تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

حکایت یک قرار دسته جمعی/ «لیله الرغائب» شب رغبت هاست، نه شب آرزوها

  • کد خبر : 186063
  • 11 فروردین 1396 - 8:52
حکایت یک قرار دسته جمعی/ «لیله الرغائب» شب رغبت هاست، نه شب آرزوها

فرشتگان در «لیله الرغائب» به زمین می‌آیند تا سفیر رحمت و بخشندگی باشند و ما را میهمان مهربانی خدا کنند.

به گزارش گروه اجتماعی «کمال مهر»، «لیله الرغائب» شبی است که به فرموده امامان معصوم، خداوند بخشش و رحمت فراوانی را شامل حال بندگان می کند و دارای فضایل بسیاری است.
شبی که معبود آسمان ها و زمین بی حد و اندازه می بخشد و بندگان را بیش از هر زمانی مورد لطف و محبت خود قرار می دهد.

کم لطفی بزرگی است اگر به تحریفات دامن بزنیم و شبی با چنین عظمت را شب آرزوها و شب خیال پردازی بنامیم.

چنین شبی می تواند نقطه ای برای باور رحمت و مهربانی غیر قابل وصف خداوند و رغبت و میل بنده ها برای ملاقات با خدا باشد.

*اعتقادات مشترک منشأ قرارهای دسته جمعی

انسان ها با هر مذهب و اندیشه ای که در جوامع مختلف زندگی می کنند، یک سری قرارهای دسته جمعی میان خود دارند. قرارهایی که از یک باور و اعتقاد مشترک نشأت می گیرند و در واقع مشارکت افراد با تفکرات و سبک زندگی متفاوت را میسر می سازند.

در اسلام به عنوان یک دین الهی قرارهای اجتماعی بسیاری برای مسلمانان وجود دارد. در این میان می توان به نماز جماعت، اعمال روزهای ویژه ای که از ارزش معنوی بالایی برخوردار هستند و همچنین ایام ولادت و شهادت اهل بیت علیه السلام اشاره کرد که باعث گردهمایی مسلمانان در ایام مختلف می شود.
حکایت یک قرار دسته جمعی/ «لیله الرغائب» شب رغبت هاست، نه شب آرزوها

*لیله الرغائب یک قرار دسته جمعی

اولین شب جمعه از ماه رجب به «لیله الرغائب» مشهور است و یکی از همان قرارهای دسته جمعی است.

مرتضی اسدی کارشناس امور مذهبی گفت: رغائب واژه ای عربی است که به دو گونه معنا می شود؛
۱- کار مورد رغبت و اقبال انسان
۲- پاداش و عطای فراوان
و چه زیبا می شود که به توصیه بزرگان، رغبت هایمان را در میل به سوی خدا متمرکز کنیم.

وی افزود: تعبیر لیله الرغائب، در سال های اخیر مورد تحریف واقع شده و به عنوان«شب آرزوها» بر سر زبان ها افتاده است. در حالی که آرزو در زبان عربی با واژه «أَمل» شناخته شده و با «رغیبه» که ریشه کلمه «رغائب» است کاملا متفاوت است.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: چنین شبی به واسطه فضیلت بی شماری که دارد و اهل بیت علیه السلام نیز مسلمانان را به بهره مندی از آن فرا خوانده اند، می تواند بستر مشارکت و حضور مردم در امور مذهبی و تقویت معنویات در میان افراد را به دنبال داشته باشد.

*تقوای اجتماعی نتیجه دعا و مناجات

«لیله الرغائب» شبی است که به فرموده امامان معصوم، خداوند بواسطه دعا و رغبت بندگان به سوی او، بخشش و رحمت فراوانی را شامل حال آن ها می کند و دارای فضایل بسیاری است.

مرتضی اسدی اظهار داشت: فلسفه دعا و مناجات که در دین مبین اسلام بر استمرار به آن تاکید فراوانی شده است، هیچگاه به معنی گوشه نشینی و انزوا نیست؛ بلکه مناجات با خدا و گفتگوی خالصانه با او باید به «تقوای اجتماعی» منتهی شود.

وی ادامه داد: به عبارتی تقوای اجتماعی را می توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. فرد مسلمانی که در کنار انجام فرائض، به امور سایر همنوعان خود اهتمام می ورزد و در پی گره گشایی و حل مشکلات آن ها بر می آید از شناخت بیشتر و عمیق تری نسبت به خالق هستی برخوردار است.

این کارشناس مذهبی افزود: افرادی که در آیین های مذهبی و قرارهای دسته جمعی معنوی که به صورت صحیح به جا آورده میشوند حضور پیدا می کنند، از آرامش نسبی برتری برخوردار هستند؛ همانطور که در آیه ای از قرآن نیز خداوند با لحنی صریح و البته ملایم و مهربان می فرمایند: «ألا بِذِکْرِاللّٰه تَطْمَئِنَ الْقُلوب» انجام اموری که ما را به یاد خدا می اندازد، آرامش را برای خود ما بدنبال خواهد داشت.

اسدی تصریح کرد: از طرفی دعا کردن باید به گونه ای باشد که فرد را به تکاپو بیندازد و به افزایش و ارتقاء تقوای اجتماعی کمک کند؛ تقویت تقوای اجتماعی منجر به سعادت و سازندگی و عاقبت بخیری افراد یک جامعه می شود و میزان همبستگی و مناسبت های عاطفی افراد را افزایش می دهد.

*دلبسته خدا باشید نه وابسته به دنیا

بندگان حقیقی با امید و توکل بر خدا روز و روزگار می گذرانند و دست اندازهای این راه پر پیچ و خم را به لطف و عنایت خالق پشت سر می گذارند.

نه با وابستگی به رنگ و لعاب ظاهری دنیا خود را به رنج می اندازند و نه به دلیل مشکلات گوناگون لذت بردن از موهبت های الهی را فراموش می‌کنند.
در واقع می توان گفت بندگان حقیقی علاوه بر تفکری که نسبت به سرانجام زندگی دارند، در لحظه زندگی می کنند و از زنده بودن خود لذت می برند. به عبارت روشن تر «بندگان حقیقی به زندگی و دار و ندار مادی وابسته نمی شوند بلکه تنها به آفریننده خود دل می بندند.»

امام علی علیه السلام می فرمایند: برای دنیای خـودت چنان عمل کن که گویا در دنیا تا ابد زندگی می‌کنی؛ و برای آخـرت خـودت چنان عمل کن که گویا همین فردا می‌میری.

الهی در «لیله الرغائب» تمام رغبت های ما را در حضور مهربان خودت خلاصه کن و آرامش بودنت را به لحظه لحظه زندگیمان سنجاق کن.
خدایا ما را در آرزوهای دور و دراز دنیا اسیر مگردان.
الهی در ماه رجب هر چه آنچه از خیر و برکت است بر زندگی مردمان سرزمینم سرازیر بگردان.

الهی شب و روزهای با فضیلت ماه رجب را واسطه رسیدن ما به سعادت و توفیق حضور در ماه شعبان و رمضان قرار بده.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=186063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x