تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

دلایل علمی و اقتصادی سفید بودن هواپیماها

  • کد خبر : 200121
  • 13 شهریور 1396 - 9:14
دلایل علمی و اقتصادی سفید بودن هواپیماها

هر رنگی که برای رنگ آمیزی هواپیما استفاده شود در نهایت اکسید شده، زنگ می زند و به هر حال در نهایت محو می شود. برای تمیز و یکدست بودن هواپیما لازم است هر چند وقت یک بار دوباره رنگ آمیزی شود .

 

به گزارش گروه وبگردی «کمال مهر»؛استفاده از رنگ سفید برای هواپیماها به صورت عرف درآمده است. استفاده از این رنگ بی دلیل نیست. علم و اقتصاد هر دو برای این انتخاب، دلایلی محکمی ارائه می دهند تاهواپیمای شخصی خود را به شکل پلنگ رنگ آمیزی نکنید.

علم و گرما

دلیل اصلی رنگ برفی هواپیما ها را باید در علم ترمودینامیک جستجو کرد. «جان هانسمن»، پروفسور هوانوردی و فضانوردی در دانشگاه ام‌آی‌تی در مصاحبه ای گفته است: این رنگ بهترین بازتابنده ی خورشید است. نور خورشید را جذب نمی کند و کابین هواپیما را خنک نگه می دارد؛ همان طور که پوشیدن لباس سفید، بهترین گزینه برای تابستان هاست.

همچنین محافظت از قسمت های پلاستیکی هواپیما چون دماغه و قسمت های کامپوزیتی از تغییر شکل توسط آفتاب سوزان اهمیت بسیار بالایی دارد. در ضمن رنگ سفید تابش های احتمالا مضر خورشیدی را کاملا بازمی تاباند. در کل می توان رنگ سفید را به نوعی ضد آفتاب هواپیما در نظر گرفت.

دوستان بالدار ما

تحقیقی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که پرنده ها نیز از رنگ سفید هواپیما سود می برند. در این مطالعه آمده است که هواپیماهای سفید نسبت به هواپیماهای آبی، رنگی که بازتاب خوبی برای خورشید، ولی همرنگ آسمان است، برخورد کمتری را با دسته ی پرنده ها تجربه کردند.

این مقاله عنوان می کند که دوستان بالدار ما رنگ سفید را در آسمان تشخیص داده و متناسب با آن تغییر مسیر می دهند.

دید انسانی

رنگ سفید می تواند برای انسان ها نیز مفید باشد. البته خدا را شکر این قضیه مربوط به برخورد نمیباشد. سفیدی هواپیما باعث می شود که هرگونه ضربه، ترک یا شیار روی هواپیما مانند زخمی عیان به چشم عوامل پرواز بیاید و مطمئنا همه از اهمیت تشخیص آسیب هواپیما قبل از پرواز آگاهیم.

پول، پول و پول

به جز دلایل علمی، دلایل اقتصادی نیز در انتخاب رنگ سفید برای هواپیماها سهیم هستند. حتی شرکت های هوایی نیز باید به فکر جیبشان باشند؛ این طور نیست؟ حال که ۶۵ گالون رنگ برای رنگ آمیزی تنها یک هواپیما لازم است چرا از رنگ سفید استفاده نشود؟ رنگی استاندارد و ارزان، به همین سادگی؟

هر رنگی که برای رنگ آمیزی هواپیما استفاده شود در نهایت اکسید شده، زنگ می زند و به هر حال در نهایت محو می شود. برای تمیز و یکدست بودن هواپیما لازم است هر چند وقت یک بار دوباره رنگ آمیزی شود و این به معنی هزینه های بیشتر است، پس استفاده از رنگ سفید عاقلانه تر است.

همچنین به عنوان نکته ی آخر عرض می کنیم که اگر فروشنده ی هواپیما هستید! تجربه نشان داده است که هواپیماهای سفید زودتر ازهواپیماهای رنگی به فروش می رسند.

منبع:تابناک باتو

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=200121

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x