تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

پوست یک و نیم میلیونی شترمرغ را به خاطر عدم صادرات دور می ریزیم!/ مسئولان همین که سنگ اندازی نکنند، خدا را شاکریم

  • کد خبر : 187218
  • 23 فروردین 1396 - 10:17
پوست یک و نیم میلیونی شترمرغ را به خاطر عدم صادرات دور می ریزیم!/ مسئولان همین که سنگ اندازی نکنند، خدا را شاکریم

یکی از پرورش دهندگان شترمرغ گفت: پوست شترمرغ که در سال های۹۰ و ۹۱ باقیمت ۳۵۰ هزارتومان در زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود ار ما خریداری می شد امروز نه تنها خریداری نمی شود بلکه پوست آن دور ریخته می شود.

 

به گزارش«کمال مهر»؛ به نقل از  صبح تفت، توصیه اصلی که رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی دارند اقدام علمی در این حوزه است نه ارائه آمار و ارقام در مورد اقتصاد مقاومتی.

یکی از اقدامات عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی این است که موانعی که فعالیت تولیدکنندگان و کارآفرینان را کُند و در مواردی حتی آن را متوقف می کند از پیش پای آن ها برداشته شود. یعنی باید حداقل امکانات توسط دولت برای قشر کارآفرین جامعه ایجاد شود تا بتوان با رونق تولید، اشتغال ایجاد و تحقق اقتصادمقاومتی را دنبال کرد.

هیچگاه قابل قبول نخواهد بود که دولت نه تنها به کارآفرین کمک نکند بلکه برای وی مانع تراشی کند اما در شهرستان تفت، جایی وجود دارد که دولت نه تنها به کارآفرینان کمک نکرده و نمی کند بلکه سنگ هم در راه آن ها می اندازد.

روستای مبارکه در ۵ کیلومتری شهر تفت قرار دارد که در این روستا تعدادی کارآفرین به پرورش شترمرغ می پردازند. به طور میانگین در این روستا ۲۳ مزرعه شترمرغ در ۵۰هزار مترمربع با اشتغال زایی حدود ۳۰ نفر در حال فعالیت است که سالیانه ۶۰۰ راس شترمرغ مولد و پرواری را نگه داری و یا روانه بازار می کند.

اما مزرعه داران و کارآفرینان این دام گلایه های فراوانی از عدم توجه دولت به این صنعت دارند.

«علیرضا دهقانی» می گوید: از سال ۹۱ تاکنون این مرزعه بدین صورت رونق پیداکرده و بیش از ۳۰ نفر در آن مشغول فعالیت هستند اما متاسفانه دولت هیچگونه حمایتی از این تولیدکنندگان ندارد نه تنها حمایت ندارد بلکه سنگ اندازی می کند.

وی ادامه می دهد: در این مزرعه ۲۳ واحد پرورش شترمرغ با پروانه صنفی در حال فعالیت هستند اما دستگاه های خدمات رسان حداقل امکانات را هم به این واحدها نمی دهند.

انشعاب آب هم به ما نمی دهند/ مسئولان تفت دستور اختصاصی وزیر را نادیده گرفته اند

دهقانی می گوید: جدای از انشعابات هر واحد، لوله اصلی گاز، آب و تیربرق از بیرون روستا تا این مکان باید توسط دولت انجام می شده اما با هزینه شخصی و توسط خود ما انجام شده است با این حال هنوز هم اداراتی چون آب و فاضلاب روستایی  از دادن انشعاب خودداری می کند.

این کارآفرین اضافه می کند: آب و فاضلاب روستایی به ما آب نمی دهد و ما مجبوریم با استفاده از تانکر آب امورات خود را بگذرانیم.

وی در مورد دلیل عدم اختصاص انشعاب آب به این واحد ها نیز می گوید: ما هم دلیل این موضوع را نمی دانیم بارها از مسئولان پیگیری کرده ایم اما به نتیجه ای نرسیده ایم حتی دستور اختصاصی وزیر کشاورزی را برای اختصاص انشعاب گرفته ایم اما آب و فاضلاب روستایی تفت دستور وزیر را هم نادیده می گیرد.

تعرفه برق ما را تجاری محاسبه می کنند یعنی دوبرابر!

وی با بیان اینکه جاده چند صد متری دسترسی به این مزرعه وضعیت سنگلاخی و خاکی دارد، ادامه داد: این، همه ی مشکلات نیست حتی آب ما هم با تعرفه تجاری محاسبه می شود یعنی نه تنها حمایتی از ما نمی کنند بلکه این سه کنتور آبی هم که برای این ۲۳ واحد اختصاص داده اند با تعرفه آب دوبرابر حساب می شود.

دهقانی در مورد پرورش شترمرغ می گوید: این صنعت پر سود و درآمد خواهد بود به شرط آنکه دولت از آن حمایت کند؛ سود اصلی شترمرغ در فروش متعلقات آن نظیر پوست، پر، روغن و … آن است؛ پوست شترمرغ که در سال های۹۰ و ۹۱ باقیمت ۳۵۰ هزارتومان در زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود ار ما خریداری می شد امروز نه تنها خریداری نمی شود بلکه پوست آن دور ریخته می شود یعنی اگر صادرات پوست شترمرغ همچنان ادامه داشت ارزش امروز هر پوست حدود یک و نیم میلیون تومان بود؛ پَر شتر مرغ که زمانی به قیمت هر کیلو ۸۰۰۰تومان خریداری می شد امروز دور ریخته می شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به توصیه رهبری در مورد ایجاد صنایع کوچک می گوید: دولت باید حمایت کند تا واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی پوست و پر شترمرغ ایجاد و یا همچون گذشته متعلقات شترمرغ صادر شود و اینگونه دور ریخته نشود تا تولید کننده ضرر کند.

کارآفرین موفق تفتی با بیان اینکه این مجموعه ظرفیت افزایش به ۱۰۰۰ راس شترمرغ را دارد، افزود: هردوره پروار شترمرغ از خرید تا کشتار بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد و اگر خوب پروار بندی شود تا یک میلیون و۳۰۰ هزار تومان فروش خواهد رفت.

وی اضافه می کند: ۱۵ تن گوشت، ۱تن پر، ۵۰۰میلیون پوست و ۵ تن روغن شتر مرغ در این مزرعه پرورش شترمرغ تولید می شود ولی تنها گوشت آن به بازار ارائه و فروش می رود.

دهقانی در پایان اذعان می دارد: در این مزرعه علاوه بر شترمرغ به عنوان دام غالب منطقه، پرورش گوسفند، مرغ، بلدرچین، کبک و قارچ هم نیز بصورت پایلوت صورت می گیرد.

قیمت خوراک نوسان دارد دولت بیخیال است

«علیرضا فلاح» یکی دیگر از پرورش دهندگان شترمرغ در منطقه است و می گوید: خوراک شترمرغ شامل سویا، جو، ذرت، یونجه و… قیمت ثابتی ندارد و مثلا من در فاصله ای کمتر از دو ماه، خوراکی چون سویا را با اختلاف قیمت ۵۰۰ هزار تومانی در یک تن خریده ام؛ دولت اگر خوراک با قیمت تعاونی در اختیار دامدار قرار نمی دهد حداقل باید بر روی قیمت نظارت داشته باشد، هر چند غالب اوقات خوراک دولتی از بازار گران تر است.

وی با بیان اینکه امروز همه متعلفات شترمرغ دور ریخته می شود، ادامه داد: تنها چیزی که توسط ما فروخته می شود گوشت و روغن شترمرغ است.

مسئولان همین که سنگ اندازی نکنند، خدا را شاکریم

فلاح در مورد حمایت های دولت با خنده گفت: مسئولان فقط بازدید می کنند و عکس می گیرند تا به حال یک ریال وام دولتی به ما نداده اند و تنها وامی که ما گرفته ایم وام ۱۶ درصد بسیج سازندگی بوده است؛ ما امید به حمایت مسئولان نداریم؛ دولت حتی کنتور موقت آب ما را هم جمع کرد؛ همین که مسئولان سنگ اندازی نکنند و بگذارند ما کار خود را بکنیم؛ خدا را شاکریم، حمایت پیشکش.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=187218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x