایمن ترین مکان جایی است که سقف دار باشد مخصوصاً مکانی که زیرساخت های کافی مانند لوله کشی و سیم کشی برق داشته باشد زیرا این زیرساخت ها جریان صاعقه را منعکس کرده و در جهات دیگری هدایت خواهند کرد. اگر نتوانستید پناه بگیرید بهتر است روی پاهای خود بنشینید و سرتان را در دستانتان بگیرید. بدین ترتیب شما بلندترین شیء آن اطراف نخواهید بود و همزمان سطح تماستان با زمین را به شدت کاهش خواهید داد. از اشیاء بلند نیز دوری کنید. از همه مهم تر این که به یاد داشته باشید که تا یک ساعت و نیم بعد از پایان طوفان نیز ممکن است مورد اصابت صاعقه قرار بگیرید.

۸- بیرون پریدن از خودرویی که در حال حرکت است

فیلم ها باعث شده اند به این باور برسیم که بیرون پریدن از یک خودرو در حال حرکت پیش نیاز تبدیل شدن به قهرمان اکشن است اما آیا می دانید در صورتی که از یک خودرو در حال حرکت بیرون بپرید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اول این که زمانی را برای بیرون پریدن انتخاب کنید که سرعت خودرو در کمترین حد ممکن خود قرار دارد. در چنین حالتی هیچ گاه نباید از ترمز دستی استفاده کرد زیرا این کار امکان چپ کردن ماشین را به شدت افزایش داده و خارج شدن شما از خودرو را سخت تر خواهد کرد. نکته ی بعدی این است که زانوها، آرنج ها و پهلوهای خود را بپوشانید حتی با روزنامه.

بدین ترتیب اگر خودرو سرعتی در حدود ۵۰ تا ۵۵ کیلومتر داشته باشد نیز خواهید توانست بدون مشکلی جدی از آن بیرون پریده و راه خود را بروید. هنگام پریدن هم دور زدن را در زن خود داشته باشید و بدون فکر و یکباره بپرید. دست ها و پاها باید اولین اعضایی باشند که با زمین تماس پیدا می کنند. البته در صورتی که پشت و قسمت پشتی شانه های شما با زمین برخورد کنند بسیار بهتر خواهد بود. سپس سعی کنید به سرعت غلط بزنید تا از دست انرژی زیادی که در نتیجه ی پریدن و برخورد با زمین ایجاد شده خلاص شوید.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=200707

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x