تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

دیپلمات‌ ایرانی برای توجیه تحریم‌ها به کمک آمریکا آمد +عکس

  • کد خبر : 193133
  • 30 خرداد 1396 - 15:44
دیپلمات‌ ایرانی برای توجیه تحریم‌ها به کمک آمریکا آمد +عکس

دیپلمات هسته‌ای کشورمان در حالی با پیوند زدن تحریم‌های ایران و روسیه در پی توجیه آن است که این موارد ربطی به هم ندارند.

«کمال مهر» – یکی از رویه‌های غلطی که در دولت یازدهم توسط دیپلمات‌ها انجام می‌شد، توجیه ضربه‌های دیپلماتیک غرب به کشورمان به خصوص در زمینه برجام بود. غرب ضربه خود را به کشور وارد می‌کرد و دیپلمات‌هایی مانند عباس عراقچی و حمید بعیدی‌نژاد به مانند ماشین توجیه‌گری کارشکنی‌های غربی علیه کشورمان وبرجام دست به کار می‌شدند.

این روش تا جایی ادامه داشت که علاء الدین بروجردی،‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارائه شش ماهه از ماهیت اجرای برجام گفت که این کارشکنی‌ها برجام را بی‌خاصیت کرده است. مهر تاییدی که آقایان دیپلمات روی کارشکنی‌های غربی می‌زدند مزید علت می‌شد تا غرب گستاخانه‌تر به این رویه خود بپردازد.

حالا اما از دیپلمات‌های توجیه‌کننده کارشکنی‌های غرب عباس عراقچی بیش از پیش سکوت کرده اما حمید بعیدی‌نژاد که این روزها در سفارت ایران در انگلیس به سر می‌برد، در مورد تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران با همان قلم توجیه‌گرانه خود فضای ضدروسی در آمریکا  را علت تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران بیان می‌کند و می‌نویسد:‌« تحولاتی در آخرین روزهای تصویب این لایحه بوقوع پیوست که نقطه ی تمرکز این لایحه را از بحث تحریم ایران به بحث تحریم روسیه تغییر داد بطوریکه موضوع تحریم ایران در این لایحه کاملا تحت الشعاع تحریمهای گسترده ی روسیه قرار گرفت. مهمترین تحولی که در این میان بوقوع پیوست به تفاهم رسیدن دو حزب دمکرات و جمهوریخواه برای وارد کردن موضوع تحریم روسیه بعلت اتهام دخالتهای اخیر این کشور در کارزار انتخاباتی آمریکا در این لایحه بود. در حالیکه سنا میتوانست تحریمهای روسیه را در قالب یک لایحه مستقل جدید وضع کند، اما فرآیند مذاکرات دو حزب بدینجا رسید که تحریمهای روسیه نیز در همین لایحه درج شوند. »

این دیپلمات افزود: این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به مجلس نمایندگان برود و بعد به امضای ترامپ برسد. اعضای سنا از هم اکنون هشدار داده اند که اگر ترامپ بخواهد لایحه را وتو کند، آنها وتوی او را با حمایت بالایی که دارند نقض خواهند کرد.

وی در پست اینستاگرامی دیگر خود با بیان اینکه باید بررسی شود که تحریم‌های جدید آمریکا چه ضربه‌ای به برجام می‌زند نوشت: «بنا به دلایلی که در یادداشت قبلی تشریح گردید، شرایط سیاسی داخلی در آمریکا تصویب این لایحه را با تاخیر زیادی روبرو ساخت. فضای ضد روسیه در آمریکا و بویژه در فضای مجلسین آمریکا که با احضار مسؤولین ارشد دولت برای گرفتن اعتراف به نقش داشتن در ماجرای ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به اوج رسیده است، نهایتا باعث شد که تحریم های گسترده علیه روسیه که علی الاصول می باید تحت لایحه ی مستقلی به تصویب می رسید، وارد همین لایحه تحریم های ایران گردید که واقعا عجیب هم بود. در چنین فضایی امضای لایحه تحریم های ایران که چون مورد حمایت کامل دولت ترامپ بود، براحتی از سوی ترامپ امضا می شد اما حالا این لایحه شرایط جدیدی پیدا کرده است و به علت آنکه تبدیل شدن آن به قانون بشدت روابط آمریکا و روسیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، امضای آن ممکن است با پیچیدگی مواجه شود.»

جالب اینجاست که در زمان اوباما نیز کنگره آمریکا کار ویژه بی‌خاصیت کردن برجام را در دستور کار داشت. در آنجا نیز اوباما هیچ گاه در مقابل تحریم‌های کنگره علیه ایران ایستادگی نکرد و ترامپ جای خود را دارد و برخلاف پیچیدگی که بعیدی‌نژاد بدان اشاره می‌کند نمی‌توان به ترامپ امیدی داشت. این درحالی بود که در زمان اوباما دیپلمات‌ها چشم امیدشان را به وی می‌دوختند که کاری انجام دهد و حال عجیب است که چنین ساده‌لوحانه چشم امید به ترامپ می دوزند؟!

در این خصوص آنچه بیشتر از همه در خصوص توجیه‌های جدید بعیدی‌نژاد باید مورد توجه قرار داد ارتباط میان ایران و روسیه است. اگر فضای آمریکا ضد روسیه است پس در این میان ایران چه کاره است و چرا باید ایران چوب آن را بخورد. تحلیل بعیدی‌نژاد در اینجا مثال ضرب المثل «‌گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» است و اصلا طرح چین مباحثی چه موضوعتی دارد. با این اوصاف آیا ضربه جدید کنگره آمریکا به کشورمان با این موارد و تفاسیر قابل توجیه است؟ سئوالی که وی به عنوان یک دیپلمات به آن پاسخی نداده اقدام متقابل دولت روحانی در مقابل تحریم های تازه آمریکاست.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=193133

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x