تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بوسه‌هایی که وجه اشتراک سخنان حاج قاسم و سید حسن نصرالله بود

  • کد خبر : 194406
  • 24 تیر 1396 - 1:32
بوسه‌هایی که وجه اشتراک سخنان حاج قاسم و سید حسن نصرالله بود

شباهت سخنان سردار سلیمانی مبنی بر بوسیدن دست سید حسن نصرالله و ابو مهدی، با سخنان دبیر کل حزب‌الله لبنان در بوسیدن سر و دست و پاهای عناصر مقاومت در جنگ جولای، قداست اهداف و مواضع آنها است.

حسن نصرالله

گروه سیاسی«کمال مهر» – سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشتراکات این سخنرانی ها در زمینه تبریک های متقابل بین سه محور سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی و آیت الله سیستانی مورد توجه رسانه‌های منطقه قرار گرفته است. در این رابطه روزنامه البناء لبنان در شماره امروز خود دو مقاله از ناصر قندیل و روزانا رمال تحلیلگران مسایل بین المللی درج کرد.

ناصر قندیل در مقاله خود تاکید کرد: تنها شباهت اعلام سردار قاسم سلیمانی مبنی بر بوسیدن دست سید حسن نصرالله با اعلام سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در بوسیدن سر و دست و پاهای عناصر مقاومت در جنگ جولای قداست اهداف و مواضع آنها است. در هر دو حالت، شور و حماسه و عرفان و بصیرت با هم عجین شده و این یقین وجود دارد که بوسه زدن یک بوسه مادی و دلیلی بر ضعف و تسلیم نیست، بلکه نشان دهنده  اوج ارزش ها است.

قندیل در مقاله خود تاکید کرد: اظهارات سردار سلیمانی در عرصه سیاسی معانی زیادی داشت. بر اساس تعریف رقبای ایران و ماهواره‌های آنها ، او به همراه سید حسن نصرالله حاکم و والی اول منطقه است و کسی است که دستوراتش از عراق گرفته تا لبنان و یمن مطاع است و همه تحت دستور او هستند. چه بسا که از این رسانه ها در رابطه با دستورات سردار سلیمانی به رئیس‌جمهور سوریه و عراق و رهبران حزب‌الله لبنان شنیده‌ایم. این رسانه‌ها این‌گونه وانمود می‌کنند که کشورهای مذکور دوست و شریک ایران نیستند، بلکه وابسته به ایران هستند که تحت دستور سردار سلیمانی کار می کنند. اما الان که سلیمانی می گوید که دستان ابو مهدی المهندس و سید حسن نصرالله را می بوسد، آنها چه کار خواهند کرد؟

اگر آنها از توصیفات خود عذرخواهی نکنند و بگویند که این مسائل یک تعارف عادی و صوری برای بالا بردن روحیه متحدان آنها است، ما سعی می کنیم از آنها این توجیهات را قبول کنیم، اما از آنها می خواهیم که در ائتلاف های خود نیز مانند سلیمانی رفتار کنند  و مانند سخن های او را به متحدان خود بگویند. البته مقایسه و تشبیه در این زمینه خالی از اشکال نیست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه مقاله خود می‌افزاید: سید حسن نصرالله با تمام هیبت و جایگاهی که دارد، در این زمینه تعارف نمی کند و از سخنان وی تشکر می کند. وی گفت که عناصر مقاومت مشغول انجام کاری هستند که باید انجام دهند و هیچ پروتکلی در میان آنها وجود ندارد. مطالبی که سردار سلیمانی گفت نیز مطالبی بود که در راستای ارزیابی های وی از جنگ موصل و جنگ بر ضد تروریسم و یادآوری موقعیت نیروهای مقاومت و پرونده آنها مطرح شد.

سید حسن نصرالله در فازی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که این عراقی ها بودند که پیروزی خود را رقم زدند. چرا که در درجه اول به خودشان تکیه کردند و کمک نیز برای آنها رسید. البته آنها حتی منتظر کمک دوستان و متحدان خود نیز نشدند و به حرف دشمنان گوش ندادند. وی در این زمینه به لبنانی‌ها نیز گفت که وجود گروه‌های تروریستی در عرسال نیز یک توهین و نقیصه بعد از آزادسازی موصل به شمار می‌رود، چرا که برای لبنان بک منبع خطر است. وی در پایان تأکید کرد که مقاومت تصمیم خود را گرفته و همیشه در هر جایی که لازم باشد حضور خواهد داشت.

روزانا رمال دیگر تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه نیز در مقاله‌ای نوشت که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در رابطه با سکوت داعش در موصل و نمادهای این موضوع برای خلافت موهوم داعش خبر داد که ابوبکر البغدادی سعی داشت آن را به عنوان یک دولت تروریستی ایجاد کند. این موضوع در زمانی مطرح شد که خبر رسمی مرگ البغدادی نیز منتشر شد. سخنرانی نصرالله در مراسم جشنی برگزار شد که فراتر از مرزهای لبنان و سوریه بود. این موضوع تأکید مجدد بر ارتباط محورهای مقاومت و همبستگی زنجیره دفاعی آنها در چارچوب دیدگاه‌ واحد سیاسی و استراتژیک آن است تا نقش بزرگ‌تری را در منطقه ایفا کند که روز به روز ابعاد آن از طریق پیروزی‌های حزب‌الله در درگیری‌های سوریه و عراق روشن‌تر می‌شود.

اظهارات سید حسن نصرالله جدای از تبریک سردار قاسم سلیمانی نبود که به صورت بی‌سابقه‌ای از میزان عشق و علاقه و تقدیر خود نسبت به سید حسن نصرالله سخن گفت و از قداست نقش حزب‌الله و خون‌های ریخته شده آن و جان‌فشانی‌های این حزب پرده برداشت و برخلاف آنچه که در رسانه‌های محلی لبنان در رابطه با وابسته نامیدن حزب‌الله به ایران گفته می شود، از بوسیدن دست سید حسن نصرالله سخن گفت و در پایان آزادسازی موصل را به مردم عراق تبریک گفت و از نقش بی‌نظیر حزب‌الله در این عرصه سخن گفت. اگر ادعاهای این رسانه‌ها درست باشد و ایرانی ها با حزب‌الله لبنان و رهبر وی با روحیه برتری طلبی تعامل می کنند، به این اندازه خم شدن یک سردار عالی رتبه ایرانی و تقدیر و بزرگداشت وی برای رهبر حزب الله چگونه ممکن است اتفاق بیفتد؟

اظهارات سلیمانی نیازمند تفسیر ماهیت مناسباتی است که در میان این رفقا وجود دارد و تا حدی تقویت شده که به اندازه روحیه بالای وابستگی اعتقادی و همبستگی میان رفقای عرصه مبارزات رسیده و مبارزه با تروریسم آنها را در کنار یکدیگر جمع کرده است.

سلیمانی این پیروزی را به نصرالله و حزب‌الله تبریک گفت و در بخشی از سخنان خود نقش بالای مرجعیت عراق یعنی آیت الله سید علی سیستانی و فتوای وی در تأثیرگذاری شدید در میان عراقی ها و وحدت میان آنها در روند مبارزه با تروریسم و مشارکت در مسیر سازندگی کشور به عنوان تنها راه موجود فراروی عراقی ها را ستود. این همان موضوعی بود که سید حسن نصرالله نیز بخشی از سخنرانی خود را به آن اختصاص داده و از درست بودن گزینه‌ها و تصمیمات آیت الله سیستانی صحبت کرده و این پیروزی را که بخش هایی از آن طی چند ساعت گذشته روشن شد، را به وی تبریک گفت.

هماهنگی مشخص بین متحدان منطقه‌ای بدون انجام هماهنگی های قبلی در این رابطه موضوعی است که نمی‌توان آن را از استراتژی دولت هایی که تصمیم به مبارزه تا آخر راه در بخش های مختلف نظیر الحشد الشعبی و ارتش سوریه و حزب الله گرفته اند، جدا کرد.

هماهنگی متقابل بین محورهای پیروزی یعنی سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی و آیت‌الله سیستانی نشانه واضحی از انسجام گسترده در میان متحدان است. این موضوع حتی این هماهنگی ها را از انجام دیدارهای مستقیم و فشرده بین این سه محور نیز بی نیاز می کند. چرا که این هماهنگی به صورت تدریجی و در چارچوب گزینه ای برای رسیدن به هدف مهم‌تر یعنی آزادسازی اراضی اشغال شده توسط گروه‌های تروریستی به وجود آمده است.

مهم‌ترین پیام در رابطه با این تبریک های سه جانبه که آمریکا و غرب باید به آن توجه کنند، این است که این محور امروز مستحکم‌تر از هر زمان دیگری است. این استحکام روابط که توافق‌های به وجود آمده در رابطه با عراق و سوریه نشان دهنده آن است، شکست طرف‌های غربی در بازی در مسیر جداسازی مرجعیت عراق از ایران و اختلاف‌افکنی در میان آنها را نشان می دهد. این موضوع نکته ای اساسی در چارچوب تحولات بوجود آمده طی سال‌های گذشته است. این موضوع در رابطه با سایر مرجعیت ها نیز تأثیر مثبت خواهد داشت و آمریکایی‌ها به خوبی می‌داند که تنها این موضوع است که باعث نفوذ بیش از پیش عراق شده و پیشبرد توافق‌هایی بدون حضور ایران در عراق و سوریه در نتیجه این شرایط را بیش از هر زمان دیگری مشکل‌تر کرده است.

سید حسن نصرالله بخشی از ابعاد استراتژیک  سخنرانی خود را به تبریک گفتن به ملت عراق اختصاص داده بود و از آنها خواست تا از این پیروزی استفاده کنند و نکته مهم‌تر برای آنها این است که این پیروزی را حفظ کنند تا گروه‌های تروریستی بار دیگر برای ورود به این کشور تلاش نکنند. نصرالله همچنین به تأثیرات ناشی از این پیروزی در کشورهای همسایه از جمله لبنان به ویژه در رابطه با درگیری‌های بلندی های جولان اشاره کرد و با لحنی حاکی از اطمینان بیشتر و قطعیت بالاتر گفت که زمان آن فرا رسیده که لبنانی‌ها نیز از موانع تروریستی در مرزها رهایی پیدا کنند.

دبیرکل حزب الله ادامه داد که این آخرین بار است که در رابطه با درگیری‌های عرسال صحبت می کند. تنها تفسیر این سخن این است که اگر نیروهای محلی در رابطه با این موضوع به نتیجه نرسیده و به ارتش لبنان برای فشرده سازی درگیری‌ها بر ضد تروریسم در عرسال چراغ سبز ندهند، حزب‌الله رفتار دیگری خواهد داشت. چرا که مشخص شده که استفاده از زمان بیشترین چیزی است که مد نظر سید حسن نصرالله قرار دارد. وی در این رابطه از ضعف ساختاری داعش و جبهه النصره  خبر داد که آزادسازی موصل و اراضی جدید سوریه در درگیری های بیابانی و الرقه امروز بیش از پیش آن را نشان می دهد.

سخنرانی نصرالله اعلامیه مشخصی مبنی بر تسلط کامل حزب‌الله لبنان در عرصه درگیری‌ها و طرح های آینده آن به همراه متحدانش است و تسریع در روند درگیری های عرسال نیز در چارچوب طرح هماهنگی‌های فراگیری است که به نظر می رسد بخشی از نقشه راهی است که این درگیری ها و اولویت های آنها در مرحله سابق ترسیم کرده بود.

یکی دیگر از اهداف سخنان سید حسن نصرالله تأثیرگذاری بر گروهک‌های مسلح و ایجاد فضایی از واگرایی و سردرگمی در بین عناصر آنها است تا بیش از پیش به تسلیم شدن فکر کنند و این موضوع مذاکره در زمینه تخلیه مواضع آنها را ساده تر از قبل کند.

در نهایت اعلام سه جانبه پیروزی در عراق از سوی نصرالله و سیستانی و سلیمانی پیروزی کامل برای ایران در برابر آمریکایی ها در عراق است.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=194406

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x