تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

انتظار داشتیم پس از برجام روابط بانکی برقرار شود/گشایش حاصل شده اما با سطح مطلوب فاصله داریم

  • کد خبر : 196861
  • 15 مرداد 1396 - 15:41
انتظار داشتیم پس از برجام روابط بانکی برقرار شود/گشایش حاصل شده اما با سطح مطلوب فاصله داریم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: انتظار داشتیم پس از برجام روابط بانکی برقرار شود و مشکلات حل شود، گشایش‌ها قابل توجه بوده اما هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم.

به گزارش گروه سیاسی«کمال مهر»؛  ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد خود در این حوزه پرداخت.

وی در ابتدای اظهاراتش به برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ایران را در سطح بین المللی منزوی کند امروز سطح مقاماتی که از کشورهای مختلف در این مراسم شرکت کرده بودند نشان داد که خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی جایگاه رفیعی پیدا کرده و همه تلاش های آمریکا نقش بر آب شده است.

سیف افزود: هم اکنون جایگاه بالایی را در سطح بین المللی داریم و به عنوان یک کشور پر قدرت در منطقه در همه مراودات بین المللی حضور داریم و کشور ما در یک منطقه آشوب زده ، امنیت بسیار کاملی را شاهد است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در مذاکرات و ارتباطاتی که امروز در حاشیه این مراسم برقرار شد احساس می شد که این کشورها احترام ویژه ای برای ما قائل هستند، مخصوصا این که در چهار سال اخیر در زمینه های دیپلماسی بین المللی درخشش ویژه ای داشتیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای بزرگ ما برجام است، گفت: الان می بینیم که در آمریکا چه نگاهی به برجام وجود دارد و آن ها احساس می کنند که ایران روز به روز قدرتمند تر می شود و روابطش را با دنیا بهتر تنظیم می کند و جایگاه بلندی را برای خود ایجاد کرده است.

ادامه کارم در دولت دوازدهم منوط به تصمیم رئیس‌جمهور است

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص ادامه فعالیت خود در دولت دوازدهم نیز بیان داشت: ماموریت و حکم ریاست بانک مرکزی پنج ساله است ، لذا بنده حداقل یکسال دیگر توفیق خدمت را خواهم داشت اما پس از آن براساس نیازی که در کابینه احساس شود و با توجه به نوع عملکرد و شناخت کاملی که رئیس‌جمهور از بنده دارد، وی در این رابطه تصمیم خواهد گرفت.

سیف همچنین در پاسخ به اسم سوال که در دولت یازدهم مایل به انجام چه کاری بودید و نتوانستید آن را انجام دهید، گفت: واقعیت این است که دولت یازدهم در شرایط بسیار سختی، کار را تحویل گرفت اما با همکاری، حوصله ، سعه صدر ، اقدامات و برنامه ریزی هایی انجام شد که خوشبختانه توانست نتایج بسیار پر بار و پر ثمری را ایجاد کند.

رئیس کل بانک مرکزی به دستاوردهای اقتصادی دولت در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: ثبات و آرامش در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز، روند کاهشی تورم و همچنین تعیین تکلیف موسسات مالی غیر مجاز از جمله مهمترین دستاوردها در حوزه نظام بانکی بوده است.

وی با بیان اینکه خیلی از اهدافی که ترسیم شده بود نتیجه داد، گفت: انتظار این بود که بعد از برجام ارتباطات بانکی بین المللی ما در شرایط مطلوبی قرار گیرد و روابط بانکی را در حد نیاز ایجاد کنیم، البته گشایش ها قابل توجه بود، اما هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم.

سیف تصریح کرد: در نظر داشتیم با بهبود روابط بانکی بتوانیم بحث یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم، اما به دلیل عدم وجود روابط بین المللی کافی، این اقدام به عقب افتاد که امیدواریم این بحث را در اوایل دولت دوازدهم عملیاتی کنیم.

همه موسسات مالی غیر مجاز تعیین تکلیف شدند

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم وضعیت آشفته بازار پولی کشور بود، بدین ترتیب که یکسری موسسات اعتباری بزرگ و گسترده در سرتاسر کشور با سرمایه‌های مردم ریسک های بسیار زیادی ایجاد می کردند که خوشبختانه هم اکنون در شرایطی هستیم که این موسسات کلا تعیین تکلیف شدند و ما دیگر موسسه غیر مجازی که بتواند ادامه فعالیت بدهد، نداریم.

وی در خصوص روند دریافت وام ازدواج نیز اظهار داشت: با توجه به منابع قرض الحسنه محدود و افزایش وام ازدواج از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان، تا یک ماه پیش شاهد صف طولانی برای دریافت وام ازدواج بودیم، اما پس از بحث هایی که با بانک ها داشتیم، طرح ضربتی را دنبال کردیم که خوشبختانه توانست خیلی موثر عمل کند.

سیف افزود: بر این اساس پیش بینی ما این است که تا آخر شهریور ماه دیگر صفی برای دریافت وام ازدواج نداشته باشیم و حداکثر زمان دریافت وام یک ماه باشد.

وی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص وضعیت نرخ تورم نیز بیان داشت: نرخ تورم در پایان سال ۹۵، ۹ درصد بود، اما این نرخ در تیر ماه سال جاری به ۱۰/۳ درصد رسید، ولی خوشبختانه تورم نقطه به نقطه روند نزولی پیدا کرد و این به معنای آن است که در حال برگشت به دامنه تورم تک رقمی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آمار بانک مرکزی در این رابطه نسبت به آمار مرکز آمار ایران مقداری بالاتر است گفت: بانک مرکزی در حال تغییر سال پایه آماری خود است و از ماه آینده ، مبنا سال ۹۵ خواهد بود که این امر دقت محاسبات را افزایش خواهد داد.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود ظرف سه ماه آینده به دامنه تورم تک رقمی برگردیم.

سیف همچنین درباره اینکه آیا دولت با تعمیق رکود توانسته تورم را مهار کند، اظهار داشت: آنچه که می تواند باعث کاهش تورم شود و رکود ایجاد کند، این است که ما جلوی نقدینگی را گرفته باشیم و این درحالیست که یکی از نقدهایی که به بانک مرکزی می شود این است که رشد نقدینگی بیشتر از حد معمول بوده است لذا دلایل دیگری در این رابطه وجود دارد که یکی از آن ها لزوم اصلاح خطوط تولیدی کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بنده رکود اقتصادی را قبول ندارم گفت: رشد اقتصادی ما در سال گذشته ۱۲/۵ درصد بوده است که ۳/۳ درصد آن مربوط به رشد اقتصادی بدون نفت بوده است.

وی تصریح کرد: علی رغم رشد ۱۲/۵ درصدی، امیدواریم سال آینده نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد را ثبات دهیم چرا که رشد ۱۲/۵ درصدی دیگر قابلیت تکرار را ندارد و به دلیل جهشی که پس از برجام بوده در رابطه با صادرات و فروش نفت اتفاق افتاده است.

سیف در رابطه با طرح خروج از رکود بانک مرکزی و وزارت صنعت و اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی نیز عنوان کرد: در سال ۹۵ به ۲۵ هزار و ۳۰۰ واحد کوچک و متوسط  ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم و برای سال ۹۶ برنامه ریزی کردیم ۳۰ هزار میلیارد تومان به این واحدها و پروژه‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت تسهیلات پرداخت کنیم. البته علاوه بر این مبلغ با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تفاهم شده که ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز جهت ایجاد اشتغال تسهیلات پرداخت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه پیش بینی می شود در سال ۹۶، نظام بانکی ۶۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند، گفت: تلاش نظام بانکی حمایت جدی از رشد تولید و اشتغال است اما با مشکلاتی روبروست که یکی از آنها انجماد بخش عمده‌ای از دارایی‌های نظام بانکی است که باید تلاش کنیم نظام بانکی را از این بابت اصلاح کنیم.

وی در خصوص علت افزایش شدید رشد نقدینگی نیز اظهار داشت: شاید بخشی از آن به تنگناهای تسهیلاتی که نظام بانکی پرداخت می کند برگردد، ضمن آنکه حجم مطالبات نظام بانکی از دولت نیز مزید بر علت است. البته با تدابیری که پیش بینی کردیم امیدوار هستیم که این سیر روند نزولی پیدا کند و نظام بانکی بیشتر در خدمت تولید و فعالیت های بخش خصوصی قرار گیرد.

موسسات غیر مجاز  نداریم

سیف در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دیگر موسسات غیر مجاز نداریم گفت: بالاخره مؤسسات غیر مجاز را تعیین تکلیف کردیم، لذا در بازار پولی کشور از این به بعد می توان انضباط جدی را احساس کرد.

وی با تاکید بر اینکه از این به بعد شاهد ایجاد یا ادامه فعالیت موسسات غیر مجاز نیستیم ادامه داد :  بانک مرکزی بر روی موسسات غیر مجاز نظارتی نداشت و آنها فعال بودند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه  در شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی۱۵ درصد اعلام می‌شود و بانک مرکزی خود را موظف به اجرا می‌داند افزود:  موسسات غیر مجاز بلافاصله فردای آن روز ، نرخ‌های سود بالایی را اعلام کردند و این منجر به جریان منابع از بانک‌های مجاز به سمت موسسات غیر مجاز شد و به سمتی رفت که هیچ گونه تخصص، مدیریت و دقت نظری در بکارگیری منابع وجود نداشت و لذا  این موضوع باعث از بین رفتن سرمایه های مردم شد.

سیف با اشاره به اینکه  در حال حاضر همه مؤسسات غیر مجاز تعطیل شدند، اظهار داشت:  بنده مستمرا از وزارت کشور، نیروی انتظامی و استانداران تقاضا می کنم به هیچ وجه اجازه شکل گرفتن نطفه جدیدی که در آینده می‎تواند منجر به شعب بعدی و افزایش شعب موسسات غیر مجاز شود را ندهند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی توانست در هر لحظه صریح اعلام کند، گفت: مردم ما به موسسات غیر مجاز اقبال نکنند و گول چند درصد نرخ سود بالاتر را نخورند.

وی با بیان اینکه نباید به سمتی برویم که نرخ بالاتر می دهند اظهار داشت: نرخ بالاتر به معنای ریسک بالاتر است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: دنیا بعد از تجربیات زیاد به این نتیجه رسیده است که باید صندوق ضمانت سپرده داشته باشد، تا از بحرا‌ن‌های اجتماعی جلوگیری کنند، مثلا وقتی بانکی ورشکسته می شود از این صندوق استفاده می‌کنند، لذا این صندوق تا یک سطحی را پرداخت می کند.

وی با اشاره به اینکه  باید در موسسات مالی مجاز هم دقت کرد، گفت:  منابع بیمه محدود هستند، و صندوق ضمانت سپرده تا ۱۰۰ میلیون تومان ضمانت دارد، و اگر کسی بیشتر از این سپرده گذاری می‌کند باید دقت کند و سپرده خود را در بانک دیگری بگذارد.

سیف با اشاره به اینکه مردم سود بالا را می بینند، و بر این اساس انتخابشان غلط است افزود:  همه موسسات مجاز از نظر میزان ریسک یک جور نیستند، در تمام دنیا برای کل مؤسسات مجاز پوشش بیمه‌ای درست کردند که تا ۱۰۰ میلیون تومان پوشش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه موسسه مالی و اعتباری  داشتیم که تا ۸۴ درصد سود به سپرده گذاران پرداخت می کرد، گفت: این مؤسسات را آدم های بی سواد اداره می کردند، لذا سپرده گذاران باید بدانند که با گذاشتن پولشان در اینگونه موسسات غیر مجاز، اول از همه به خود ضرر می زنند.

سیف با بیان اینکه موسسات غیر مجاز را در چند سال گذشته اعلام کردیم ادامه داد : در شهریار یک جایی درست شده  بود که ۲۷۰ میلیارد  تومان پول از مردم جمع کرده بود. که ما به موقع اقدام کردیم و آنجا را بستیم.

یکی از بزرگترین مشکلات بانک مرکزی فعالیت های مخرب مؤسسات غیر مجاز بود

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات بانک مرکزی فعالیت های مخرب مؤسسات غیر مجاز بود گفت: به این سمت رفته‌ایم تا  بسته سیاست پولی مناسب را به تدریج پیاده سازی کنیم تا منجر به آرامش بازار شود.

سیف با اشاره به اینکه نظام بانکداری ما براساس قانون بانکداری بدون ربا فعالیت می کند خاطرنشان کرد: نباید تنوع و تفاوت نرخ را در بازار دید.  بانک وکیل سپرده‌های مردم است و منابع سپرده گذار را جمع می کند و این منابع را در فعالیت های مثبت اقتصادی و عقود اسلامی مصرف می کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سال ۶۳ اولین سالی است که بانکداری بدون ربا به طور کامل اجرا شد افزود:  در آن زمان بحث بر سر این بود که بانک می تواند علی الحساب مبلغی را پرداخت کند  و این علی‌الحساب بخشی از سود پیش بینی شده در آخر سال بود ، که متاسفانه به دلیل شروع موسسات غیر مجاز علی الحساب فراموش شد .

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم نرخ سود تعیین کنیم، گفت: شورای پول و اعتبار نمی تواند نرخی را به صورت قطعی تعیین کند وهیچ بانکی هم نمی‌تواند بیشتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار علی الحساب پرداخت کند، لذا الان نرخ مصوب سود بانکی ۱۵ درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه حداکثر۱۵ درصد علی الحساب می تواند از سوی بانک ها پرداخت شود اظهار داشت:  این فرمول تا یکی دو هفته آینده در کشور عملیاتی می شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ بالای۱۵ درصد مجاز نیست ادامه داد: منابع بالا در کشور فساد ایجاد می کند و روابط ناسالمی را به وجود می آورد، که با منابع مردم در جاهای دیگر نفوذ پیدا می کنند تا کارشان به سرعت ادامه پیدا کند و در نهایت قانون را زیر پا می گذارند.

سیف با اشاره به اینکه باید اقتصاد را سالم سازی کرد تا فعالیت های مثبت اقتصادی شکل بگیرد، افزود: باید آرامش پایدار شکل بگیرد و این امر در ایجاد رشد صنعت و تولید موثر است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موسسه ثامن الحجج بسته و تعیین تکلیف شده است افزود: برای سپرده گذاران ثامن الحجج براساس  زمان بندی انجام شده پرداخت صورت می گیرد و برای این افراد در دادگاه پرونده تشکیل شده  که با حکم قاضی تعیین تکلیف صورت می گیرد.

مؤسسه ثامن الائمه به ثامن تبدیل شده و مشکل خاصی ندارد

وی با اشاره به موسسه ثامن الائمه اظهار داشت: موسسه ثامن الائمه به ثامن تبدیل شده است و مشکل خاصی ندارد و لذا موسسه ثامن، کوثر و مهر اقتصاد تجمیع می شوند و عضو شتاب خواهند شد و لذا هیچ گونه تزلزلی نخواهند داشت.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دشمنان ما تلاش دارند تا شایعاتی را در کشور رواج دهند تا از این طریق ذهن مردم را تحت تاثیر مؤسسات غیر مجاز قرار دهند و در نهایت آن را به نظام بانکی تسری دهند.

وی با بیان اینکه  اداره کنندگان مؤسسات غیر مجاز سابقه تحصیل و تجربه نداشتند و با عدم نظارت کافی، منابع مردم را  جمع کرده بودند، گفت: مؤسس موسسه ثامن الحجج فردی بوده که بدون تخصص و بدون تحصیلات دانشگاهی ۵۰۰ شعبه دایر کرده بود و پول های مردم را برباد داده است، به طوری که این موسسه غیر مجاز ۱۲ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان پول جمع کرده بود.

سیف با اشاره به اینکه  میرعلی ۱۱۹ فقره چک برگشتی داشته و بعد این کار را شروع کرده است، گفت: قرار بود او یک تعاونی داشته باشد و فقط در سبزوار مجاز به فعالیت باشد ولی بعد کار خود را به تعاونی آزاد در کل کشور گسترش داده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه  مؤسسه فرشتگان هم این مسائل را داشته است گفت: خوشبختانه مسؤل این موسسه الان در زندان  و پرونده  در دادگاه در حال رسیدگی  است.

وی افزود:  این چند پرونده  درسی برای کشور است و مردم باید بدانند بانک مرکزی تمام تلاشش براین است تا از سپرده های مردم حمایت کند، و تمام تلاش ما هم شناسایی دارایی فرشتگان است.

بانک مرکزی تمام سهام کاسپین را متعلق به مردم می داند

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی سهام کاسپین را متعلق به سپرده گذاران می داند، افزود:  از سپرده گذاران  تقاضا کردیم تا اطلاعات لازم را به دادگاه ارائه بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه به محض شناسایی دارایی‌های این مؤسسات اصل سپرده در اولویت اول و در مرحله بعد اصل سود متعارف در اولویت است بیان کرد :  در یک مرحله ۸ اتومبیل لوکس شناسایی کردیم، املاک مختلف شناسایی شده ، در کرمان۷۵ آپارتمان و ۹۸ قطعه زمین شناسایی شده است تا از طریق دادگاه برای بازپرداخت بدهی های فرشتگان مورد استفاده قرار بگیرد.

سیف با اشاره به اینکه برای ثامن الحجج تعهد ۱۰۰ میلیونی داشتیم که شروع به پرداخت کردیم، ادامه داد:  در مرحله بعد۲۰۰ میلیون و سپس ۳۰۰ میلیون تعهد شده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی با تمام امکانات به میدان آمده است گفت: کاسپین  برای ساماندهی مؤسسات تشکیل شد، تا دارایی ها را تحویل بگیرد اما این دارایی ها کفاف نداد، و الان با هماهنگی مراجع قضایی این نظم تعریف شد تا ۹۰ درصد مانده را در شهریور۹۴ ملاک قرار دهیم که از طریق بانک مرکزی خط اعتباری به کاسپین داده شود، اما سپرده گذاران درشت کاسپین دو گروه هستند که مشکل ساز شدند.

سیف گفت: یک گروه مدیران خلافکاری هستند که اکنون در زندان به سر می برند و دسته دوم سپرده گذاران درشتی هستند که نمی خواهند تکلیف سپرده گذاران ریز روشن شود .

وی با اشاره به عطش نقدینگی و انجماد  دارایی بانکی کشور  خاطرنشان کرد: میل به کاهش سود وجود دارد و باید به تدریج اصلاحاتی را  انجام داد ، انجماد مالی در سیستم بانکی داریم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به معوقات بانکی افزود: میزان معوقات در سال ۹۲ ، ۱۴/۱ درصد و  الان به ۱۰ درصد رسیده است، نظام بانکی به شدت نیاز به اقدامات جدی و اصلاحات اساسی دارد.

۶۰ درصد منابع نظام بانکی حرکت ندارد

سیف با بیان اینکه  دارایی های منجمد گردش ندارند و بخشی ملک و املاک و شرکت هستند افزود: بخشی مطالبات معوق و بخشی دیگر طلب دولت است که طلب دولت در نظام بانکی رقم بالایی دارد ، ۶۰ درصد منابع نظام بانکی حرکت ندارد.

وی با اشاره به اینکه ۶۰-۷۰ درصد بانک های کشور دولتی هستند عنوان کرد: بانک های دولتی برای اصلاح ساختار نیاز به منابع دارند، اگر این منابع از طریق بودجه تامین نشود مشکل به وجود می آید، ستاد مبارزه با مفاسد داریم که در سال ۹۲  کمیته فرا دستگاهی در بانک مرکزی شکل گرفت تا بر روی دانه درشت ها تمرکز شود  و خوشبختانه عملکرد خوبی تا الان داشته است، اهداف خاصی هدف گذاری شده زیرا حجم زیادی از معوقات برای آنها است و ورود تخصصی به پرونده های این چنینی شده است.

ارائه گزارش دانه درشت های معوقات بانکی به رئیس قوه قضائیه

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی باید شیوه های اجرایی خود را استاندارد کند افزود: به دلیل شرایط تحریم از این روند عقب هستیم و فاصله زیادی با استاندارد های روز دنیا داریم که باید به تدریج جایگزین شود.

سیف با اشاره به اینکه گزارش ویژه‌ای را پیرامون دانه درشت های معوقات بانکی خدمت رئیس قوه قضائیه ارائه داده ام، گفت: در مکانیزم محاسبه نرخ سود، تفاوت وجود دارد، رقم بدهی دولت به نظام بانکی  از سوی نظام بانکی ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است و از سوی دیگر تا پایان سال۹۳، در دولت ۸۸ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

وی با اشاره به تغییر پول ملی گفت: دولت به این جمع بندی رسید تا  فعلا رفورم پولی را انجام ندهیم، رفورم پولی یعنی حذف صفر! در این مرحله تومان را به عنوان واحد پول ملی می شناسیم و بعد از استمرار پایداری تورم تک رقمی آن کار را خواهیم کرد.

سیف با اشاره به اینکه  در محاوره مردم هیچ وقت ریال نمی گویند بلکه از تومان استفاده می کنند، افزود: اصلاح نظام پولی را یکی دو سال آینده انجام می دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به یکسان سازی نرخ ارز اظهار داشت: تحریم های اولیه به این معنا است که با دلار نمی توان کار کرد و این امر کار را با سختی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما می خواهیم در کشور با پولشویی مبارزه کنیم گفت: در شورای عالی پولشویی ضوابطی تعریف  و به نظام بانکی ابلاغ شده است، ما به اندازه کافی حساسیت داریم و ضوابط و مقررات خود را به FATF   منعکس می کنیم  و با ادامه این روند در نشست آتی وضعیت بهتری خواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه باید منابع را به مصرف واردات کالاهای مورد نیاز کشور برسانیم، گفت: هیچ پول بلوکه شده ای نداریم، همه منابع ما آزاد است و در اختیار خودمان است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=196861

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x